Gå til innhold
Fiskersiden

Ny jig 2011


Nikolassisen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest raphaug

Har lest en plass at uer er det beste kveiteagnet.

Har hørt det samme, men stiller meg litt i tvil til utsagnet.. Favorittføden til kveita er vel den mest delikate fisken i det området/dypet den lever på.. Er ikke så vanlig med uer på 15meters dyp.. Så Sild, sei, kveite, rognkjeks, akkar, hvitting, krabbe er vel akkurat like effektivt, avhengig av hvor du fisker. Tror ikke kveita nekter å spise en sildeshad hvis du vifter med en uershad like ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt det samme, men stiller meg litt i tvil til utsagnet.. Favorittføden til kveita er vel den mest delikate fisken i det området/dypet den lever på.. Er ikke så vanlig med uer på 15meters dyp.. Så Sild, sei, kveite, rognkjeks, akkar, hvitting, krabbe er vel akkurat like effektivt, avhengig av hvor du fisker. Tror ikke kveita nekter å spise en sildeshad hvis du vifter med en uershad like ved.

Men vifter du en uershad og en sildeshad foran en fisker derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt det samme, men stiller meg litt i tvil til utsagnet.. Favorittføden til kveita er vel den mest delikate fisken i det området/dypet den lever på.. Er ikke så vanlig med uer på 15meters dyp.. Så Sild, sei, kveite, rognkjeks, akkar, hvitting, krabbe er vel akkurat like effektivt, avhengig av hvor du fisker. Tror ikke kveita nekter å spise en sildeshad hvis du vifter med en uershad like ved.

Kveita er som de fleste rovfisker opportunist og spiser den føden som er lettest tilgjengelig til enhver tid. Av andre har jeg hørt at kveitas mageinnhold er dominert av krabbe. Rognkall/rognkjeks ble brukt som agn på kveitelinene i gamledager, og erklært best av linefiskerne. Ikke sjelden hender det at småbrosme blir angrepet av kveite når man sveiver opp, mens man rundt stimer av sild eller småsei ofte profiterer på å servere den varen. Noen dansker hadde f.eks kanonfiske i Saltstraumen med hel sild, mens hel sei bare ga etpar hogg. Mye går nok også på hva som er tilgjengelig, hva som er hensiktsmessig å fiske med, samt praktisk. Men at uerjiggen funker er det liten tvil om. Men den må selvsagt også fiskes riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der finnes det nok omtrent like mange meninger og teknikker som det finnes fiskere, men det eneste jeg kan si som IKKE har funka med shad er pilking. I og med at kveita kan treffes i alle vannlag har min teknikk stort sett bestått i å slippe shaden ned til bånn, dunke den i bånn etpar ganger, sveive den rolig opp etpar meter, holde den der noen sekunder, sveive den videre opp noen meter etc. Ganske kjedelig og mekanisk, men funker som juling. Den største tabben nybegynneren gjør er uansett å ikke ha roen når tilslaget skal settes. Man har mer tid enn man tror med softbaits, så her gjelder det å ikke lappe til før fisken tynger stangtoppen ned. Om man klarer å tenke seg at man fisker med naturlig agn er man inne på noe. Uansett vil man også oppleve frustrerende dager der fisken tar agnet, holder det litt i munnen for deretter å spytte det ut igjen. Ellers opplever man ofte at den ene dagen er det gummi som funker, mens det den neste er agnfisk. Vi har fisket parallelt med begge deler på samme båt, og jeg har knapt opplevd at hoggene har vært fordelt 50/50. Merkelig, men sånn er det. Om man har erfaring fra fiske med balansepilk etter abbor er det en kjempefordel. Det er litt av de samme kriteriene som spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del blir det akkar som agn når det skal fiskes kveite. Det er vel bra?

Det er mye som er bra til kveite. Sild er jo det som den eldre garden ofte bruker når de setter kveitva. Det hadde de nok ikke gjort hvis det ikke funka. Ellers er det mye makrell det går i. Sei er jo heller ikke dumt. Akkar er jo også ønsket på matfatet til kveita+ mye mye mer. Jeg tror nok at hvis kveita er sulten og den er der du er, da biter den!

