Gå til innhold
Fiskersiden

Flytedress


Mr Tucker
 Share

Recommended Posts

Ser etter en god flytedress til havfiske (vår, høst og vinter). Vil ha en dress som er sikker (holder meg flytende), tett hvis jeg havner i vannet (iallefall en god stund) og ikke for stiv. Har sett på Kinetic Nanospeed wavecruiser X8. Kan det være en god dress? Kommer antakeligvis også til å bruke oppblåsbar vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt den Kinetic x8 dressen i 1 1/2 2 år no og liker den veldig godt.

Eg har så langt funne ein svakhet på den og det er mansjettene rundt både handledd og føttene, for dei vart fort utslitt og løsnet.

Det er ikkje den letteste dressen men den gir synest den den gir meg ein god trygghetsfølese når eg bruker den og den har ein god passform.

Min far kjøpte seg ein Fladen flytedress som eg og likte godt med også mange gode løsninger.

Eg fikk litt meir termodress følelse av fladen dressen og meir redningsdrakt følese av den X8 dressen.

Eit stort savn er ein skikkelig test av forkjellige flytedresser, der dei testet ut varmetap i vatn, flyteoppdrift, reflex kvalitet, praktiske løsninger, kor godt dressene puster ++ kanskje vi kunne tipse redningselskapet om ønske om ein slik test? Redninselskapet hadde flytevest test i nr2 bladet i år, men det var berre ein generelle test utan noko skikkelig målinger.

Har og vurdert om eg skulle teste den 2 delte fladen maxim dressen, den ser bra ut, men er litt skeptisk til slike 2 delte dresser da desse kan ha meir vannsirkulasjon om ein ramler på sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk helst jeg vil ha en heldress.

Jeg bruker Kinetic Nanospeed Wavecrusier x8 heldress selv og er godt fornøyd,meget god å ha på seg.Nå har jeg ikke vært i vannet med den(heldigvis,da jeg bruker den på isfiske),men det er gode tetteanordninger både på armer og føtter.Skal jeg trekke frem noe negativt er det at glidelåsen til stadighet fester seg i stoffet (kanhende dette bare gjelder min dress) og at jeg skulle ønske det hadde vært litt mer røslige innerlommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg har brukt hel dress frem til i vinter, og jeg har i hvertfall ikke angret på en to delt. Det tar sikkert noe sekunder lenger tid før du blir våt i en hel dress, men skal du holde deg tørr i vannet må du på overlevelses dress. Men selvfølgelig er en hel dress noe mer sikker i den forstand at jakken ikke glir lik lett opp mm. Men å bli våt blir du nok ganske kjapt uansett om du begynner å bakse i vannet for å komme deg opp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Potbelly - man blir våt uansett om man bruker hel eller delt dress. Den største fordelen med å bruke flytedress er at de holder deg varm og tørr under fiske. Samt at de finner liket ditt hvis du ramler på havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Potbelly - man blir våt uansett om man bruker hel eller delt dress. Den største fordelen med å bruke flytedress er at de holder deg varm og tørr under fiske. Samt at de finner liket ditt hvis du ramler på havet.

greit og brutalt oppsummert. det viktigste er å ikke falle overbord... Og ja, man blir våt uansett om man bruker hel elle delt dress. Man må bruke tørrdrakt/overlevelsesdrakt dersom man skal kunne holde seg tørr hvis man faller overbord. Men en hel dress har nok likevel den fordelen at vannsirkulasjonen inne i dressen blir kraftig redusert sammenliknet med en todelt dress, og derfor tar det litt lenger tid før man fryser ihjel, og siden det gjerne er snakk om minutter i slike tilfeller KAN dette være det som gjør at en blir funnet TIDSNOK. Det er for meg et viktig argument, selv om jeg innser at en delt dress er mer fleksibel med tanke på utlufting på varme dager. Dette minner meg forresten på at også jeg må skaffe meg ny dress. Sundridge dressen min er nå 10 år gammel. Den har jeg vært fornøyd med, men etter så mange års hardt bruk er den nesten utslitt. Jeg er også mottagelig for gode tips. Et par kamerater har den nye DAM-dressen, men selv om jeg ser mange positive ting, er jeg ennå ikke HELT overbevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo også en trilaminat tørrdrakt til dykking liggende. Den vil jeg være helt sikker i, men har aldri prøvd den til fiske. Den er jo potte tett og vil nok skape kondens relativt kjapt. Den er også ganske stiv, tror ikke det blir så mye bevegelsesfrihet. Når det er skikkelig kaldt går det sikkert greit. Kanskje jeg skulle prøve den en gang. Ingen andre som har prøvd tørrdrakt på fiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo også en trilaminat tørrdrakt til dykking liggende. Den vil jeg være helt sikker i, men har aldri prøvd den til fiske. Den er jo potte tett og vil nok skape kondens relativt kjapt. Den er også ganske stiv, tror ikke det blir så mye bevegelsesfrihet. Når det er skikkelig kaldt går det sikkert greit. Kanskje jeg skulle prøve den en gang. Ingen andre som har prøvd tørrdrakt på fiske?

