Gå til innhold
Fiskersiden

Ny jig 2011


Nikolassisen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Disse skal testes til sommeren!

Har ikke den helt positive erfaringen med Kinetic-produkter, men det virker som om Fairpoint satser friskt og tenker kreativt.

Skal være forsiktig i mine uttalelser da jeg selger mye utstyr til bl.a havfiske. Disse skal i allefall få prøvd seg!

Om krokene ikke holder mål skal ikke det få spolere turene om resten leverer. Mitt intrykk er stortsett at kroker som ser dårlige/spinkle ut ofte er det.

Da må man jo ganske enkelt improvisere :)

Om krokkvaliteten skal være strykgrunnlag er det nok mange produsenter som burde hatt ris.

Spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse så jo skikkelig spennende ut, mye blir jo laget for både fisken og fiskeren men de må nok testes ut.

Når og hvor blir disse å få kjøpt?

Hos alle som forhandler Fairpoint.

I utgangspunktet er det bare å gå til din lokale fiskeutstyrssjappe å bestille slike.

Er det bare butikker med kjedetilknytning er ikke det sikkert at de tar inn disse, men ellers burde det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småpene bevegelser i den der.. :P

Tror det blir essensielt med lett utstyr for å orke å fiske den riktig (i timesvis). Det holder ikke å bare sveive inn i passe tempo slik man kan med en vanlig shad, tipper jeg, men man må pimple for å lage svømmebevegelsene. Blir morro på haspelstanga dette (kanskje :-)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir essensielt med lett utstyr for å orke å fiske den riktig (i timesvis). Det holder ikke å bare sveive inn i passe tempo slik man kan med en vanlig shad, tipper jeg, men man må pimple for å lage svømmebevegelsene. Blir morro på haspelstanga dette (kanskje :-)

Har en Shimano Speedmaster 6-12 lbs, den må jo være perfekt til formålet :) Helt seriøst faktisk.. men annet lett og mykt som f.eks, haspel kan jo også brukes :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir essensielt med lett utstyr for å orke å fiske den riktig (i timesvis). Det holder ikke å bare sveive inn i passe tempo slik man kan med en vanlig shad, tipper jeg, men man må pimple for å lage svømmebevegelsene. Blir morro på haspelstanga dette (kanskje :-)

Deler samme meningen som deg. Man må nok være ganske aktiv og da blir det fort slitsomt med tungt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha fiska etter kveite, vil eg tru at den kan fint fiskest som en vanlig jigg.

sveive opp å ned. Kveita blir vel intr å lure på hva i alle dager den flyndra drivere med, som svømmer opp å ned å utsetter seg for så stor fare. :)

Men blir spennende å se om den er laget for fisken eller fiskeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevegelsene er det ikke noe å si på. Imidlertid er dette jiggutgaven av jerking - det er fiskeren som må lage seg bevegelsene. Som ved all annen fiskeredskap av dene typen anbefales det å pilke osv rett utenfor båtripen med forskjelig utstyr for å lære seg hvor mye de beveger seg ved forskjellige utslag med stangen osv. Octopusjiggen har også et artig bevegelsesmønster om man er aktiv med stangen, men er forholdsvis kjedelig om den bare henger etter...

Her må man "leke med katten" som Martin så fint assosierer det. Assosiasjonen er hvordan man leker og erter en katt med en papirbit i enden på en snor. Det blir mer action om man setter litt fart i papirlappen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevegelsene er det ikke noe å si på. Imidlertid er dette jiggutgaven av jerking - det er fiskeren som må lage seg bevegelsene. Som ved all annen fiskeredskap av dene typen anbefales det å pilke osv rett utenfor båtripen med forskjelig utstyr for å lære seg hvor mye de beveger seg ved forskjellige utslag med stangen osv. Octopusjiggen har også et artig bevegelsesmønster om man er aktiv med stangen, men er forholdsvis kjedelig om den bare henger etter...

Her må man "leke med katten" som Martin så fint assosierer det. Assosiasjonen er hvordan man leker og erter en katt med en papirbit i enden på en snor. Det blir mer action om man setter litt fart i papirlappen....

