Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskeåret 2011 Tips


garston
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg trenger noen tips om hva jeg skal fiske etter/fokusere på i 2011. Går jeg glipp av noe. Burde jeg begynne med laksefiske? Et typisk fiskeår for meg er:

Januar: Isfiske konkurranser, Kikkfiske etter sik (Hadeland), Litt gjeddemeite og abbor meite (Oslo området) og isfiske/meite på sjøen (Oslo området)

Februar: Isfiske konkurranser, Isfiske/meite på sjøen

Mars: Isfiske konkurranse, abbor, gjedde meite, Isfiske/meite sjøen.

April: Isfiske konkurranse, Sjøøørret med flue (rundt Oslo), Havfiske konkurranser

Mai: Moderne meite konkurranser og kosemeite etter Brasme/Stam, Litt gjedde/Abbordorging, Kystmeite og litt ørretfiske i marka/ Havfiskekonkurranser, Røyefiske Skogseid

Juni: Flue/Meite etter ørret i marka og Tisleia (og omhegn) Modern meite konkurranser

Juli: Havabbor fiske med flue, Ørretfiske på Golsfjellet, Moderne meite konkurranser

August: Gjedde/Abbor dorging fiske (Litt jerk og sporadisk forsøk på abborpimpel /vertikal jigging , Øyern/Lysern, Havabborfiske, Havfiskekonkurranser, Moderne meite konkurranser, Fluefiske Golsfjellet.

September: Gjedde/Abbor dorging, Havabborfiske/Sjøørret, Havfiskekonkurranser, Moderne meite konkurranser, Fluefiske Golsfjellet, Harrfiske Rena, Kystmeite

Oktober: Litt gjeddedorging, Fluefiske etter sjøøøret,Havfiskekonkurranser, Isfiskeetter abbor/røye

November: Røyefiske, Kikkfiske etter sik, Gjedde/Abbor meite,Havfiskekonkurranser

Desember: Røyefiske, Kikkfiske etter sik, Gjedde/Abbor meite

Gode forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm,jeg ser at du bedriver endel fluefiske,dette kan da strengt tatt ikke være nødvendig :) Variert og fint fiske dette her,selv har jeg problemer med å planlegge mine fiskeår eller rettere sagt gjennomføre slike planer.Noen ritualer er der jo,men som oftest blir det å fiske det jeg har lyst på den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakefiske har jeg ikke prøvd. Får vel ta en tur innom nøklevann i Januar

Tenker kansje at du kan fylle dødtida med en tur etter fjelløretten på mai-isen på golsfjellet. Detetter er jo pinsen en fin tid å jakte storgjørs....

M:)

Storgjørs høres morsomt ut. Hadde lyst til å prøve meg litt på Asp også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde du begynne med laksefiske?

Hvis du begynner med laksefiske, så vil sesonglista kunne se slik ut om 10 år:

Januar: Forberedelser til laksestart. Se på resultatlistene fra isfiskekonkurranser og deretter surfe videre etter lakseutstyr på nettet.

Februar: Forberedelser til laksestart.

Mars: Forberedelser til laksestart. Nesten en røyetur på isen, men det ble tanken.

April: Forberedelser til laksestart med oppvarmingsturer etter sjøørret

Mai: Forberedelser til laksestart og etpar flere oppvarmingsturer etter fisk som ligner og lukter som laks (sjøørret)

Juni: Laksefeber. Laksefiske på alle mulige måterover hele landet

Juli: Laksefeber. Laksefiske på alle mulige måterover hele landet

August: Laksefeber. Laksefiske på alle mulige måterover hele landet

1. September: Dritlei laksefiske.

Fra 2- September:Forberedelser til laksestart neste sesong

Oktober: Forberedelser til laksestart

November: Forberedelser til laksestart

Desember: Forberedelser til laksestart. Nesten en Kikkfisketur etter sik, men det ble med tanken

Neida, det blir nok ikke slik, men du er advart... :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde du begynne med laksefiske?

Hvis du begynner med laksefiske, så vil sesonglista kunne se slik ut om 10 år:

Januar: Forberedelser til laksestart. Se på resultatlistene fra isfiskekonkurranser og deretter surfe videre etter lakseutstyr på nettet.

Februar: Forberedelser til laksestart.

Mars: Forberedelser til laksestart. Nesten en røyetur på isen, men det ble tanken.

April: Forberedelser til laksestart med oppvarmingsturer etter sjøørret

Mai: Forberedelser til laksestart og etpar flere oppvarmingsturer etter fisk som ligner og lukter som laks (sjøørret)

Juni: Laksefeber. Laksefiske på alle mulige måterover hele landet

Juli: Laksefeber. Laksefiske på alle mulige måterover hele landet

August: Laksefeber. Laksefiske på alle mulige måterover hele landet

1. September: Dritlei laksefiske.

Fra 2- September:Forberedelser til laksestart neste sesong

Oktober: Forberedelser til laksestart

November: Forberedelser til laksestart

Desember: Forberedelser til laksestart. Nesten en Kikkfisketur etter sik, men det ble med tanken

Neida, det blir nok ikke slik, men du er advart... :thumbsup:

hehe 10poeng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, blir du hekta på laksefiske blir det nok vanskelig å fortsette å fiske like variert som du gjør nå.

Og jeg kan fortsette lista siden du bor på Østlandet og har vakre Drammenselva i nærheten:

September: Tur til Sørlandet for å fiske i Otra, nifisking i de små Østlandselvene (Lierelva, Lysakerelva m.fl), Masse turer til Drammenselva og Numedalslågen...

Oktober: En tur til den derre sideelva av Numedalslågen og masse turer til Døvikfossen i Drammenselva

November: Stamfiske etter laks hver helg

Desember: Forberedelser til laksestart. Turer til Glomma hver gang det er mildvær for å øve inn/forbedre kasteteknikker med fluestanga.

En annen ting jeg er usikker på i det varierte fisket ditt er i hvor stor grad storørreten får oppmerksomhet nok. Med storørretfiske tenker jeg på slikt som fiske i Randselva, Dokkaelva mm, og evt trolling på de store innsjøene.

Mikromeite fant jeg også lite om. Er det ikke artig med nye arter, eller har du de fleste på lista allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde du begynne med laksefiske?

Hvis du begynner med laksefiske, så vil sesonglista kunne se slik ut om 10 år:

Januar: Forberedelser til laksestart. Se på resultatlistene fra isfiskekonkurranser og deretter surfe videre etter lakseutstyr på nettet.

Februar: Forberedelser til laksestart.

Mars: Forberedelser til laksestart. Nesten en røyetur på isen, men det ble tanken.

April: Forberedelser til laksestart med oppvarmingsturer etter sjøørret

Mai: Forberedelser til laksestart og etpar flere oppvarmingsturer etter fisk som ligner og lukter som laks (sjøørret)

Juni: Laksefeber. Laksefiske på alle mulige måterover hele landet

Juli: Laksefeber. Laksefiske på alle mulige måterover hele landet

August: Laksefeber. Laksefiske på alle mulige måterover hele landet

1. September: Dritlei laksefiske.

Fra 2- September:Forberedelser til laksestart neste sesong

Oktober: Forberedelser til laksestart

November: Forberedelser til laksestart

Desember: Forberedelser til laksestart. Nesten en Kikkfisketur etter sik, men det ble med tanken

Neida, det blir nok ikke slik, men du er advart... :thumbsup:

Såkalt feriefiske :) Nei, hold deg til sportsfiske Garston :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.