Gå til innhold
Fiskersiden

Finner nesten ikke torsk


Oz
 Share

Recommended Posts

En løsning vi ikke vil prøve i Norge er marine reservater, områder med alt fra forbud mot alt fiske og all fangst til områder hvor bare enkelte fiskeredskaper er forbudt. I tillegg til at reservatene økter fiskeressursene lokalt får også tilgrensende områder nyte godt av "overskuddsfisk". Bygging av kunstige rev, kan være stein av forskjellig størrlse dumpet på bånn. Utsetting av kunstig tareskog der den er borte. Dette er ting som ikke koster mye. Samtidig er det kanskje med på å få opp respekten for livet i havet. En respekt jeg fikk inntrykk av at man hadde klart å formidle til fiskerne på Tasmania hvor reservatene ligger tett.

Derfor gir jeg ikke opp tanken på et reservat i Oslofjorden. Det kan få mange av oss til å tenke nytt og utradisjonellt.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, jeg forstår at det er tungt for deg å høre ord som laks.

Jeg skal ta meg sammen

Ps ser nå at jeg igrunnen ikke nevnte laks i det opprinnelige innlegget, men bare ved et uhell kom til å poste en link som handlet om folk som ble rike på fiske etter leppefisk ( som var blitt omtalt i en tidligere post med spørsmål om bestand).

Jeg skal ta meg samme også Olav :( men du har rett, det begynner å bli tung å høre ( lese) det ordet , ja.

Jeg reagerer litt på at det skal hakkes så mye på at noen tjener og har sitt levebrød av en fisk som ellers ikke hadde noe annet kommersiel verdi. Den omsettes at på til levende, forbli levende, og er med på å minimere en del av de uheldige bieffektene som denne industrien skaper !! Er ikke det bra ?? Ennå ett eksempel på verdier som skapes i vår kjære land og av folk med reele og realistiske drømmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En løsning vi ikke vil prøve i Norge er marine reservater, områder med alt fra forbud mot alt fiske og all fangst til områder hvor bare enkelte fiskeredskaper er forbudt. I tillegg til at reservatene økter fiskeressursene lokalt får også tilgrensende områder nyte godt av "overskuddsfisk". Bygging av kunstige rev, kan være stein av forskjellig størrlse dumpet på bånn. Utsetting av kunstig tareskog der den er borte. Dette er ting som ikke koster mye. Samtidig er det kanskje med på å få opp respekten for livet i havet. En respekt jeg fikk inntrykk av at man hadde klart å formidle til fiskerne på Tasmania hvor reservatene ligger tett.

Derfor gir jeg ikke opp tanken på et reservat i Oslofjorden. Det kan få mange av oss til å tenke nytt og utradisjonellt.

Sportsfiskefjorden!!

Sånne tiltak er akkurat det vi trenger. Håper bare de rette folkene skjønner det. Er det noe vi vanlige dødelige kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta meg samme også Olav :( men du har rett, det begynner å bli tung å høre ( lese) det ordet , ja.

Jeg reagerer litt på at det skal hakkes så mye på at noen tjener og har sitt levebrød av en fisk som ellers ikke hadde noe annet kommersiel verdi. Den omsettes at på til levende, forbli levende, og er med på å minimere en del av de uheldige bieffektene som denne industrien skaper !! Er ikke det bra ?? Ennå ett eksempel på verdier som skapes i vår kjære land og av folk med reele og realistiske drømmer.

Hehe

Å produsere mat er greit, å følge sine drømmer likeså, men i dette tilfellet har jeg jo som du sikkert vet ett og annet synspunkt, uten at jeg trenger å gjenta dem nok en gang i denne tråden ;)

Jeg er ellers enig i at vi skal holde trådene rene :D

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne tiltak er akkurat det vi trenger. Håper bare de rette folkene skjønner det. Er det noe vi vanlige dødelige kan gjøre? skriver AreBare

Jeg tror vi kan gjøre mye hvis vi ikke bare, som nå, går rundt og sier "Glimrende idee, men den lar seg ikke gjennomføre". Snakk og skriv om verneområder, det kan uansett ikke skade. Ressursene i havet tilhører samfunnet og derfor er det mest naturlig å gå på politikerne. Få dem til å interessere seg for saken. At det ikke er lett kan jeg underskrive på og det samme gjelder for miljøorganisasjonene og sportsfiskeorganisasjonene. Mye konservatisme når det gjelder forvaltningen av ressursene i havet.

Jeg skal til uka,for første gang, møte politikere som har vist interesse for saken. Det blir spennende.

Dette ble litt på siden av trådstart men både torsken og annen fisk vil vi ha tilbake i mengder. Det kalles på landjorda for biologisk mangfold og man kan minne politikerne på at biologisk mangfold i havet er minst like viktig som på land.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forståelig teori, dog da hadde all torsk forsvunnet om det så stemte.

