Gå til innhold
Fiskersiden

pilking med agnfisk etter ørret og røya..


Lars M
 Share

Recommended Posts

Har tenkt å prøve noe nytt på isen denne sesongen. Pilking med agnfisk etter røye og ørret.

Har kjøpt inn noen bullethead jigger fra Owner. Agn håvet jeg opp under en havfisketur i sommer, i form av 8-12 cm sild. Vurderer også smårøye til formålet.

Tenker det er mest hensiktsmessig å fjerne hodet av silda for så å feste fisken med agnstrikk til jigghodet.

I noen av vannene jeg frekventerer vinterstid spiser både ørret og røye stingsild og egne frender (i noen, også ørekyte).

7 grams jigghode

5192103961_445d452297_o.jpg

8-12 cm agnsild. Håvet 2-300 stk. i ett jafs. Egentlig tiltenkt sjøørretfiske i sjøen på forsommeren...

5192700856_8f85614e73_o.jpg

Knask eller knep?

Hva tror folket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fireball ja. Funker bra etter gjedde og gjørs, ikke særlig effektivt på abbor av en eller annen grunn. Muligens blir det litt for kjipe bevegelser til at abboren blir gira. Har egentliig mer trua på balansepilk jeg, men hvem vet. Kan funke på ørret og røye. Man vet ikke før man har prøvd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Brisling og silde-yngel som har vert frosset og tiner igjen, blir veldig løs. Jeg tror ikke det lar seg gjøre å fiske den aktivt, da ville jeg heller ha brukt smårøye på riggen din. En annen ting er at med mark og maggot er det ofte slik at du får røya når du fisker aktivt, og øretten biter når det fiskes passivt. Aner ikke om det gjelder med agnfisk, men det blir tatt mye sjøørett på isen med passivt fisket brisling, og man hører jo at grom ørett blir tatt i ferskvann på det samme. Artig å eksprimentere er det lell. Det var vel i fjord det sto en artikkel om noen karer som tok noen rå ørett på små-røye. Tror røya ble montert på en balansepilk.

Lykke til!

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at jeg har GOD erfaring med bruk av agnfisk (sild, ørekyte, mort, smårøye, flådd abbor) til meite etter ørret og veldig gjerne om gjedda bor i nærheten så er ikke dette dumt om man er av typen som liker overraskelser.. Til røye har jeg hørt at dette også skal funke bra, men går ut ifra at det kanskje gjelder litt stor røye (antar at det er det du vil ha.. :P)

For å si et par ting om oppsettet ditt så ville jeg trodd at agnet vil se ganske dødt og kjedelig ut om det henger rett opp og ned i vannet.

Jeg ville heller gått for et oppsett med en treble i halen og en i nakken, gjerne med ståltråd/fortom om det finnes gjedde i nærheten (du finner guider på nettet til hvordan du enkelt lager dette selv eller så kan du kjøpe ferdige tackles om du ønsker det...)

Dette vil gjøre at fisken henger rett, og at den blir lettere påvirket av strøm eller bevegelser i vannet. Lag gjerne også en duppvariant med et isoporflagg (min variant) på toppen, med en løsning som gjør at snøret henger fritt igjennom en ring e.l. Sånn at om det blåser så vil flagget gi etter og gi bevegelse til agnet og forhåpentligvis lokke frem et spontant hugg av en nyskjerrig fisk som ellers knskje bare ligger der og tenker "Hva driver du med a, er'u dau eller?" ^^...

Husk også å ha en så løs brems at fisken ikke merker mostand når den tar agnet. Om du bruker haspel kan du åpne spolen og feste en løkke av snøret med strikk, så det blir nappet ut når fisken tar.. :rolleyes:

Husk, fisken biter vel nesten oftere av rovdyrsinstinkt enn av sult. Og det er derfor kjekt å ha liv i agnet..

Beklager om forklaringen min er litt rotete. Spør gjerne om det er noe.. :unsure:

Jeg håper denne metoden vil gi deg mere fisk, og tar med glede imot en tilbakemelding om du skulle finne på å teste ut riggen min.. :)

PS. Ang. Farger går det an å enten henge pærler/beads over krokene eller som jeg tenkte å gjøre i jula: knyte sløyfer på agnfiskene mine eller pakke dem inn i gavepapir! :D Da kanke fisken motstå vettu! :P

Lykke til og skitt fiske! :)

MVH. Jobo

Endret av jobo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får no fisk da! hadde vært kult med en rapport på hva du fikk! :thumbsup: Jeg var ute på isen i går, men fikk bare to små gjedder..

Minner om (med tanke på at jeg nevnte ferdigkjøpte tackles/agnrigger) at jeg har dårlig erfaring med stålfortom etter ørret og tenker at jo mindre synlig snøret er jo bedre sjangs har du for å få lurt noen av disse lure fiskene på land.. :thumbsup: Så med andre ord anbefaler jeg å knyte opp riggene selv! ^^ good luck and have fun! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.