Gå til innhold
Fiskersiden

Paddetorsk


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Har tenkt å prøve meg på paddetorsk. For å slippe å finne ut krutet på nytt , setter jeg pris på tips ang. arten . Biotop, agnvalg tidspunkt, sesong osv.

OBS helst fra dere som allerede har erfaring eller har noe å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er tatt på Bonten er på ca 20-30 meter, med makrell som agn.

De som er tatt på Nordnes er på ca 50-70 meter, også med makrell som agn.

Felles for begge plassene er at det er ganske nært større dyp (300+)

Om jeg ikke husker helt feil er det sensommer og høst de var tatt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så lenge. Da viser det seg at tidspunktet kan være grei nå i høsten ..@ OZ de du har fått er det i nærheten av stor dybde også ? Krok størrelse som anbefales ? Statisk eller aktiv meite ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så lenge. Da viser det seg at tidspunktet kan være grei nå i høsten ..@ OZ de du har fått er det i nærheten av stor dybde også ? Krok størrelse som anbefales ? Statisk eller aktiv meite ?

Tja, den første jeg fikk var i Hardangerfjorden, og der er det jo aldri langt til større dyp... De jeg har fått her hjemme har vært inne i skjærgården, og tviler på om nærhet til dypt vann var særlig avgjørende der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gjorde et par forsøk på å fiske målrettet etter den i fjor brukte jeg 1/0 sirkel, vekslet mellom makrell og reke, og fisket delvis aktivt, dvs flyttet agnet hvert 2-10 minutt. Det fikk jeg masse sypike, flatfisk, småsei og krabbe, samt en del gylter på, men ingen padder.

Så vet du en ting du ikke trenger prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

får dem hele året på trollakaia i trondheim, på 2-3meters dyp i steingroper, på alle slags agn.

Vet Irvin har fått den på tyskerkaia i børsa også, da på 6/0sirkel med hel makrellfilèt.. Der også bare noen meter dypt. Ble ikke fisket aktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg har tatt er tatt på mellom 2-20 meters dybde. Steinrøys er og foretrekke. Virker ikke som det er noen sammenheng med at den trenger noe særlig dyp i nærheten. Så lenge den har ei god steinrøys så er den fornøyd. Gode plasser kan være der det ligger endel fyllmasse med store rom i. Dette er jo en fisk med relativt stor munn så kan like godt ta den på en 3/0 som på en 4 krok. Større sjangs for release med stor krok. Reker har vært favoritten min til paddetorsk, og statisk meite funker utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk- Takk :thumbsup: Da prøver jeg å danne meg ett bilde for å legge ut strategien. Kan hende at det finnes plasser og rett biotop, da jeg vet om flere plasser som er sprengt for å gi nok dybde til store båter. Greit å kunne fiske målrettet etter disse lengre inn når det blåser tung til havs. Så vid meg kjent er det ingen som har fått slike på stang hernede- dog har fått melding og sett med egne øyne( ganske pene) om slike tatt i hummer teiner ( sluppet ut igjen) Da kan samme plasser som hummer plasser være aktuelle , når det tas så mange.

Er fôring aktuelt ?

Vi får prøve....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk min på 9, 12 meters dyp.

Den kvelden var vi flere som prøvde å få den å jeg som egentlig ikke var så gira men bare prøvde for morroskyld fikk den :thumbsup:

500 G

Virker som om den driver å drar i agnet å er litt kjip å få kroket.

Min beit sen høst, makrell som agn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bidra med mine også da: Har tatt to stk - begge i vinterhalvåret. Ferjekai, rett ned fiske. 15-20m dypt, steinrøys. Begge tok helt på bunnen innimellom steinene, og begge ble tatt på reke. Ganske forsiktig napping også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som du skrev selv, de er veldig vanlig å få i hummerteinene, har fått mange i år, fra 15m og opp røysa til 5-6m. må være glad i temmelig råtten makrell :thumbsup:

Har fått 2 i hummerteine i år, 18 m, steinbunn, tang og ja saltet/surnet makrell det var faktisk på samme sted, så jeg vet hvor jeg skal fiske etter den.

Har fått en i ruse tidligere samme dybde og forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som det er noen sammenheng med at den trenger noe særlig dyp i nærheten.

Har ikke fått paddetorsk selv, men for ca. 20 år siden fikk en kompis paddetorsk på fergekaien på Nesoddtangen. Statisk meite, agn makrell, dyp: 10-11 meter. Det er langt til store dyp fra fergekaien på Nesodden, så nærhet til store dyp er kanskje ikke alltid en forutsetning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg egentlig ikke nærheten til store dyp har noe som helst å si i denne sammenhengen, selvom det var jeg som nevnte det. Var nok bare den første fellesnevneren for plassene jeg kom på.

Ellers ble jo dette en interessant tråd, tror nesten jeg også må ut og prøve på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er vel en av dei som er dumme nok til å gidde å fiske målretta etter paddetorsken :thumbsup: Det letteste er helt klart å finne deg en plass der det er forholdsvis grunt, og masse gjemmesteder. Fisk inne i sprekker,og mellom store steiner. Eg eksperimenterer litt med agn, krokstørrelse og om eg fisker aktivt eller passivt. Det har vel vist seg att alt fungerer. Mange ganger tar fisken med en gang, men like ofte må agnet ligge ei stund før paddetorsken tar. Kroken eg har endt opp med å bruke er Owner Chinu i størrelse 1 eller 1\0. Eg har vel fått mest på makrell, men horngjel og reke leverer også fisk.