Øøh, nei?

Den forsvinner vel ikke umiddelbart? Kan vel være en indikasjon at strandnotene ikke fanger torskeyngel?

Det kan vel være yngelen har større problemer enn voksen fisk?

Kan lite om dette, men synes resonnementet ditt er tynt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne tiltak er akkurat det vi trenger. Håper bare de rette folkene skjønner det. Er det noe vi vanlige dødelige kan gjøre? skriver AreBare

Jeg tror vi kan gjøre mye hvis vi ikke bare, som nå, går rundt og sier "Glimrende idee, men den lar seg ikke gjennomføre". Snakk og skriv om verneområder, det kan uansett ikke skade. Ressursene i havet tilhører samfunnet og derfor er det mest naturlig å gå på politikerne. Få dem til å interessere seg for saken. At det ikke er lett kan jeg underskrive på og det samme gjelder for miljøorganisasjonene og sportsfiskeorganisasjonene. Mye konservatisme når det gjelder forvaltningen av ressursene i havet.

Jeg skal til uka,for første gang, møte politikere som har vist interesse for saken. Det blir spennende.

Dette ble litt på siden av trådstart men både torsken og annen fisk vil vi ha tilbake i mengder. Det kalles på landjorda for biologisk mangfold og man kan minne politikerne på at biologisk mangfold i havet er minst like viktig som på land.

Sportsfiskefjorden!!

Skal du i møte altså? Jøss. Spennende! Har vært inne på tanken å skrive til politikere, men føler ikke jeg har nok faglig kompetanse på området. Ikke flink til å ordlegge meg heller. Nesten som Jagland.

Håper du får gode tilbakemeldinger. Krysser fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper bare de rette folkene skjønner det. Er det noe vi vanlige dødelige kan gjøre?

Vi kan selv gjøre en god del faktisk. På konkurranser kan alt torsk slippes ut feks. -Til å begynne med, med baglimit om man ønsker å ta med seg noe hjem til mat og over en viss størrelse ( om bord har jeg økt minstemål til 60 cm . baglimit 2 torsk) Jeg drar til "torskeplassene" kun i begrensede anledninger og for å ta matfisk.

Det er en god del fiskehandlere rundt om langs kysten .Reager på små torsk som legges ut til salgs !!

Ikke kjøp torsk av "hobbyfiskere"

Hittil er det faktisk Fiskeridirektoratet som har bidratt mest til bevaring av torsk langs Skagerrakskysten og de kjører en hard kamp (diplomatisk dog) mot bransjen ved hjelp av kunnskap fra Havfiskeinstitut og forskere som er engasjert i saken. Det er flere tiltak som kan være til hjelp og som er plannlagt satt igang :

Rist påbudt , forbud mot garn i skjærgården ( for alle) og forbudt mot omsetning av torsk for andre en yrkesfiskere , hadde gjort en god del .

Legger til : Gleder meg til den dagen det blir forbudt å fiske kommersielt etter arter som viser en klar nedgang i bestanden, ikke minst under gytetiden !! Flere havforskere rund om i verden reagerer på at slik er tillat i Norge.

Skulle ønske at torsken i Skagerak fikk samme behandling som hummeren. Men nei da ! Regjeringer foreslår i siste statsbudsjett om kutt i bevilgninger relatert til nettop kontroll av regler som de selv er med på å påby !!

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg Xplorer. Vi må lære oss å tenke nytt, også baglimit. Jeg tok kont med en av de politiske pådriverne for verneområdene i Kragerø for å høre om de hadde merket økt oppmerksomhet og sympati. Det hadde de og mange ville ha større verneområder med strengere vern. Kommer politikerne på banen med klare alternativer og vedtak vil folk bli engasjert. De som er opptatt av ressursene i havet ser naturligvis at vi har fisket alt for hardt. Da snakker jeg om Hvermannsen og ikke ekspertene. Vi høster ikke av overskuddet men langt inn på grunnstammen. Det er på alle måter dumt.

AreBare,det er ikke noen Nobeltale du skal skrive eller framføre. Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver om deg selv men les deg litt opp så er du langt bedre skodd enn de fleste politikerne. Jeg tror fortsatt at begynner snøballen å rulle kan den bli stor.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvilken rolle spiller lysfiskerne?

For første gang på mange år har jeg begynt å få småtorsk igjen. Sist vinter var den første på mange år som resulterte i isdannelse på fjorden og begrenset/umuliggjorde lysfisket. Fjerner du maten, forsvinner selvfølgelig fisken også. I vinter intet lysfiske, i sommer fangst av småtorsk. Nå er vel dette ingen grunn til å trekke raske konklusjoner, men jeg gjør det alikevel. Jeg har ikke noe annet å forholde meg til. Jeg vet ikke utbredelsen av lysfisket, men etter det jeg forstår foregår den i hvert fall i de områdene som torsken har vært/er borte fra. Lysfiskerne påstår at de har svært få bifangster, ikke vet jeg, men usikker er jeg dog.

