Gå til innhold
Fiskersiden

GStrikes fiskerier 2011


GStrike
 Share

Recommended Posts

Vel artig å se at det er kveite der. Onkelen min jobbet på Mercur så jeg har vært mye på den kaia der i min barndoms tid.

Sto en artikkel om havna i Harstad Tidende i dag.

Ikke så lystig lesning, mye forskjellig grums.

Men er bare torskelever, filet av torsk (for gravide og ammende, og deler av o-skjell og haneskjell som er frarådet av mattilsynet.

Så jeg vurderer det dit hen at kveite er nydelig mat! ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sto en artikkel om havna i Harstad Tidende i dag.

Ikke så lystig lesning, mye forskjellig grums.

Men er bare torskelever, filet av torsk (for gravide og ammende, og deler av o-skjell og haneskjell som er frarådet av mattilsynet.

Så jeg vurderer det dit hen at kveite er nydelig mat! ^_^

Greia er at de har blant annet sprøytemalt båter og skip ved Harstads engang 4 skipsverft i hundre år med blymønje. Stort ett har dråpene blåst ut i havneområded og lagt seg på bunnen. Bunnsedimentene er fulle av bly og andre tungmetaller etter dette...

Så er det Harstadbotn innafor der småbåthavna er, som da jeg var guttunbge var ei åpen søppelfylling. Og all driten ligger enda under der.

Så for min del blir nok all fisking innafor linja Trondenes/Stangnes å være rent sportsfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bare en liten oppdatering...

Fikk meg en liten tur på langfredag. Påskehelga feires i Nordreisa hos svigerfar, så jeg måtte finne en plass som kunne gi noe spennende. Har tidligere vært her og kikket litt rundt, så de første tankene mine gikk til Strømfjorden og nærmere bestemt Straumen.

Satt og kikket litt på sjøkart kvelden før, og fant et område som luktet flyndre. To relativt grunne viker med skjellsand, dette ble fristende.

Men da jeg ankom plassen på fredagen, så viste det seg at plassen var så godt som inngjerdet, og var så godt som i hagen til de som bor der. Jeg vet at jeg kan gjemme meg bak allemannsretten, men det gidder jeg ikke. Så Straumen ble plassen.

Kan fort avsløre at det ikke ble noen suksess. Sjøen blåste kvit og strømmen var såpass sterk at den dro med seg søkkene mine inn mot land. Ikke et værende sted.

Så jeg pakket lekene mine og kjørte innover fjorden og fant en plass på som så grei nok ut. Russeneset innerst i fjorden. Skikkelig langgrunt, men jeg var der på full fjære så kom et stykke ut.

Fikk kjapt et par microtorsker av så liten størrelse, at jeg faktisk vurderte om jeg skulle kakke en kilostorsk jeg fikk senere på kvelden. Jeg besinnet meg heldigvis, og endte opp med tre småtorsker og blodfrie hender! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Været var ikke det beste imorges, men da jeg hadde lagt kronprinsessen til hennes formiddagslur, bar det avgårde til Møkkelandsvannet. Isen synger på siste verset der nå, så jeg måtte få meg en liten tur dit.

Isen er så godt som tørr, men langs land er det rundt 30cm med overvann. Heldigvis lå støvlene i bilen, det fristet lite med vassing!

Jeg dro fort opp en liten røyepinne, og hadde flere små napp. Men da en bekjent meldte sin ankomst og fyrte igang bålkjelen, fikk røyer være røyer, og jeg tasset iland. Vi ble sittende å prate en times tid, før jeg daffet utpå igjen.

Det er fasinerende å ligge å kikke på livet under isen, og innimellom 20-30 stingsilder, kom det innom en og annen røyepinne. Med denne som største:

116671_s.jpg

Vekta?

Aner ikke...

Edit: For egen fangststatistikk: 5 røyer...

Endret av GStrike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei. Møkkelandsvannet er jo jeg oppvokst på. Har ikke antall, men har nok dratt opp noen tusen fisk fra det vannet. Ser det ikke har forandret seg så mye. Fortsatt like overbefolket?