Når og hvor skal du prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på tidligere erfaringer tror jeg at man bør være ganske forsiktig med å planlegge agnvalget fra sofakroken gitt. Akkar funker nok det, bevares, men i andre situasjoner kan nok andre agn og metoder funke bedre. Å sette alle pengene på en hest er i hvertfall ikke noe jeg gjør. Helgardering gir oftere gevinst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar gjerne imot tips om fisking av uerjig :)

Vil gjerne lære hvordan den fiskes riktig. Er bevegelsesmønsteret på videoen riktig måte å fiske den på?

For meg så det ut som jigen hadde best bevegelse ved jigtrolling. Eller eventuelt oppsveiving som CB beskriver.

En kompis fikk her om dagen ei storkveite som var full av uer i magen. Det som var spesielt var at han fikk fisken på ca 15 meters vatn. Fisken må ha vært veldig djupt og spist uer før den har lagt seg på grunna igjen. Det er tydelig at man vet lite om vandringsmønstret til fisken.

Kan også nevne at jeg har fisket med kveitvad siden jeg var guttunge og har egnet med akkar, sild, sei, makrell og sauri. Etter min erfaring vil jeg rangere agnene slik: (fersk)sild, sei, akkar, sauri, makrell. Vet imidlertid at det også er vanlig og egne med hyse, brosme og rognkjeks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metabolismen går vel kjappere i varmere vann, så kanskje det kan være noe av grunnen til at de legger seg på grunnere vann innimellom? I tillegg selvsagt at det er sterkere strøm over grunnere områder enn nede på dypet. Dermed kan de ligge rolig og la friskt vann skylle over seg slik at de får all den oksygen de trenger uten å måtte svømme. Når det gjelder uer er dette en relativt fet fisk sammenliknet med f.eks sei, samt at kveita nepper trenger å svømme full spurt for å fange de. Toppfarten til en uer skremmer neppe noen. Fisk er i mange tilfeller enkle skapninger; mest mulig mat for minst mulig innsats. Og karpefisket med boilies har vist at næringsinnholdet/fettgehalten i føden også spiller en stor rolle. Men det er helt klart at det fortsatt er mye uvisst om vandringer. Linefisker Torstein Halstensen utstyrte jo endel kveiter med satelittsendere, og erfaringene herfra viste at kveita i perioder lå mye i ro, men også at de til tider foretok ganske store vandringer, og beveget seg i alle vannlag. Fortsatt er det mye uvisst man ikke vet, og det gjør det egentlig ganske fascinerende at the end of the day tross alt. Ikke minst tvinger dette oss sportsfiskere til hele tiden å være våkne og kreative.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er mye og velge i, det skal være sikkert! Men er det egentlig ikke litt vanskelig og trolle etter kveita når man ikke har båt rigget til det? Har prøvd bare litt så har null erfaring med det, men jeg kjørte rimelig sakte og stoppet ofte og lot jiggen treffe bunnen før jeg fortsatte, men var vanskelig og holde det jevt med stanga osv i hendene og samtidig holde kontroll på båten og hva man faktisk gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med stanga i hånda og stadig sette motoren i fri er en klassisk metode som svenskene bruker mye i Skjerstadfjorden. Stanga i hånda er en fordel i og med at man ofte profiterer på å gi dropback når kveita hogger på en shad. Samtidig er det viktig å være våken dersom du får et dunderhogg, ellers kan stanga gå over ripa om du ikke er våken. Men selvsagt er det klart enklere å bruke rigg med solide stangholdere der du heller satser på å kroke fisken på direkten. Om du bruker en vobbler er selvsagt ikke dropback noen option.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så det ut som jigen hadde best bevegelse ved jigtrolling. Eller eventuelt oppsveiving som CB beskriver.

En kompis fikk her om dagen ei storkveite som var full av uer i magen. Det som var spesielt var at han fikk fisken på ca 15 meters vatn. Fisken må ha vært veldig djupt og spist uer før den har lagt seg på grunna igjen. Det er tydelig at man vet lite om vandringsmønstret til fisken.

Kan også nevne at jeg har fisket med kveitvad siden jeg var guttunge og har egnet med akkar, sild, sei, makrell og sauri. Etter min erfaring vil jeg rangere agnene slik: (fersk)sild, sei, akkar, sauri, makrell. Vet imidlertid at det også er vanlig og egne med hyse, brosme og rognkjeks.