Er det flere enn lysfiskerne som beskatter maten til torsken i ytre Oslofjorden og langs sørlandskysten?

Lykke til på møtet Sarepta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvilken rolle spiller lysfiskerne?

Derfor tar jeg meg av kapsen for jobben Fiskeridirektoratet har gjørt i det siste.Det er nå historie og er forbudt les linken nedenfor :

http://www.fiskersid...showtopic=55313

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

•Det blir forbudt å fiske etter brisling og sild med lys i Oslofjorden/Skagerrak, med mindre fartøyet har observatør.

Men dette betyr jo ikke at det blir slutt?

edit:

Lysfiske etter brisling og sild blir forbode. Dersom fartøya har observatør om bord, kan dei få unntak frå forbodet som eit ledd i kunnskapsinnhentinga.

Fant dette i en link lenger inn. Tolker dette som at det da kun blir forskningsfiske heretter.

Hurra!

Endret av KjellArne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Observatørene skal se etter hvor stor bifangsten er hvis jeg har fått riktig informasjon. Hva som skjer hvis de bare finner litt bifangst vet jeg ikke. Det er vel det de skal ta stilling til.

Uansett bør fisket reguleres og forslaget om at det ikke skal foregå på mindre enn 100 meters dyp er hvertfall mye bedre enn dagens fiske hvor de holder til på grundt vann for eks på Træla ved Tønsberg. Et grundt og matrikt sted for blant annet sjøørret og torsk. All fisk lokkes av lys så hvordan de kan unngå bifangst skjønner ikke jeg. Kunne godt tenkt meg å være observatør.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppretting av fiskereservater, hvor alt annet enn hådnholdt snøre ikke er lov. Problemet er jo at i norge, er manglen på vilje til å drive kontroll ikke er til stede. Jeg har intrykk av at USA så er man mye flinkere til å drive kontroll av slikt som fiske reservat. Om sommeren holder jeg til i Kvåsefjorden litt sør for Lillesand. Her har jeg med egene øyne observert flere ganger (over flere år) samme pappa på sommerferie. Som tar med barna sine ut i båt, og på høylys dag trekker flere fisketeiner, ruser. Satt totalt ulovlig på hummerdyp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppretting av fiskereservater, hvor alt annet enn hådnholdt snøre ikke er lov. Problemet er jo at i norge, er manglen på vilje til å drive kontroll ikke er til stede. Jeg har intrykk av at USA så er man mye flinkere til å drive kontroll av slikt som fiske reservat. Om sommeren holder jeg til i Kvåsefjorden litt sør for Lillesand. Her har jeg med egene øyne observert flere ganger (over flere år) samme pappa på sommerferie. Som tar med barna sine ut i båt, og på høylys dag trekker flere fisketeiner, ruser. Satt totalt ulovlig på hummerdyp.

Da ville jeg sagt til denne pappaen at du vil politianmelde ham for lovbrudd om han ikke endrer adferd, og deretter gjort det om han fortsatte :)

Synes det er alvorlig at han tar med barn på ulovlige aktiviteter. Hva slags holdninger får disse barna til lover og regler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg sagt til denne pappaen at du vil politianmelde ham for lovbrudd om han ikke endrer adferd, og deretter gjort det om han fortsatte :rolleyes:

Synes det er alvorlig at han tar med barn på ulovlige aktiviteter. Hva slags holdninger får disse barna til lover og regler?

Dialog .......Jeg hadde startet med noe så enkelt som å gjøre pappaen klar over at slik ikke er etter regelmengen. De fleste gjør slik av uvitenhet..

Uvitende sommerturister på Sørlandet er faktisk av den største gruppen som bryter regler. Har jobbet en god del mot turistinfo og mediaen hernede,med tanke på å informere om nettop dette...... forgjeves

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialog .......Jeg hadde startet med noe så enkelt som å gjøre pappaen klar over at slik ikke er etter regelmengen. De fleste gjør slik av uvitenhet..

Uvitende sommerturister på Sørlandet er faktisk av den største gruppen som bryter regler. Har jobbet en god del mot turistinfo og mediaen hernede,med tanke på å informere om nettop dette...... forgjeves

Ja, her på sørlandet er det litt av hvert. Ikke bare turister. Jobber sammen med en sær gammel ungkar som til stadighet setter ulovlige garn rundt Flekkerøya. Har prøvd å fortelle han hvor ødeleggende en sånn mentalitet er, men til ingen nytte. Reglene gjelder bare ikke for alle.

