Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 2011!


Olav Moberg
 Share

Recommended Posts

Da kom endelig den første skikkelige lakseoppgangen i år. Det har vist seg før, når elva ramler ned på 60-70 kubikk kommer laksen. I kveld gikk det fisk uavbrutt mellom kl 22 0g 02. Ingen ville ta, men noen har også stoppet på valdet, så det blir spennende dager framover.

Gaula er "lost" det samme er samtlige trøndelagselver,og om få år er vel all laks vi fisker fra dammer ala regnbuedammene i danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 243
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nasjonalskattane våre på Vestlandet vart ofra på oppdrettsalteret, Vosso, Eidfjord, Etne, Gudvangen, Aurland, Lærdal osv er borte som genuine lakseelver, og no er det trønderelvane som ser faresignala. Det er på tide med ein folkeaksjon mot konsekvensane av onæringa, media må nyttast hardt og kynisk for å få opna augo på Ola Dunk. :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge, det ble vel sagt tidligere på vestlandet og. "så gale er det ikke...."

Meiner langt fra at ikkje er gale, men at det om få år blir fiska i dammer er eg ikkje med på. Så gale er det ikkje, men om 30 år kan det vere slutt på dei genuine laksestammene. Det vil likevel vere laks i elvene, men da etterkommarar etter rømt o-laks. :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører rykter om 50% o- laks i nøtene ute ifjorden. Og andre rykter sier at hele trondheimsfjorden er full av o- laks. Noen som vet noe om dette?

Framleis makter Hurtigruta å forsera det store beltet med olaks i fjorden, men veit ikkje kor lenge. :D Det er skremmande tall dei legg fram frå testnota, men det er veldigt tidleg å sei kor stor innblanding det er. Det som er skikkeleg skummelt er at den store inngangen av olaks ikkje kjem før i slutten av august. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er enda skumlere, er at den O-laksen vi får i elva ser helt fin ut og er til forveksling lik villaks. Jeg tror 90% av fiskerne i Gaula tar disse laksene for villaks.

Derfor er det viktigt at skjellprøver vert innlevert ved all fangst av laks i elvane. Dette er einaste måten å få kartlagt omfanget av olaksproblemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De laksene vi har fått er det ikke mulig å si om er oppdrett, det er ingen synlige tegn på de. Men noen som har sittt fiskene mener 2 av dem er nidelvfisk og 1 orkla. 1 gaulafisk. Idag kom leiren ser en del fisk idag og, men motivasjonen er litt dårligere med den fargen på elva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold humøret oppe selv om elva har blitt leirete Gunnleiv. Har selv opplevd meget godt fiske under slike forhold der hvor du fisker. Det er som regel sluker med "gullfarge" som har fungert best (salamander og buck). Står nok en fisk eller to nederst i strømmen - rett ut for den litt store flate steinen vil jeg tro (det er en fordypning i renna akkurat der). Skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid humøret oppe når jeg fisker laks ;) har sitt flere som har veltet seg uti der :D vet ikke hva dere hører om smålaksen, men har til tider sitt veldig mye smålaks her de siste 3 dagene :) Hvordan legger leiren seg i elva? Har hørt at de øverste 20- 40 cm er ganske klart og at fisken går her. Ta gjerne en tur innom vist en er i området :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid humøret oppe når jeg fisker laks ;) har sitt flere som har veltet seg uti der :D vet ikke hva dere hører om smålaksen, men har til tider sitt veldig mye smålaks her de siste 3 dagene :) Hvordan legger leiren seg i elva? Har hørt at de øverste 20- 40 cm er ganske klart og at fisken går her. Ta gjerne en tur innom vist en er i området :)

Drar oppover på fredag kveld og er på Melhus lørdag morgen. Tar helt sikkert en tur nedom for å se hvordan ting ser ut. Skal fiske hos Odd og Ronny sammen med 5 kamerater i uke 30. Leiren kommer og går litt som regel - alltid størst problem når høyvannet er på vei inn. Ser at det skal komme regn de neste dagene så da blir det vel klar elv igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full av leire idag ja så jeg. Og det spretter laks overalt, 2-3 kilos, 5-kilos og 8-kilos for det meste. Rett og slett koker med laks vil jeg si (over hele elva). Men på tross av mange slukfiskere (skjønner nå ikke at de har funnet ut at sluken må de slutte med forlengst) så tar den som regel ikke. Men feitmarksen da sjø, feitmarksken til reven, den er den veldig glad i for tiden B) Samme om det er suppe eller ei.

Nå var det ikke enkelt for febrilske slukfiskere å i det hele tatt få en laks på kroken når elva var knallfin heller. Som den har vært i mange dager nå. På tross av mye laks som spretter vilt når sluken dundrer over elva. Flua funker også dårlig stort sett ser det ut som, på tross av at laks i alle størrelser spretter rundt føttene på febrilske laksefiskere hehe.

Det er helt tydelig at feitmark er tingen for tiden :D Dagens fangst: 7,8 kg. knallfeit og fin villaks etter 5 kast. For dette vil jeg påstå ikke er o-laks nei !

En av siste ukes fangster:

120qxpt.jpg

Ja jeg glemte å si at selveste Gamlingen var og kakket på revehiet når jeg lå og blundet i forgårs :blush:

Han hadde med en knallgod medisin til reven, så jeg nesten ble litt flau :blush: Men medisinen var knallgod Gamlingen ! Og hjertelig takk for den. Håper du/dere lykkes nede på Krengnes og at leirsuppa gir seg etter hvert :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar en rapport i Mastertråden, men her er kortversjonen:

Per og gutta hadde en grei kveld i går, med fisk på begge båtlagene. Nydelige forhold i formiddag og gutta fisket. Laks fikk de også. Men du verden hvor fokusert de var på å fiske brekket. Jeg fikk med meg Vassfis ut på nedre høl. Der satt denne småfrekke hannlaksen på 15,5 kg:

v4714g.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.