All redskap har en bevegelseskode som virker, og det er fiskeren som må finne og bli kjent med denne. Derfor finnes det alltid fiskere som får mer fangst, eller større fangst en andre, gang på gang. Foruten det "å leke med katten" som de fleste kan assosiere seg med ( når jeg har unger om bord forstå disse veldig godt hva jeg mener) er også musikktoner noe jeg bruker ofte. Noe redskap fisker bra når jeg fisker med salsa toner , andre med valstoner. Musikktoner er også lett å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Shimano Speedmaster 6-12 lbs, den må jo være perfekt til formålet :) Helt seriøst faktisk.. men annet lett og mykt som f.eks, haspel kan jo også brukes :thumbsup:

Ha ha, du har jo lomma klar til flyndra! Så artig ut den stanga, men blir det ikke veldig mykt å jigge med den? Har selv relativt stive stenger til jigging, og tenkt at det er lurt fordi det blir mer direktekontakt mellom det man gjør med hendene og det som henger i enden av snøret.

Veldig myke stenger blir vel på en måte å få tilbake følelsen av å fiske med nylon...? Bortsett fra at du fysisk ser hvor mye fleks det blir, og kan kompensere for det naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha, du har jo lomma klar til flyndra! Så artig ut den stanga, men blir det ikke veldig mykt å jigge med den? Har selv relativt stive stenger til jigging, og tenkt at det er lurt fordi det blir mer direktekontakt mellom det man gjør med hendene og det som henger i enden av snøret.

Veldig myke stenger blir vel på en måte å få tilbake følelsen av å fiske med nylon...? Bortsett fra at du fysisk ser hvor mye fleks det blir, og kan kompensere for det naturligvis.

Hehe, det var vel litt spøkefullt sagt. 400 gram og oppover blir nok litt for mye å jigge med. Men for småjigger på 50-250 gram må den jo være perfekt.. For meg gir det en bedre feeling med en stang med myk toppaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Noen som har begynt og sett på mulighetene for og modifisere disse litt?=) Tror at flatt matt og red ed kan bli litt tricky med treble kroker etter hva jeg prøvde i går. Ser virkelig mulighetene for og prøve med j-kroker på disse i stedet for treble. Hiv dere i gang gutter og jenter, modifiser litt og hiv ut bilder!!=P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har begynt og sett på mulighetene for og modifisere disse litt?=) Tror at flatt matt og red ed kan bli litt tricky med treble kroker etter hva jeg prøvde i går. Ser virkelig mulighetene for og prøve med j-kroker på disse i stedet for treble. Hiv dere i gang gutter og jenter, modifiser litt og hiv ut bilder!!=P

Ja kjør på!

Har du fått prøvd disse selv? Jeg sitter å holder i de nå og tar de med meg hjem fra butikken etter jobb i dag for så å ut å prøve i morgen. Hvordan tenker du å ha enkeltkroken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei dessverre ikke, er helt elendig vær her, og siden jeg har blitt lappløs så må jeg vente til jeg får noen til å skysse meg til hytta=P Tenker på flatt matten at jeg legger en splittring i hovedøyet og trekker ut 2 assisthooks, en til hver side, og evt surrer dem fast met et strikk eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei dessverre ikke, er helt elendig vær her, og siden jeg har blitt lappløs så må jeg vente til jeg får noen til å skysse meg til hytta=P Tenker på flatt matten at jeg legger en splittring i hovedøyet og trekker ut 2 assisthooks, en til hver side, og evt surrer dem fast met et strikk eller lignende.

Er det ikke massevis av "lapper" nordpå? Du må jo komme deg utpå å fiske :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har kjøpt og testet litt den Red ed her på møre.

Vi har tatt eit par småkveiter på den, og den har ein uvanlig jiggegang i vatnet.

Om du jigger litt kraftigt så legger den seg ut på siden under nedslippet, noko som for meg ser ut som ein nesten død/skadd fisk.

Eg liker både gangen og utformingen, men der er eit minus med den.

Blyhode ligger inn i gummien på fisken, noko som egentlig er eit pluss om kveita sluker og den vil mest sansylig virke meget naturlig utan eit blyhode som får tenna til og skrike.

Problemet at jigghode er belagt med gummi er at eg mister litt følinga med botn. med ein jigg med vanlig blyhode vil ej til ein kvar tid kjenne i det minste detalj botn og kva type botn eg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kom gjerne med tilbakemeldinger på saker som ikke fungerer så skal jeg da prøve og svare på tingene når jeg ikke er ute å reiser.

Her er en: Var innom Skitt Fiske i Sandefjord og så noen jerkfortommer i titan som var crimpet. På over halvparten av fortommene hadde crimpingen løsnet. Ville ha sjekket det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.