Sikker på at det ikke var lusuer, som fint lever på 15 meters dyp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett MYE uer i sitt naturlige element , sei også for den del , i forbindelse med jobben. Jobber som ROV pilot , miniubåtpilot.

Så på den videoen fra fabrikanten i første innlegg av Nikolaissen , må si jeg har aldri sett en uer bevege seg på den måten. Tvert imot av hva filmen viser ligger ueren mye stille , med små bevegelser mot strømmen. Når den beveger seg foregår det som oftest med rolige bevegelser , den kan bevege seg " raskt " men da over meget korte distanser.

Sei derimot beveger seg raskt nesten hele tiden.

I magen på de kveitene jeg var med å få i sommer ( 10 - 12 stk , ikke rare grunnlaget egentlig ) var det ganske variert kost kveitene hadde spist. Men felles for de aller aller fleste var krabbe og sil ( tobis ). Største kveite var dog 23 kg og jeg vil tro de større kveitene setter til livs en god del mer fisk i forskellige størrelser.

Prøvde forskellige shader og fikk kveite på flere av dem , derimot var sild noe som klart skilte seg ut som bra agn. Derimot opplevde jg at kveitable mer kresen utover sensommeren og høsten. En kompis , som er yrkesfisker , mente silda ble for gammel , mulig hadde han rett i det.

Den største kveita tok imidlertid på stanga hos guttungen på 9 år , og den tok en liten svenskpilk med en sildfile på. Den kveita var STOR og vi mistet den selvfølgelig , hadde ikke sjangs med det utstyret guttungen hadde. Men man lærer så lenge man lever heter det , og når vi går inn i sesong nr 2 skal alle i båten ha utstyr beregnet på kveite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på den videoen fra fabrikanten i første innlegg av Nikolaissen , må si jeg har aldri sett en uer bevege seg på den måten. Tvert imot av hva filmen viser ligger ueren mye stille , med små bevegelser mot strømmen. Når den beveger seg foregår det som oftest med rolige bevegelser , den kan bevege seg " raskt " men da over meget korte distanser.

Jigen er naturtro av utseende. Tror ikke produsenten har prøvd å kopiere bevegelsene til ueren. Litt av poenget med å fiske med jig er jo å lokke fisken til hogg og ved å etterligne en skadet fisk og en fluktreaksjon oppnår man kanskje dette.

Jeg har forøvrig samme erfaring som du når det gjelder at kveita virker mest på hogget om våren og at fisket blir tregere utover sommeren. Men på senhøsten - altså på denne tida er ho på hugget igjen. Og nå har fisken også den beste kondisjonen :)Det passer egentlig bra for da kan man fiske laks om sommeren.

@Triturus: Har også tenkt tanken på at det kan ha vært lusuer. Skal spørre fiskeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinetic tar bare snarveier. De har vel ikke utviklet noe selv heller. Kun kopi med en usedvanlig dårlig kvalitet.

Nei takk. Ser fjongt ut men er det kinetic? nei takk, det er bare drit.

Skal mye til for at jeg blir overbevist nå når det gjelder krokene. De har ikke vært gode til nå.

kinetic mangler mye på kvaliteten.

Ola

Hvilke kroker er det som ikke holder mål?

Ser at Ola ikke er serlig positiv til Kinetic (det er lov) Men jeg ser at Kinetic mangler mye på kvaliteten, det hadde vært fint om Ola kunne fortelle hva som er galt med Kinetic sine produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har opplevd som er negativt med dem så langt vist man ser mot de nye jiggene demmes er:

Lakken er alt for tynn og dårlig, flakker fort av(sammenlignet mot volker sine giant jigheads kan lakken ikke måle seg)

Splittringene ruster utrolig fort selv med skikkelig vasking og tørking når man kom fra havet

Krokene knakk utrolig lett, knakk den ene treblen under transport i båten og den andre med bunnapp på min pink lady, etter hva jeg har opplevd ville dette aldri ha skjedd med st-66 under samme belastning.

Er litt synd at dette ikke er laget for og holde ut på det norske markedet(dette gjelder vel igjen det meste av orginale splittringer osv, men når det kommer til fiske som disse jiggene er laget for syntes jeg det burde være bedre)

Men man må jo igjen se det postive, bra design og bevegelse, flott utforming av shadkroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.