Gå til innhold
Fiskersiden

Kjøring av ørret?


j-man
 Share

Recommended Posts

  • 2 months later...

et must når man kjører ørret er å ha stangen høyt opp i været..altså stang tuppen nesten rett opp, da vil stangen gi etter når fisken prøve å rykke fra, ergo har du ikke stangen opp slik at den bøyen når fisken rykker, er det fort gjort at du har for lite sluring på slik at ørretten drar seg løs. Forøvrig så er det lurt på større ørreter å bare kjøre den så fint som mulig med å ha en hand på sluringen nesten hele tiden, og justere ned med engang den rykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei!

Jeg har hørt at når du skal kjøre ørret skal ørreten ha et jevt press på siden. Stemmer dette? Jeg har mistet noen kilos fisker under kjøring og kroking. Kan dere gi meg noen tips til dette :)?

Jeg har mistet mye færre sjøørret etter at jeg begynte å feste på en ekstra splittring bakerst på sluken (ved kroken). Med to splittringer bakerst blir det vanskeligere for fisken å brekke seg løs fra kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å senke stangtoppen når fisken hopper har jeg aldri skjønt poenget med. Hva er argumentasjonen bak dette rådet? Jeg kjører fisken ganske konsekvent med 90 grader vinkel mot fisken, og om jeg mister fisken er det stort sett fordi den i utgangspunktet satt dårlig, dvs i en skinnfille. Å gi fisken slakk når den hopper og rister på hodet (særlig om den sitter på en sluk) er kanskje verdens dårligste råd, da den da får full effekt av G-kreftene til å slå seg løs. Med flex i stanga får ikke G-kreftene det samme spillrommet. Jeg vil heller heve stanga enda MER når fisken hopper nettopp for å dempe effekten av disse G-kreftene. Stikkordet er JEVNT press på fisken, og aldri slakk.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å senke stangtoppen når fisken hopper har jeg aldri skjønt poenget med. Hva er argumentasjonen bak dette rådet? Jeg kjører fisken ganske konsekvent med 90 grader vinkel mot fisken, og om jeg mister fisken er det stort sett fordi den i utgangspunktet satt dårlig, dvs i en skinnfille. Å gi fisken slakk når den hopper og rister på hodet (særlig om den sitter på en sluk) er kanskje verdens dårligste råd, da den da får full effekt av G-kreftene til å slå seg løs. Med flex i stanga får ikke G-kreftene det samme spillrommet. Jeg vil heller heve stanga enda MER når fisken hopper nettopp for å dempe effekten av disse G-kreftene. Stikkordet er JEVNT press på fisken, og aldri slakk.

Min erfaring er at det lønner seg å senke stangtuppen når fisken hopper. Så lenge fisken er under vann kan du kontrolere et sikkert "hold" med jevn motstand. Når fisken bryter overflaten skjer det veldig mye som er umulig å kontrolere, plutselig er all vannmotstand borte, og det presset du påfører i hoppet kan like gjerne virke mot sin hensikt og lage mer "krøll". Så jeg holder jevnt press til fisken bryter overflaten, og dropper presset med en gang den hopper(og krysse fingre og tær), for å gjennoppta presset med en gang den treffer vannet. I mine øyne er det uansett umulig å holde et jevnt press på en ørrett som gjør luftakrobatikk. Da er det bedre å la den falle så fort som mulig ned i vannet igjen slik at man kan fortsette fighten.

En annen ting er at rett før et hopp vil fisken øke farten, noe som ofte tvinger en til å senke stangtuppen for å "gi etter" litt ekstra, Slikt går jo ganske automatisk, og det er ikke sikkert man en gang husker å ha gjort det,men tar man en kikk på en fiskefilm, ser man at dette er vanlig prosedyre. Man senker heller ikke stanga for å gi slakk, men for å gi mindre press....

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er i utgangspunktet enig med Cato, og synes også argumentet om å senke stanga for å redusere risikoen for at ørreten skal hoppe virker dårlig faglig fundert. Jeg har aldri erfart dette, selv om jeg aksepterer at andre har en annen erfaring. Men er det senking av stanga som da er det avgjørende? Uansett er det viktigste å holde jevnt press og stram sene

Og uansett om man holder stanga høyt eller lavt, det bør ALLTID være en vinkel nær 90 grader mellom sena og stanga, som også Cato er inne på. For bare på denne måten kan man utnytte spensten/aksjonen i stanga til å trette ut fisken. Ei spent stang bidrar til å holde sena stram, og demper plutselige rykk fra fiskens side.

