Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 2011!


Olav Moberg
 Share

Recommended Posts

  • Svar 243
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er det noen som vet når smoltgangen i Gaula pleier å starte?

De fleste svarer bare diffust at smolten går i midten av mai, mens vi fra Osterfjorden vet at den tidligste smolten i for eksempel Lone går i April, mens den seneste smolten i Vosso går i Juni, og kan finnes i indre fjordsystem til St Hans.

Litt nysgjerrig på hvordan smolten i Trondhjemsfjorden fordeler seg.

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet når smoltgangen i Gaula pleier å starte?

De fleste svarer bare diffust at smolten går i midten av mai, mens vi fra Osterfjorden vet at den tidligste smolten i for eksempel Lone går i April, mens den seneste smolten i Vosso går i Juni, og kan finnes i indre fjordsystem til St Hans.

Litt nysgjerrig på hvordan smolten i Trondhjemsfjorden fordeler seg.

Er vel ikke gjort så mye på dette i Gaula men antar at den ikke skiller seg så mye fra Orkla (median 15. mai) og Stjørdalselva (26. mai) der det er ganske lange tidsserie på dette (Se pkt 5.1.1. her: http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/fagrapport/2004/79.pdf).

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke min da..... Det er grunneieren som har investert i denne. Om det går an å få fisk fra en slik luksusdoning, se det er en annen sak........ Nei, takke meg til med den gamle balja mi!

[

Jo det er det. Må være bestillingsverk fra Gammel-Erik eller Stig dette. Førstnevnte gledet seg alltid til tur med gamle "finn-båter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Den er ikke min da..... Det er grunneieren som har investert i denne. Om det går an å få fisk fra en slik luksusdoning, se det er en annen sak........ Nei, takke meg til med den gamle balja mi!

Hei Nils Master!

Skal på nedre Kåsen 4 juni, jomfrutur på dette valdet. Har du noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kom altså jeg og PerH til Gaula på torsdag kvbeld, fisket et par timer, grillet pølser på Nedre Kåsen, og reiste hjem igjen fredag morgen :dribble:

Men, utsikten over brekket og smaken av pølser, var upåklagelig. At jeg også fikk satt av et fat med øl gjør at alt ligger til rette for en Grandios retur til Valdet om ei uke!

Jeg skal farge elva rød!

.....eller ikke :D

Okke som, jeg gleder meg som en unge til å kunne "planke" elvebredden med en øl, uten å tenke på at jeg skal sove i en sovepose under en benk i Basecamp, og uten å tenke på reise hjem igjen med en gang.

Gleder meg!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat vært og besøkt gutta nå. Det går vel mest i øl og annen sterkdrikke ja. De har tatt med seg det helsikes været nordover så elva stiger og er ufiskbar. Det går mot en liten flomtopp nå i natt eller i morgen. Etter flomtoppen smeller det! Eller ikke.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, vi har forspist oss på pølse, fylt ut i hjørnene med Gammel Eriks suverene 2 års modnede skinker. Nå er det Et fat med Erlings hveteøl vi jobber med......

Vi klarer oss :thumbsup:

I morgen biter det!

Hvis ikke er det tilbake til ølfatet, og kanskje vi svir av en reinsdyrytrefilet, eller noen hjorteindrefileter :bow:

Men aller helst vil jeg hs fin elv, og jevn oppgang.

Vi klarer oss, som sagt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.