Voldsomme mengder stingsild iallefall.

Har ikke vært der så mange turer, og fikk stort sett de fiskene jeg så, men oppfatninga er at det er overbefolket ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja stingsild har det alltid vært svært mye av i det vannet. Det er alltid et godt tegn når de plutselig forsvinner under kikkfiske på isen. Det betyr at det er noe større på vei. Hvor var du å fisket?

Nedersiden av vannet, på hovedveisiden. Cirka 200 meter i luftlinje fra utløpselva.

Har bare fisket i vannet 2 ganger nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel rapportere fra helga.

Fredag startet med å sjekke hva den store knuten med småfisk, som jeg hadde lokalisert tidligere på dagen, var. Jeg hadde et håp om småsild, men det viste seg å være småsei. Nappet opp 8 av disse til agn.

Også andre plasser jeg sjekket var fulle av disse ubrukelige agntyvene.

Lørdag var planen å ta en siste tur til Møkkelandsvannet, men da jeg kom fram viste det seg at jeg hadde glemt noe essensielt. Nemlig badebukse.

Utrolig hva litt sol og regn kan gjøre med isen iløpet av noen få dager.

Det var riktignok noen plasser jeg kunne kommet meg utpå, men det er kun snakk om fisk, så jeg var ikke villig til å ta noen sjangser.

Så turen gikk til Mercurkaia, der kveita nok en gang var målet.

Kveite ble det ikke, hadde kun et mulig kveitenapp med grei tyngde.

Fisket aktivt med en stang, og denne ga 3 små sandflyndrer, 3 små torsk, 2 sei og 5 hvittinger. Hvittingene skal få prøve seg som agn allerede idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha mye ørret bør du prøve Møkkelandsvannet når isen går. Hvis det er nok åpning langs land til å fiske med stang er det bare å sette igang. Vi brukte å staret så tidlig at vi kastet isskjeia på isen og dro den i vannet i sprekken mellom land og is. Brukte å få utrolige mengder med ørret på isskjei og mark på den måten. Det beste området er på hovedveisiden fra midten av vannet og nedover mot havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i nærmere ett år lett etter en kystmeiteplass som leverer skater, og en del plasser er blitt testet.

Igår da jeg var på Mercurkaia kom en kompis innom og hilste på.

Og han kom med et tips som skulle testes ut idag.

Så etter utedag på jobb, så bar ferden til en spennende plass. Jeg ankom på full flo, så i følge kompisen min ville ikke dette yte rettferdighet til plassen. Men når det er sol fra skyfri himmel i det kalde nord, så drar man ikke hjem og setter seg foran pcen!

Et glidende tackel med hvitting og et med sild ble lempet ut.

Tre torsker rundt kiloen meldte straks sin tilstedeværelse, og når agntyvene har litt størrelse i forhold til de vanlige 250 grammerne, så er det ikke alt for ille.

Etter 4 timers fiske var det noe som forsiktig tok tak i agnet, og sakte, sakte dro ut en liten meter snøre. Jeg lot den få litt tid før jeg satte tilslag, og fast fisk. Og jeg kjente det kriblet når det føltes som å dra opp en tangklase. Kunne det være rette sorten?

Plutselig sitter alt bom fast. Rå makt nyttet ikke, vandring langs bergene nyttet heller ikke, så jeg satte stanga tilbake i podden. Og etter en liten stund ble en drøy meter dratt ut. Men fortsatt satt alt bom fast.

Ny ventetid og det samme hendte, men fortsatt full stopp.

Først etter en halvtimes tid dras det ut noe små meter, og endelig får jeg løs snøret.

Rask sveiving inn, og endelig kommer ei skate glidende!

117193_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/47424/117193.jpg

Fin størrelse!

117194_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/47424/117194.jpg

Passe høy over ryggen!

