Gå til innhold
Fiskersiden

storfangst på topdalsfjorden


hansi
 Share

Recommended Posts

kjørte forbi nå, det var folk å fisket ut av hamresanden, ganske langt ute så jeg, må jo gå da, lurer meg vell ut til helga, må bare :thumbsup:

Sier du det ja. Da er det ikke så uaktuelt likevel. Er jo meldt noen kuldegrader fremover. Får kanskje kjøre forbi på lørdag og se an åstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sier du det ja. Da er det ikke så uaktuelt likevel. Er jo meldt noen kuldegrader fremover. Får kanskje kjøre forbi på lørdag og se an åstedet.

ja hvis du ser en med bare livet over vann, så kan det fort være meg, og et åsted :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som skal på isen i morgen? tenkte meg en tur, håper jeg i alle fall :o

Blir en tur ja, henger meg på en kamerat som har hatt etpar turer allerede i vinter. Så akkurat hvor vi skal fiske vet jeg ikke, jeg går bare i fotsporene hans. Lurer dog på om vi går ut fra vestsida av fjorden og ikke Hamresanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en tur ja, henger meg på en kamerat som har hatt etpar turer allerede i vinter. Så akkurat hvor vi skal fiske vet jeg ikke, jeg går bare i fotsporene hans. Lurer dog på om vi går ut fra vestsida av fjorden og ikke Hamresanden.

pleier det jeg også, men ble så mye vann inne med land,da jeg skulle opp igjen, rakk meg til midt på leggen, dette var høy vannet som kom inn, så jeg har byttet side, ved stranda, lettere der. Men har ikke fått så mye, så må kanskje velge, tørr og ingen fisk, eller blaut og fisk :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pleier det jeg også, men ble så mye vann inne med land,da jeg skulle opp igjen, rakk meg til midt på leggen, dette var høy vannet som kom inn, så jeg har byttet side, ved stranda, lettere der. Men har ikke fått så mye, så må kanskje velge, tørr og ingen fisk, eller blaut og fisk :thumbsup:

Tok du turen eller?

Vi var utpå på lørdag, gikk ut ved Paradisbukta (eller noe sånt). Fangstene blei sådãr, så to makrell over kiloen, etpar ok koljer og en torsk rundt kiloen er det som er verdt å nevne. Men duverden så trivelig. Istykkelsen var vel rundt 30-40cm, så hvis det ikke blir en plutselig troptemp holder den noen uker til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en liten tur på isen i dag med meg og fruen. Endte med 2 knurr, 2 hvilling og en torsk på 2-2,5kg som endte på middagsbordet i dag.

Isen var 30-40 cm og med deilig vær ble det en flott dag. Torsken på den størrelsen gav god flex i skogseidstikka :)

merkelig, jeg var der lørdag veldig fin dag, og fikk temmelig nøyaktig det samme som deg, hvillingen fikk jg på 60m, torsken fikk jeg på ei grunne på 17m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens. jeg er ny her på forumet og fersk når det gjelder is fiske. tør jeg spørre hva dere bruker av sluk/agn når dere fisker på isen. har rigget meg klar med en enkel rigg med tre fortommer med enkle kroker på ut fra ett søkke. dette hadde jeg tenkt til å agne med kokt reke. er dette noe eller er jeg helt på jorde :) ?? satser på flat fisk eller torsk hvis jeg skal ut.. men alt av interesse self..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer utmerket. Jeg pleier å ha med meg tre stenger, der jeg bruker to-kroks paternoster på to stenger og agner en pilk på den tredje. Bruker reke og makrell til agn. Fest gjerne noen perler og slanger over krokene. Dette trekker til seg fisk. Men det funker bra uten også.

Sjekk gjerne litt under kystmeite seksjonen her på forumet. Ligger en tackle guide der med mange gode tips til agnfiske som også kan brukes på isen.

Det viktigste er dog å ha trua :)

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer utmerket. Jeg pleier å ha med meg tre stenger, der jeg bruker to-kroks paternoster på to stenger og agner en pilk på den tredje. Bruker reke og makrell til agn. Fest gjerne noen perler og slanger over krokene. Dette trekker til seg fisk. Men det funker bra uten også.

Sjekk gjerne litt under kystmeite seksjonen her på forumet. Ligger en tackle guide der med mange gode tips til agnfiske som også kan brukes på isen.

Det viktigste er dog å ha trua :)

Skitt fiske!

Takker for svar. hadde tenkt meg ut en tur i går men så kom selfølgelig regnet og da blir det fort vått for arvingene jeg skulle hatt med meg så vi droppet det. får satse på at muliheten byr seg senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sikkert noen dager med oppholdsvær. Var ute på søndag, nydelig vær og 40-50 cm is i Ålefjærfjorden. Vet ikke hvor lenge den holder med mildværet og evt vinden de har meldt fremover, men nå er ikke jeg noen ekspert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg så noen i oransjeklær på isen i dag når jeg kjørte over broa (men så ikke så nøye da jeg heller konsentrerte meg om å kjøre).

Men som hansi sier er mye av isen allerede vekke så jeg ville ihvertfall borret meg utover og hatt piggene lett tilgjengelig. Samt hatt på meg flyteplagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar nok en tur å sjekker imorra uansett, men mulig jeg trekker helt inn i Ålefjær som vel har liggi greit i le av vinden? Men flytedressen skal være på og piggene skal henge rundt halsen!

ja da, tror ikke det er fare der inne, den var jo over 40cm forrige helg, det var den midt på fjorden. jeg gikk tvers over da,lang gå tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok trygt inne i Ålefjær. Var 40-50 cm is jevnt over alt jeg fisket forrige helg. Var dog ikke lenger ut enn Kvivika, men det skulle vel holde i lange baner. Hører folk har fått lite i garn den siste uka, men det er jo bare bra. Så tar de ikke all torsken som kommer inn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isen var jaffal mer enn tjukk nok lenger inn. Gikk ut fra Justvik i dag, gikk forholdsvis langt ut og isen var vel gode halvmeteren.

Fangstene derimot forbigår vi i stillhet...

Da har den ikke blitt tynnere. Har nok vært heldige med vinden så langt.

Hehe, fangsten ja.. Det viktigste er å komme seg ut :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article831716.ece

Var nok de to jeg så på isen i går. Godt noen tok tak i det :thumbsup:

Ganske vannvittig å bevege seg utpå så langt ute i fjorden, spesielt UTEN passelig klær eller utstyr hvis noe skulle gå galt. Men hva gjør man ikke for en hvittingmiddag.....

Endret av havtryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.