Gå til innhold
Fiskersiden

Endelig begynner ting å skje!


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Legg merke blandt annet om forbud etter lysbåter !!

Håper at kontroll økes også. Vet at Fiskeridirektoratet ikke har hatt en enkel jobb...men aplauderer det som er kommet frem.

Strengere vernetiltak for kysttorsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke blandt annet om forbud etter lysbåter !!

Håper at kontroll økes også. Vet at Fiskeridirektoratet ikke har hatt en enkel jobb...men aplauderer det som er kommet frem.

Ikke en enkel jobb dette, på den ene siden har man alle interessegruppene, på den andre siden utfordringen med å finne frem til tiltak som faktisk virker. Dette er et viktig skritt i riktig retning, men regner med at man må justere kursen (altså hvilke tiltak som prøves) underveis. Rent konkret er det greit å øke minstemålet, men det er også viktig å ikke ha en for ensidig beskatning av stor fisk, da dette fører til en seleksjon mot tidligere kjønnsmodning og dårligere vekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke blandt annet om forbud etter lysbåter !!

Håper at kontroll økes også. Vet at Fiskeridirektoratet ikke har hatt en enkel jobb...men aplauderer det som er kommet frem.

Strengere vernetiltak for kysttorsk

Vel, før man kommer igang her skal man få med et større antall politikere og folk med bakgrunn fra fiske og industri på å erkjenne hvor problemet ligger. Eller at det er der.

Vi hører fra mange hold at det ikke er så ille som man vil ha det til. Hist og her har man overraskende godt fiske (gjerne i gytepollene), og man vil avblåse krisen. Videre skal det krangles på om kysttorsk, Nordsjøtorsk og Barentshavtorsken egentlig er samme art, og at det er meningsløst å skrike om den "såkalte" kysttorsken. Har hørt den mange ganger, både privat og i media.

Så kommer spørsmålet om hvor grensen skal gå, og om vi har lokale adapsjoner som kan definere lokale populasjoner. Krav om enda flere utgreiinger før vi gjør noe.

Forskere vil fremdeles hevde sitt, mens folk flest ikke ser at det kan være noen krise, når det fiskes så mye torsk i Lofoten at man ikke klarer å tømme lagrene, og til slutt vil Lisbet følge opp Helgas forsikringer om at vi følger situasjonen nøye, og vil innføre tiltak hvis utviklingen fortsetter :) Den gamle strategien fra New Foundland, altså. Som sikkert Piscator kan si noe om.

Høres jeg negativ ut?

Ja, jeg gjør jo det. Kysttorsken har slitt lenge, og den politiske balansegangen mellom å gi inntrykk av at den gjør noe og å holde fiskerne i arbeid er vanskelig.

Helga P kom jo med sin store gambling-uttalelse i forbindelse med at HI meldte at det var 20% sjanse for at kysttorsken kunne være vekke iløpet av 20 år. Og hva svarte hun?

At det er 80% sjansen for at den ikke gjorde det :)

Forvaltning......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide!

Bestandene av fjordtorsk, kysttorsk og havgående "skrei" blander seg mindre enn man skulle tro ved f. eks. gyting. Dette fører til at en god bestand av "skrei" ikke nødvendigvis gir et reproduksjonsmessig bidrag til kyst- og fjordtorsk. Hvor nytt dette er i forvaltningskretser vet jeg ikke, men det er bra man begynner å ta hensyn til kunnskaper som har blitt litt neglisjert i forvaltningen tidligere. Et skritt i riktig retning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg pleier å si : " Gleder meg over som de har fått til og i riktig retnning, istedenfor å henge meg i det som fortsatt mangler" Sel om jeg ønsked ristpåbud også. Flott at lysbåtfiske etter sild og brisling også blir historie..

Det er også snakk om total garnforbud i helle Skagerrakskysten ( også for yrkesfiskere) i sommer mnd. og fra 2012. Det positive er at yrkesfiskere ikke har noe imot det og at man sliper å rapportere om ulovlig garn i disse mndr. da alt garn blir ulovlig !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket i går med primus motor, Kjell Aaby, i en gruppe som kaller seg "lysfiskekomiteen" og holder til i Langesund. De har i tiår kjempet mot lysfiske etter sild og brisling og endelig er de blitt hørt. Nå ser de endelig lys i tunnelen. De har kjørt hardt mot direktorat og departement og til sist tok de kont med riksrevisjonen som tidligere har kritisert forvaltningen. Det viser at det nytter å stå på når man vet man har en god sak. Til nå har man sett på hvert fiskeslag for seg, ikke samlet. Man skulle tro at alle skjønte at fjerner man brislingen eller tobisen går det ut over andre fiskeslag, men slik har det ikke fungert hittil.

Påbudt skillerist på reketrålen må bli det neste. Alle bør jo være interessert i større bestander å høste av.

Verneområder med sterkt redusert redskapsbruk, eller totalforbud mot fangst og fiske vil tvinge seg fram. De kan starte i indre deler av Oslofjorden hvor en sånn omlegging i tillegg til alle positive effekter også er økonomisk lønnsom.

Derfor gir jeg ikke opp tanken på Sportsfiskefjorden!!selv om alle kaller det en utopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.