som du selv skriver, kondensproblemene er nok såpass store at dette ikke er noe godt alternativ. Dårlig bevegelsesfrihet kommer i tillegg. Det fins vistnok drakter som er en slags mellomting mellom ordinære flytedresser og overlevelsesdrakter, som er mer vanntette, med bedre mansjetter, og med fastsveisede støvler. Slike ble testet i Fiskejournalen for en tid tilbake, og de fungerte visstnok bra. Vanninntrengingen var betydelig redusert sammenliknet med ordinære flytedresser, og kondensproblemene til å leve med. Jeg tror de estimerte at man kunne tåle å bli liggende i kaldt vann (5C +/-) i minst en time. For en vanlig flytedress vil man nok ikke holde ut i kanskje mer enn en snau halvtime (kanskje ikke så lenge en gang?) i slike temperaturer. Muligens dette er det beste alternativet under sjøfiske om vinteren eller isfiske når man ikke skal bevege seg for mye, men jeg regner med at prisen er ganske høy.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er skikkelig kaldt, blir materialet stivt, og vanskelig å bevege seg i.Avhengig av temperatur og vær, så kan en jo og måtte ha på litt ekstra under, det gjør jo ikke akkurat underverker for bevegeligheten det heller. Dårlig tilpassede lateksmansjetter vil redusere blodsirkulasjonen ut i hendene, og man begynner fort å fryse.

Hadde målet mitt vært å holde meg tørr, ville jeg nok sett nærmere på tørrdrakter beregnet for padling. Disse har og mansjetter som man er avhengig av å tilpasse slik at de ikke strammer for mye, men drakta er laget i pustende materiale, og dermed mye mer behagelige å bruke over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv abu sin heldress og den har vert veldig god synest eg.Det eg vil annbefale er å teste ut dress og de klær som ein har under+sko/støvler på sommerstid.Hopp i sjøen og ligg til du er igjennom våt,prøv så og komme deg opp i båten.Har selv prøvd dette det er eit jækla slit,trappa på min Øien 510 burde vert 40 cm lengre for å klare og benytte den på normalt vis med så mye klær og vann inne i dressen.Støvler er iallefall ikkje aktuelt for meg i båt,bruker neopren sokker og gamle joggesko elle klogger.Men det beste er å holde seg i båten,ta ikkje unødige sjangser i forhold til ver og vind,dette er jo tross alt hobbyen vår ikkje noe og satse livet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: Min gamle heldress ble stiv som en stokk i kulda, og var ikke behagelig å bruke, men varm var den. Min nye DAM er helt nydelig å ha på seg selv i 25 minus. Selv om hetta ikke var den beste. Men jeg tar de normalt av uansett da jeg ikke liker å ha hette på. Heller lue eller lign.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det står mellom disse tre heldressene http://www.aktivfiske.no/shop/newdefault.asp?Action=ProductListVer2&MenuID=2894&TopMenu=1343&SubMenu=1374&CategoryMenu=2893,2894

Alle ser bra ut, litt forskjell i pris. Er nanospeed X8 verdt 3000,-? Kan de andre dressene være vel så bra? Skjønner ikke hvorfor de ikke lager dresser med mansjetter på hals, ben og håndledd. Dette ville jo redusert inntregning av vann en hel del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg leser om baltic polar, jo mer tror jeg at dette er en god dress. Forsøk viser at kjernetemperaturen til personer synker med 0,8 grader etter to timer i 15 graders vann. Grensen er satt til 2 grader etter to timer. Dette høres jo bra ut. Men vet ikke hvordan passformen er og hvor behagelig/bevegelig den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mye erfaring men liker den hele dressen min, som er en Regatta Sportline 954.

http://www.regatta.no/index.php?page_id=4686

Ganske grei sak. Ble testet på fjellet i 15-20 kuldegrader og frisk vind. Jeg var god og varm hele tiden.

