Gå til innhold
Fiskersiden

Daiwa Saltist Lever Drag 2-Speed


Lars M
 Share

Recommended Posts

Har bestilt en Saltist LD40 2SPD til neste sesongs kveitefiske.

Har sett på flere modeller og merker, men synes denne virket mest interessant.

Litt usikker på størrelsen, men ser vekta er oppgitt til 22 Oz. (omlag 624 g).

Tenkt brukt på eks.vis Powerjigger, Daiwa Kenzaki e.l.

STTLD30-2SPD.jpg

Noen erfaringer med denne snella?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt en Saltist LD40 2SPD til neste sesongs kveitefiske.

Har sett på flere modeller og merker, men synes denne virket mest interessant.

Litt usikker på størrelsen, men ser vekta er oppgitt til 22 Oz. (omlag 624 g).

Tenkt brukt på eks.vis Powerjigger, Daiwa Kenzaki e.l.

STTLD30-2SPD.jpg

Noen erfaringer med denne snella?

Øyvind kjøpte katta i sekken da han kjøpte den snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bios man må forholde seg til mtp. Reparering/reklamasjoner ? Noen som vet ?

Enn så lenge... Det er bare å komme seg på kne og be om at det som eventuelt kommer av verksted når nye forhandlere overtar er bittelitt bedre enn hva Bios har klart å levere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mitt inntrykk er at bios er ganske useriøse. Håpløs å komme i kontakt med. Mail man sender får man svar på etter 1 måned.

Hadde jeg vært deg hadde jeg lagt på litt ekstra å kjøpt en saltiga LD heller /drool

Tror det aller meste av reklamasjoner nå går gjennom Nordic Outdoor i praksis.

Kun Vidar som ble med på lasset over til NO.

Har vært veldig fornøyd med Bios, men det er alltid ting som kan gjøres bedre. Tror nok bl.a. merker som Orvis og Daiwa vil få større profilering gjennom NO.

Hva nevnte snelle angår kan jeg ikke forestille meg annet enn at Øyvind har vært maks uheldig med sitt eksemplar. Vil tro snellen holder samme gode kvalitet som øvrige Daiwaproduker i denne prisklassen.

Var mest nysgjerrig på størrelsen ift. tiltenkte fiskesituasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katta i sekken er vel litt hardt å si. Det er utvilsomt en nydelig snelle utseendemessig, Truls har også en slik. Og herlig å sveive med. Det stemmer ikke helt at jeg ikke har fått fisk på den, har blitt endel torsk, sei på 7,3, hyse, steinbiter og diverse annet. Bremsen var helt fin og jevn så lenge den fungerte, men hadde ikke fått kjørt kveite på den før den kapitulerte. Må vel snart se til å få sendt inn den snella...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daiwa er absolutt det beste som er å få tak i her til lands, på high end-snellene kan det fort være at de ligger et hestehode eller tre foran Shimano også... Minuset, og det kan fort være et stort et, er at der Shimano har et aldeles fantastisk verksted, og en meget god reklamasjonsordning har Daiwa ikke noe som ligner en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn så lenge... Det er bare å komme seg på kne og be om at det som eventuelt kommer av verksted når nye forhandlere overtar er bittelitt bedre enn hva Bios har klart å levere...

:) Det går i hvertfall normalt for å være en kvalitetssnelle. Og ang service så tror jeg ikke Bios har eget service opplegg i det hele tatt på Daiwa i norge. Dette sendes ut av landet så vidt jeg vet. Har nok litt med posisjonen til Daiwa i Norge å gjøre. De har jo noen topp modeller. Og brukes mye etter de store i varmere strøk. Men uansett så får en service og rep på snellene. I England selges det jo en god del av den Lars tenker på. Jeg holdt på å kjøpe en maken selv. Tror ikke dette er en normalt dårlig snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den snella der er en kjempesnelle hvis du tar hånd om den. et tips er å bruke fett på de indre komponentene. spes. karbonskivene! dette kan gjøres ved hjelp av denne linken (et girs modellen) http://alantani.com/index.php?topic=660.0

problemet med disse tror jeg er litt lite olje og grease. hør med Dan her på forumet, han gjorde en rebuild på den eldre engirs modellen, tror disse er noe lignende den du har bestilt. tror det er et kjempekjøp hvis du bare tar litt forhåndsforbedringer først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nylig kjøpt en slik liten juvel for litt over NOK 2000.

Den er smurt litt konservativt fra starten. Går utrolig mye lettere etter litt sveiving- også fra sofaen..... Vedlig smidig og lett.

Generelt har jeg bare lovord å si om Daiwa etter å ha brukt 10 stykk Daiwa 47 LCA trolling sneller flere år. De bare går og går og går uten at de trenger spesiell omsorg utenom skylling i ferskvann om de er brukt i saltvann.

Satisten er utrolig lett og med en god brems. Jeg tror det er viktig å skylle snellen etter hver tur i saltvann og åpne opp en gang per år å gi den en omgang med fett. Da vil den tjene deg i mange mange år...

Sjøfalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

5614701158_9ce4c7ff0c_o.jpg

Daiwa-Saltist by Lars Mathisen Photography , on Flickr

Da var en stk. Saltist LD 40 2-speed i hus :thumbsup:

Gleder meg som en unge til å teste denne!

Litt mindre snørekapasitet enn jeg hadde håpet på.. Fikk lagt på 400 meter 0,41mm Power Pro.

Da er det bare å satse på at Ørud er klar mot helga.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5614701158_9ce4c7ff0c_o.jpg

Daiwa-Saltist by Lars Mathisen Photography , on Flickr

Da var en stk. Saltist LD 40 2-speed i hus :thumbsup:

Gleder meg som en unge til å teste denne!

Litt mindre snørekapasitet enn jeg hadde håpet på.. Fikk lagt på 400 meter 0,41mm Power Pro.

Da er det bare å satse på at Ørud er klar mot helga.. :)

Høres jo ut som du skal fiske håkjerring :D

Håper du er er heldigere en Øyv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.