Endret av AreBare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialog .......Jeg hadde startet med noe så enkelt som å gjøre pappaen klar over at slik ikke er etter regelmengen. De fleste gjør slik av uvitenhet..

Uvitende sommerturister på Sørlandet er faktisk av den største gruppen som bryter regler. Har jobbet en god del mot turistinfo og mediaen hernede,med tanke på å informere om nettop dette...... forgjeves

Joda, er helt enig at det er best å informere og snakke sammen først, ser formuleringene i min post indikerer at jeg hadde truet ham med politianmeldelse med en gang. Det er ikke slik jeg ville gjort det :rolleyes: Ville jo tatt en hyggelig prat med ham først. Men om adferden ikke endret seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse gutta tar meldinger om ulovligheter og tar seg av jobben med glede. Husk at om man vet om noe som ikke er slik det bør være, og man holder kjeft...er man med på det også...

http://www.naturoppsyn.no/kristiansand/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hersker nok ingen tvil om at Kysttorskebestandene er i dårlig forfatning. Har selv fisket en god del etter Torsk og lange o.l i år, ca 30 turer, og har ikke fått en eneste torsk, og bare et 10 talls langer. Har sluttet å fiske etter disse artene, fordi det ikke lengre er forsvarlig. Dette er altså utenfor bergen. Andre bekjente, kan bekrefte akkurat det samme. Men på Sørlandet derimot, hvor jeg ferierer hver sommer, er det rett og slett enorme mengder med torsk. Har fisket utenfor nidelva i Arendal og kan fylle en bøtte og vel så det på 10 minutters fiske, men størrelsen ligger på ca 1- 2 kg, altså småtorsk. grunnen til disse enorme mengdene like utenfor munningen av elva, tror jeg kommer av all maten elva fører med seg, min teori( Torsken skal visstnok like brakkvann også). Men driver ikke å fisker der lenger pga det er et meget gunstig sted for småtorsken å vokse seg stor og fin, det er også mer intressant å fiske etter større torsk lengre ute. Tror at torsken takler klima-endringene foreløpig, og at det er heller lite mat som har skylden for tilbakegangen av torskebestandene. Det fiskes Visstnok torsk i nordfrankriket, så klimaendringene burde ta knekken på torsken der, tidligere enn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på Sørlandet derimot, hvor jeg ferierer hver sommer, er det rett og slett enorme mengder med torsk. Har fisket utenfor nidelva i Arendal og kan fylle en bøtte og vel så det på 10 minutters fiske, men størrelsen ligger på ca 1- 2 kg, altså småtorsk. grunnen til disse enorme mengdene like utenfor munningen av elva, tror jeg kommer av all maten elva fører med seg, min teori( Torsken skal visstnok like brakkvann også). Men driver ikke å fisker der lenger pga det er et meget gunstig sted for småtorsken å vokse seg stor og fin, det er også mer intressant å fiske etter større torsk lengre ute.

Basengen derinne er kjent for å være en av de viktigste oppvekstområder for torsken ved Arendal , og ja, disse samler seg i store mengder i området. Derfor kaller vi slike plasser for "barnehager".Dessverre er det alt for mange lokale "hobbyfiskere" med garn og ruse som også vet om det , noe som er med på å desimere bestanden betraktelig .Måpte når jeg har sett ett par avis annonser her nede der det har ståt " Åleruser til salgs. Disse har vist seg å være veldig effektive til torsk i skjærgården" ( rusene var sikker til salgs grunnet forbudet om ålefiske og av folk som drev aktivt med slik))

Hadde jeg hatt resurser til det , så hadde jeg kjøpt alle slike som legges ut til salgs og før de havner "i feil hender". Tror også at om man hadde satt en annonse i avisen med : "Brukte åleruse ønskes" hadde dette vært på å beskytte bestanden ennå litt til..( HM..dette var forrsten en god ide--jeg skal se om jeg får med flere på)

Flott at du har sluttet å fiske der og ser med glede at du velger at de fortsetter videre til "ungdomshjem " litt lengre ute.

Det finnes en god del av disse "ungdomshjem" rundt om i området ( 35-50 cms torsk) Jeg kjenner til hvor mange av disse plassene er ( som regel såkalte lusehøl) der kan man dra flere 100kg om man går for det. Derfor er det meeeeget kjeldent jeg viser nesa mi på slike plasser , som regel kun med barn-foreldre som ønsker å oppleve det med fiske. Disse lokale barn får med seg det med minste mål og hvor viktig det er å ta vare på bestanden. Moro å se når små unger i ettertid kjefter på foreldrene fordi de har avlivet torsk under mål og at foreldrene står igjen med buksa nede og målbundet....En av fedrene fortalte meg at ungen truet med å fortelle det til Martin om han gjorde det igjen :)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.