For øvrig er det som andre er inne på viktig å bruke gode kroker, og sjekke disse med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder stanga ned og ut til siden hvis fisken har tendenser til å hoppe. Passer på å ha mest mulig 90 grader mellom stang og snøre også når stanga er ut til siden. Ved elvefiske er det ingen god ide å holde stanga lavt hvis det er sterk strøm og en har mye snøre ute.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er i utgangspunktet enig med Cato, og synes også argumentet om å senke stanga for å redusere risikoen for at ørreten skal hoppe virker dårlig faglig fundert. Jeg har aldri erfart dette, selv om jeg aksepterer at andre har en annen erfaring. Men er det senking av stanga som da er det avgjørende? Uansett er det viktigste å holde jevnt press og stram sene

Og uansett om man holder stanga høyt eller lavt, det bør ALLTID være en vinkel nær 90 grader mellom sena og stanga, som også Cato er inne på. For bare på denne måten kan man utnytte spensten/aksjonen i stanga til å trette ut fisken. Ei spent stang bidrar til å holde sena stram, og demper plutselige rykk fra fiskens side.

For øvrig er det som andre er inne på viktig å bruke gode kroker, og sjekke disse med jevne mellomrom.

Ser at min forige post i denne tråden kan missforståes.. viss man leser den jeg har skrevet lengre oppe så faller nok ting litt mer på plass. Jeg mener også at det er viktig å holde stanga høyt, og 90 grader på snøret. Det er først i det fisken hopper at det kan være nødvendig å senke stanga for å "lette på trykket", med en gang fisken er tilbake i sitt rette element skal stanga oppigjen. Et untak kan være viss en fisk tar fulstendig av veldig nærme fiskeren. Da kan det være eneste utvei å beholde stanga nede for å gjøre det vanskligere å hoppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg senker stanga kjapt til vinkelrett ut eller ned mot vannet hvis jeg ser fisken er i ferd med å komme opp for å hoppe eller daske i overflata. Man ser dette på lina når den skjærer utover mot fisken.

Dette gjelder laks, men regner med det funker like bra på ørret. Grunnen er ganske enkel den at jeg vil ha så mye line som mulig uti vannet fra stangspissen før den kommer opp i overflata. Og det blir ikke direkte kontakt med fisken i luft. Vannet demper bedre på sprelsk fisk. En annen ting er at hvis man er kjapp med å legge ned stanga mot elva eller vannet merker fisken av og til at presset forandrer retning og den kommer ikke opp og gjør leven. Men sitter den dårlig i utg.punktet i ei skinnlerv som Cato nevnte, så er det uansett bingo om man får den inn :dribble:

Og dette hjelper ikke bestandig, man kan ikke styre en fisk 100% uansett. Men fisk har det ofte med å stritte imot i motsatt retning av presset fra lina (fiskeren).

Som når man slipper line uti ei elv nede på et brekk f.eks. slik at fisken kjenner presset nedenfra og beveger seg oppover elva, vekk fra brekkanten. Men alt med måte, strømmen bør ikke være for hard nei. Og min erfaring er at fisk som kjenner at den såvidt sitter i ei skinnlerv har det med å hoppe og sprelle mere enn en fisk som sitter som støpt. Det er nesten så man kjenner hvor godt fisken sitter under kjøringen.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at fisk som hopper og spreller mye som oftest sitter dårlig, og hvis en merker at den rister på hodet så sitter den normalt så dårlig at kroktaket sannsynligvis vil slippe i løpet av få sekunder.

Dette gjelder ørret i elv eller vann, sjøørret i sjøen hopper og spretter voldsomt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Eg har prøvd å forklart far min (60+ år) hvordan han skal holde stanga og forholde seg til bremsen 100 ganger.

MEN det er noe når folk får fisk (de eg ha møtt).

De glemmer alt eg har fortalt. Hyler og skriker og bånn gass på innsveiving me brems på max, hehe.

Snodige greier

Så å forklare folk fisketing er ikke alltid like greit i teorien som i praksis etter min erfaring.

Endret av NaSCaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

T I D..

Mitt beste tips.

Jeg dorger veldig mye etter SØ denne tiden på året, og da er det jo "båten" som gir tilslaget. Når fisken tar, er det bare å smelle båten i fri, å passe på å ha akurat med brems på slik at snøret holder seg stramt, men fisken likevel kan ta avgårde. Slark i snøret snøre = døden.

Lar fisken få slite seg litt ut mens jeg sveiver litt og litt inn, om den begynner å "fly" senker jeg stanga noen hakk.

Mister veldig sjeldent SØ på denne måten, i såfall er det under innhåvingen pga klumsete blondinefakter :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei!

Jeg har hørt at når du skal kjøre ørret skal ørreten ha et jevt press på siden. Stemmer dette? Jeg har mistet noen kilos fisker under kjøring og kroking. Kan dere gi meg noen tips til dette :)?

Mine erfaringer tilsier at det er langt viktigere å stille inn sluringa etter sena og fiskens størrelse med en gang du har kroka den, la den kjøre sitt eget løp og finne følelsen med fisken... Legger alltid presset opp, slik at fisken ikke kan rulle over sena å slå seg av.har funka rimelig godt for meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

hvis fisken går høyt i vannet så holder jeg stanga til siden og ned mot vannet, går den ned i dypet eller er veldig grunnt der jeg fisker så holder jeg den opp.. jevnt press og gode kroker er alfa omega.. det med 2 ringer skal testes siden det har vært endel fisk som har fått "a second chance"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.