Vanlige bifangster på plassen eg fisker på er ulke, dvergulke, ål og hårvar. Oktober og November er helt klart best på desse kanter. I år har eg 4 turer etter arten, Resultatet så langt er 5 paddetorsk, 1 hårvar, 5 ål, 2 ulker og 2 dvergulker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er vel en av dei som er dumme nok til å gidde å fiske målretta etter paddetorsken ;) Det letteste er helt klart å finne deg en plass der det er forholdsvis grunt, og masse gjemmesteder. Fisk inne i sprekker,og mellom store steiner. Eg eksperimenterer litt med agn, krokstørrelse og om eg fisker aktivt eller passivt. Det har vel vist seg att alt fungerer. Mange ganger tar fisken med en gang, men like ofte må agnet ligge ei stund før paddetorsken tar. Kroken eg har endt opp med å bruke er Owner Chinu i størrelse 1 eller 1\0. Eg har vel fått mest på makrell, men horngjel og reke leverer også fisk.

Vanlige bifangster på plassen eg fisker på er ulke, dvergulke, ål og hårvar. Oktober og November er helt klart best på desse kanter. I år har eg 4 turer etter arten, Resultatet så langt er 5 paddetorsk, 1 hårvar, 5 ål, 2 ulker og 2 dvergulker.

Syns det er moro å prøve målrettet etter de store av de små, bare at som dere vet, det er en god del fisk dernede som ikke forstår at vi ikke fisker etter akkurat dem. Det ble en fiskerik dag i dag også , men padda fikk ikke anledning til å ta agnet. I løpet av en time hadde jeg makrell, en haug med barnehagetorsk,en god del bergylter, blåstål, sypike, hvitting, bergnebb, rødneb, sei, sild, knurr, og med en gang man skle litt dyppere, så var pigghåen der igjen, men ikke den jeg ville..Prøvde litt tøffere og grunnere, men...lenge siden jeg mistet så mange takler. Må pønske på noe......

Er det fra båt eller fra land dere har tatt deres ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Martin, endelig så ser det ut til at jeg kan gi deg noen tips! Utenfor Tvedestrand så har jeg fått en del paddetorsk og det har absolutt ikke vært i nærheten av større dyp. De plassene hvor jeg har fått arten er på typiske hummerplasser. Altså ikke for dypt og gjerne i nærhet til steinrøyser/rullesteinsområder eller fjellbunn med mange sprekker. Jeg vil anta at du har fisket på potensiellt riktige plasser siden du har mistet mange tackler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Martin, endelig så ser det ut til at jeg kan gi deg noen tips! Utenfor Tvedestrand så har jeg fått en del paddetorsk og det har absolutt ikke vært i nærheten av større dyp. De plassene hvor jeg har fått arten er på typiske hummerplasser. Altså ikke for dypt og gjerne i nærhet til steinrøyser/rullesteinsområder eller fjellbunn med mange sprekker. Jeg vil anta at du har fisket på potensiellt riktige plasser siden du har mistet mange tackler :lol:

Er de mest givende plasser ved kyststripen eller skjærgården "på utsiden" dere har fått mest uttelling? Ellers så satt jeg noen timer og pønsket på måter ( til og med ny krokkonsept som jeg er nødt til å mekke på "labben" idag)å unngå det å miste så mange takler, selv om man fisker "tøft" på plasser der søkket ber om å sitte fast. Det var hovedsakelig søkket som kilte seg mellom steinene som bidro til så mye takkeltap. Konseptet ser grei ut i teori, og gleder meg til å prøve denne, men..... i teori kan man også fange ål med lasso...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de mest givende plasser ved kyststripen eller skjærgården "på utsiden" dere har fått mest uttelling? Ellers så satt jeg noen timer og pønsket på måter ( til og med ny krokkonsept som jeg er nødt til å mekke på "labben" idag)å unngå det å miste så mange takler, selv om man fisker "tøft" på plasser der søkket ber om å sitte fast. Det var hovedsakelig søkket som kilte seg mellom steinene som bidro til så mye takkeltap. Konseptet ser grei ut i teori, og gleder meg til å prøve denne, men..... i teori kan man også fange ål med lasso...

Hei kun fått et eksemplar, som bifangst, dette var like utenfor kragerø på et par tre meters dyp. Dette var en liten tass, som fikk svømme videre. Er det noen som har spist paddetorsk? Ser jo ikke noe videre ut.. men det er det jo flere delikatesser som sliter med..På den annen side kan det være at de er så pass skjeldne at man uansett bør sette dem tilbake?

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de mest givende plasser ved kyststripen eller skjærgården "på utsiden" dere har fått mest uttelling? Ellers så satt jeg noen timer og pønsket på måter ( til og med ny krokkonsept som jeg er nødt til å mekke på "labben" idag)å unngå det å miste så mange takler, selv om man fisker "tøft" på plasser der søkket ber om å sitte fast. Det var hovedsakelig søkket som kilte seg mellom steinene som bidro til så mye takkeltap. Konseptet ser grei ut i teori, og gleder meg til å prøve denne, men..... i teori kan man også fange ål med lasso...

Det er på ytterside av de ytterste skjærene jeg har fått de, men ikke heng deg så alt for mye opp i det da det stort sett er på yttersida jeg fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.