Gå til innhold
Fiskersiden

Utstopping av fisk


extremetoy
 Share

Recommended Posts

Kjell (Peson.no) kan anbefales på et sterkeste - riktig nok best på laks, men tror ikke andre fiskeslag ligger langt bak heller. Vet han har laget sei med hell blant annet. Kjell har imponert i flere år. Og sviktet heller ikke da kompis fikk avstøpt denne: http://www.fiskeespen.net/testing - jeg har desverre ikke bilde av avstøpningen, men det får jeg nok til i løpet av vinteren... Kort fortalt: Den ble bra!

Som det nevnes her så avstøpes fisk og utstoppes ikke. Kjell håndmaler vel omtrent hvert eneste skjell og da sier det seg selv at resultatet blir bra og svært nære originalen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig flink han karen her også:

http://www.trofedes.no/

Fra Rindal, ikke langt fra Orkla i S-T. Men det koster skjorta :thumbsup: Han er spesialt på fisk, og støper fisken i polyesterform. En side eller heldekkende (2 sider) etter hva man vil ha. Malearbeidet er like bra på baksiden !

Bare å fryse ned fisken ja, la den ligge flatt i fryseren oppå en plate f.eks. og uten noe oppå under innfrysning. Så det ikke blir svære bulker i fisken. Og finnene er viktig, de støpes også. Så glasèr både laks og spesielt finnene etter innfrysning noen dager så blir det et tykt lag med is over de så de ikke tørker inn.

Skal fisken ligge lenge i fryseren før innlevering til preparant, pakk fisken inn i plast og tape godt igjen så det kommer minst mulig luft til.

Og ta masse bilder av fisken og send til preparant som Remy nevnte :fpc: Bilder liker preparanten, for å male fisken mest mulig lik det den var etter at den ble tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk kan stoppes ut og det kan tas avstøpninger.

Jeg har en utstoppet storørret hvor skinn, hode og finner er preparet og brukt. Utstopping er utført av Johan Mustaparta ved Vestfold Preparantverksted. Kan absolutt anbefale han, 2 fiskekompiser har også fått stoppet ut fisk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Det enste jeg kan refere til og som lager bra av laks og annet er som mange andre før her har nevnt peson.no. Det jeg har sett han har gjort er bra. Og han lager ikke av bare av fisk med fettfinner.

Holder vel til i Overhalla ved namsens bredder..

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, under andre verdenskrig laget man sko av fiskeskinn? Skulle tro at garveprosessen er såpass streng at det gjør det vanskelig å få et livaktig resultat? Hvor er taxidermistene når man for én gangs skyld har bruk for dem?

Du sier noe, husker selv at jeg hata brislingtøflene, abborsherroxene derimot var helt O.K..

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk kan stoppes ut og det kan tas avstøpninger.

Jeg har en utstoppet storørret hvor skinn, hode og finner er preparet og brukt. Utstopping er utført av Johan Mustaparta ved Vestfold Preparantverksted. Kan absolutt anbefale han, 2 fiskekompiser har også fått stoppet ut fisk der.

En liten FU til Thor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge han taxidermisten jeg har brukt ett par ganger anbefalte han ikke å utstoppe fisk med skinn i det hele tatt. Teknikken var ikke bra nok idag. Særlig feit fisk, som laks f.eks. Joda, har sett ett par halvbra eksempler, men ser man nøye etter, så har skinnet en tendens til å gulne. Og revne og krølle seg i skjøtene etc. Han påstod at det var umulig å få ut alt fettet fra skinnet. Og skinnet skal jo være intakt, for at skjellene skal sitte. Så flere proffe taxidermister over there også (USA, Canada) hadde gått helt bort fra dette, og støper heller laksen i polyester. Da holdbarheten er nærmest uendelig.

Finnene likeså, de blir knallbra og mere robust ved avstøpning enn at man bruker formalin-blanding og tørker disse og setter på. Har prøvd dette selv, og de gulner litt uansett med årene. Og under tørkeprossessen er det også vanskelig å få nøyaktig samme størrelse og form på finnene.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den utstoppede fisken min er nå 17år gammel. Finnen ble selvsagt mindre pga tørkeproseesen. Det har ikke vært noen oppsprekking av fisken, og den ser stort sett ut som den gjorde da jeg fikk den tilbake. Utstopperen malte hele fisken, dette er sannsynligvis årsaken til at den beholder fargen bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo fiskere

fisk blir både avstøpt og skinnmontert."feite" fisker bør det tas avstøpning av.de aller fleste innlandsfisker er det ikke noe problemer med å skinnmontere.de fleste jeg har laget fisk til,vil ha skinnmontering,dette for å få tilbake "den ekte fisken"men nok om dette nå,nå tar vifor oss de to montasjetypene: avstøpning er det nesten bare fordeler med , ingen krymping ,ingen sprekk i sømmene ,tåler tmp.svingninger bra.bakdelene tar vi en annen gang. skinnmontering: finnene kan krympe,bli litt ujevne,kan sprekke litt i sømmene,(dette er på baksiden av fisken som ikke synes)når det gjelder gulning av fisken som også er nevnt,vil jeg påstå at det kommer av dårlig rensing/beredning av skinnet. litt mer ustabil ved store tmp.svingninger.mere kommer senere viss ønskelig

GOD JUL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva ei gjedde på rundt 10-15kg. vil koste idag. Jeg vet bare hva som er normal pris på avstøpning/maling av laks. Og det ligger normalt på 16-20000,- hvis laksen er 15-20 kg.

Har forstått at det er dyrere hvis en laks f.eks. er i gytefarge, fremfor en sølvblank en. Pga. mere arbeid med å male fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.