117195_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/47424/117195.jpg

Blendergardin nede i solsteiken.

117196_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/47424/117196.jpg

De radiære stripene levner ingen tvil; kloskate.

117197_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/47424/117197.jpg

Enorm tang! :P

Bare 715 gram, men endelig ei kloskate tatt på kystmeite. Temmelig nøyaktig 2 år siden sist.

Har riktignok tatt noen under isfiske, men det er noe spesielt med kystmeiteskater!

Etter dette skjedde det nada, og jeg pakket sammen etter ytterligere 3 timer.

Flott tur i nydelig vær! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kångrætuleisjons :-)

Har du tenkt å røpe hvor det er? (sa han med håp i stemmen)

I utgangspunktet ikke, i og med at jeg ble tipset om plassen.

Det er riktignok ikke en helt ukjent plass, men vil sjekke med tipseren først om det er greit!

Synes du kan komme et bilde av taklene dine!

Orker ikke pakke ut hold-all-en for å ta bilde av noe så enkelt! :)

En slider boom på sjokkfortommen, i dette tilfellet med et 90 grams søkke.

Selve tackelet er en svivel, 30-40cm Amnesia sene og så en Owner SSW 2/0 agnet med en 5cm lang bit av hvitting.

Ingen dims eller annet juggel. Må være verdens enkleste tackel, men det enkle er ofte det beste.

Er slike tackel jeg bruker til stort sett alt, varierer bare krokstørrelsen.

Bra Andreas. Du får prøve plassen videre, finnes sikkert større eksemplarer av arten der.

Håper på pers! ;)

Endret av GStrike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott skate. Hvordan type bunn er det du finner dem på ?

Det tacklet GStrike bruker har jeg faktisk etter mye prøving og feiling funnet ut at er det beste når det gjelder kroking av fisk.

Ofte når du fisker med tackle der kroken har kontakt med søkke på en eller annen måte så vil fisken slippe agnet om og om igjen hvis de kjenner motstand men med det enkle glide tackelet kroker de seg nesten hver gang siden de ikke har noen form for motstand i agnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott skate. Hvordan type bunn er det du finner dem på ?

Det tacklet GStrike bruker har jeg faktisk etter mye prøving og feiling funnet ut at er det beste når det gjelder kroking av fisk.

Ofte når du fisker med tackle der kroken har kontakt med søkke på en eller annen måte så vil fisken slippe agnet om og om igjen hvis de kjenner motstand men med det enkle glide tackelet kroker de seg nesten hver gang siden de ikke har noen form for motstand i agnet.

Har vel fått alle mine på mudder- og sandbunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har egentlig ikke noe spesielt å rapportere.

Ville bare vise hvor bra været er her oppe i nord! ;)

Igår ble det toppløsfiske i strålende sol, og nye rødnyanser på en solhungrig kropp.

Utrolig at man kan svi seg enda en gang, 3 av 3 nå. At man aldri lærer...

P6270008.jpg

P6270010.jpg

Ble en liten badestrandtur også. Og man må vel bare innse at det er foreldrepropagande som gjør at noen barn er redd for å vasse i tang. Den yngste er ennå ikke blitt påvirket av foreldrenes angst. ;)

P6270015.jpg

Ellers kan det vel nevnes at jeg har gitt opp prosjektet med å rapportere fra absolutt alle turene mine. Det ble et ork, og jeg ble drittlei. Siden siste oppdatering har det blitt et tyvetalls småørreter, et hav av småsei og småtorsk, noen sandflyndrer og en steinbit. Men kosefaktoren har vært på topp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal oppover til Bogen om en uke. Håper godværet holder seg hvertfall.. :)

Bare Jon-Eirik klarer å klø ut Bogen-rapporten sin, så skal du se at det er mulig å få fin kveite fra Nato-kaia. Er også tatt steinbit der, så ta med kystmeiteutstyr! :lolu:

Er vel ikke meldt steiksol, men sist jeg sjekket var det meldt temperaturer over 20 grader!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.