Ute på fjorden i påska med rundt -5 grader ble den såpass varm at jeg måtte ta av på overkroppen når vi ikke gikk med båten.

Den strammet også over armene og rundt halsen når jeg satte meg ned med glidelåsen knept igjen, om jeg ikke husket å hepse den litt opp i ræva før jeg satte meg. Ikke noe stort problem men irriterende nok til at jeg nok vil vuredre todelt dress neste gang.

Ellers ikke brukt den nok til at det er noe slitasje enda...

Konklusjon: velger todelt dress neste gang på grunn av justeringsmulighetene Men denne holde meg foreløpig både varm og tørr, og vil nok gjøre det i årevis med mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal velge flytedress så bør du gå for en dress som er behagelig i bruk, som har solide sømmer, kansje polstring i ræva og på knær og som holder deg tør og varm under bruk.

Ikke bli lurt av mansjetter som skal holde deg tør når du havner i vannet og lovnader om lang komforttid i X degC vann.

Går du gjennom isen under isfiske er det kun ispigger som redder livet ditt.

Sklir du fra et nes eller en brygge under fiske fra land så pass på at du ikke slår deg i hodet og svimer av. Når du ligger i vannet får vi håpe at du ikke valgte akkurat den fiskeplassen hvor det ikke finnes en eneste mulighet til å komme seg opp på land. Skjer dette om kvelden angrer du nok ikke på at du tidligere har valgt en vanntett hodelykt.

Ramler du ut av båten når du er på havet så håper jeg for guds skyld at du har brukt "dødmannsknapp" om denne finnes. Om du ikke har noen form for autostopp på båten så har du nok forhåpentligvis med deg en fiskekompis som får stoppet og snudd båten mot deg.

Som enkelte har nevnt er det ikke heller problemfritt å ta seg ombord igjen i en båt iført flytedress. Dressen vil nærmest øyeblikkelig bli full av vann, noe som igjen medfører at den blir j****g tung. Det å svømme med en flytedress er nesten helt umulig, kun "ryggsvømming" fungerer noenlunde. Bare det å klatre opp en badetrapp iført flytedress og søkkvåte klær kan fort bli en utfordring. Har du ikke badeplatform eller badetrapp så sliter du.

Nesten årlig omkommer personer etter fall fra småbåt i rolige farvann, ofte så skjer ulykken under forflyttning mens båten er i ro. En person faller i vannet, person nr 2 prøver etter beste evne å hjelpe kameraten tilbake i båten. Men selv i båter med lavt fribord så kan dette være en utfordring. Alt for ofte ender det opp med at flere personer havner i vannet under forsøk på bergning av den forulykkede

Så velg deg den dressen du liker best, og tenk heller på hvordan du skal komme deg fort på land om en ulykke skjer. Har du gjort jobben din så kommer du deg kjapt opp igjen og da ligger du sjelden i sjøen lenger en et minutt.

Du blir garantert våt, men dressen har gjort jobben sin om den holder deg flytene

Skal du ha fiskedress som holder deg tørr når du havner i vannet er vel Ursuit mer det du er på jakt etter. Men på dette området har jeg overhode ingen erfaring så her får nok noen andre uttale seg :angel:

http://www.ursuk.fi/...ishing/products

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det står mellom disse tre heldressene http://www.aktivfiske.no/shop/newdefault.asp?Action=ProductListVer2&MenuID=2894&TopMenu=1343&SubMenu=1374&CategoryMenu=2893,2894

Alle ser bra ut, litt forskjell i pris. Er nanospeed X8 verdt 3000,-? Kan de andre dressene være vel så bra? Skjønner ikke hvorfor de ikke lager dresser med mansjetter på hals, ben og håndledd. Dette ville jo redusert inntregning av vann en hel del.

:angel: Det er nok en grunn til at det ikke brukes manasjetter overalt. For det første så skal du gjerne ha på deg varme støvler, og du får ikke beina på en flytedress ned i støvlene. Det er forholdsvis tykt for. Om du har legger som en strikkepinne og store vide støvler går det mulig for noen. Også renner da vannet ned i støvlene. Du skal om fisker i en nogenlunde trygg båt kunne ha mulighet for å lufte litt. Og du skal ha tøy under, og mulig en hals eller ullgenser med høy hals. Det blir fort alt for trangt med mansjetter. Noen jakker har det på ermene, akkurat som vadejakker har det. Eks den nye til DAM har neopren mansjetter å ermene, men det er mest for å hindre regn og vann til å renne inn ved fiske. En flytedress er ikke overlevelses drakt, men ett kombinert flyteplagg og varme dress. En flytedress vil aldrig bli overlevelses drakt, men ett godt plagg i kalde dager, og en sikkerhet for at du ikke går til bunns om uløkka skjer. Du vil antagelig ha noe mer tid på deg føre du fryser i hjel. Og går du igjennom isen har du større mulighet å komme deg opp i gjen da du ikke bare flyter med overkroppen, men også beina har oppdrift.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips her. Begynner å tenke på den Dam hydroguard. Virker jo veldig behagelig og lett. Har vel insett at man blir våt uansett og man er jo alltid sammen med en kompis som kan snu båten og hente deg skulle man falle utti. Så testen av DAM dressen, men den var på tysk så jeg skjønte vel heller lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips her. Begynner å tenke på den Dam hydroguard. Virker jo veldig behagelig og lett. Har vel insett at man blir våt uansett og man er jo alltid sammen med en kompis som kan snu båten og hente deg skulle man falle utti. Så testen av DAM dressen, men den var på tysk så jeg skjønte vel heller lite.

:) Jeg har kun hatt to flytedresser. En hel fra forsåvidt ett kjent merke i "gult og blått". Også kjøpte jeg DAM hydrog. Det er to forskjellige verdener. I vinter/vår og nå høst er dette den beste investeringen på fiskefornten jeg gjorde. Natt og dag å ha på og bevege seg i. En hel dress som blir stiv i kulda er ikke behagelig å gå i, og ett trøblete og komme inn og ut av. Særlig med store varmestøvler etc på beina. Men sikkerhetne er nok litt bedre på en hel. Men det kan ikke være mange % forskjell. DAM sin er like behagelig. Det finnes sikkert andre i samme klasse. De varer ikke evig disse heller, og klart det blir mer slitasje på en myk og behagelig dress enn en i kraftig nylon aktig stoff som stivner i kulda. 1005 vantette er ikke noen av de, men vannet jholdet ute i all hovedsak ganske lenge. På kne på våt is etc så vil det komme inn fuktighet om du ikke har ett tørt liggeunderlag eller lign etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, fryktelig vanskelig det her synes jeg. Synd det ikke finnes skikkelige tester av de forskjellig dressene (i vann også). Veldig vanskelig å velge. Tror jeg fortsatt vil ha en hel dress. Det føles tryggere og tror jo at vann vil trenge litt saktere inn i en slik. Synes Baltic Polar og kinetic godspeed ser ut som gode dresser. Tror det blir en av de. Noen som vet om det er noen i Tromsø som forhandler Kinetic?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Kjøpte meg en midlertidig dress fra Mullion (aquafloat, eldre modell) til 450,- Den har kostet ca 2000,- så det var en grei deal synes jeg. Dressen har fungert veldig bra. Den er meget varm og høvelig vanntett. I mye regn over lengre tid tror jeg nok vannet vil sige igjennom til syvende og sist. Halsen er litt stiv og med hetta snørt over hodet har man litt begrenset bevegelighet. Det er grei vekt på dressen og det følger med varselfløyte i en lomme. Den kan man spille litt på om fisket er tregt. Min dress er i XL og den er litt stor for meg (188 høy, slank og fin). Ellers tror jeg Mullion lager gode dresser. De har mange modeller som jeg tror kan være verdt å ta en titt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.