Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor er fisken?


Shifty
 Share

Recommended Posts

Hei folkens,

Jeg skulle gjerne begynt med og lagt ut noen bilder fra turen, men er ikke helt sikker på hvordan jeg laster opp bilder.

Det har seg slik at dette var første turen på isen. utstyret var kjøpt og betalt, men erfaring kan jo ikke kjøpes.

Vi reiste til Semsvannet i asker og prøvde lykken.

Isen var ca 40-50 cm tykk solen skinte og det var to varme grader.

etter vi hadde borret opp hele isen måtte vi nesten hive inn hånkle.

Vi fisket ca på 6 til 20 meter. Vi fisket med balanse pilker av forskjellige slag. dro godt opp og latt den seile ned igjen.

vi prøvde med deig (mel,vann,vaniljesukker og salt) og mais så agn.. siden maggotsene var blitt til fluer. vi prøvde uten. vi prøvde med blinkene plast greier som vi feset på snøret, og uten. med andre ord vi var helt ute og kjøre. ikke en eneste fisk på hele dagen. vi flyttet oss vært 20 min

men vi trenger seriøst råd og veiledning fra noen av dere som er litt erfaren. og under her er et dybde kart av semsvannet. kasnkje dere kan hjelpe oss med og finne fisken?

dybdekart over semsvannet i asker

Hilsen Shifty, som er helt uten peiling på isfiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg det vannet du fisker i

men det er en bok jeg vil at du skal kjøpe deg.

Det er den beste boken om fiske på isen som jeg har lest.

Mitt eksemplar blir tatt frem når høsten kommer og isfiskefeberen sniker seg på.

Den er over ti år gammel men er enda meget aktuell og bra.

Både forfatteren og andre personer i boka er brukere her på fiskersiden.

Boka er spekket med gode tips og triks!!

Du finner den her til skammelige 98kr+porto!

Fiske på isen

Edit: ser nå at den ikke er til salgs lengre..men det er sikkert noe her som kan hjelpe deg med å skaffe den. :thumbsup:

Endret av Trulsolsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fisk så dypt er vel første råd. 20 meter er dypt. For det andre så er ikke balansepilk det man får hauger av fisk på. Prøv å fisk med mormyska på ganske grunt vann. Fra 1-3 meter er greit med mormyska. Utpå den grunna har jeg hvertfall fått gjedde i vinter. Er fisk nesten overalt. Bare ikke for dypt. Det kan lønne seg å sette ut etpar ismeitestenger etter gjedda. Pleier å bite etpar i løpet av dagen.

Hvordan var forholdene, var det mye snø på isen?

For å laste opp bilder kan du gå inn på http://www.fiskevatn.no/foto/ og følge anvisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg kjenner ikke til vannet dere fisket i. Er det ørret eller røye, harr, abbor eller gjedde dere fisker etter?

Min erfaring ved fiske etter ørret og røye er for det første at det ofte er veldig tregt fiske 3-6 dager etter full- eller nymåne. Videre lønner det seg ikke med blink og store skjeer etter ørret, men så fint bruk som mulig. Dvs tynn nylon, et par splitthagl og små skarpe kroker. Evt mormychka.

Røya liker mer aktivitet og attraktorer. Men også ved røyefiske lønner det seg å fiske fint når det er tregt fiske.

Generelt er det godt fiske framfor odder, i marbakken, ved grunner og rundt elveos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å ikke fiske i klynge, men ikke sitt så langt i fra hverandre at dere ikke kan kommunisere om dybder.

Dann deg så et bilde av hvor du er i forhold til det du ser på kartet.

Om fisken er på 20 meter eller 1 kan variere, så å komme med noen tips om det blir vanskelig.

Frittliggende grunner trekker alltid til seg fisk, men cluet er å finne ut hvor fisken står eller beveger seg den dagen.

Borr derfor fra dypt vann mot toppen fra flere kanter.

Jagende fisk kommer fort innom, men forsvinner like fort. Da gjelder det å smi. Få pimpel/balanse ned i hullet fortest mulig etter at du har fått en fisk.

Fiske pelagisk i gamle hull kan gi bonusfisk.

Er det noen snøfrie flekker som slipper litt ekstra lys ned i dypet, kan dette trekke til seg fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Semsvannet inneholder utrolig mange forskjellige fiskearter. Tror det om jeg ikke husker helt feil er rundt 10-15 stk forskjellig.

Ikke fisket så mye der. Østsiden av vannet er det jo ett gammel settefiskannlegg. Det er vel en eller annen slenger av ørret der hvertfall. Fårr suter der for mange år siden. Det var ved innløpet på vestsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelp folkens, fisket da alle steder dere snakket om, fikk fisk alle plassene.. Dro opp en abbor på 800 gram, og mangen rundt 2-4oo gram et par gjedder på kiloen.. og ikke minst et par små mort som jeg meitet etter gjedde med. fikk på en svær en, den vide sikkert 15 kilo siden sena røyk tenker jeg.. Så fjeset hennes i ishullet.. det må iallefall ha vært et sted mellom 3 og 4 kilo altså ( Men liker og tro den var 15 kilo)

utrolig fint og fiske der. vi lå i lavo hele helgen. 0 grader og skinnende sol i fjeset. kaffe i hånden og stangen i andre.. det er det jeg kaller paradis.

det blir nok ikke lenge til neste eventyr. da tenker jeg og prøve meg på røye. noen som vet om noen fine dammer i asker området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelp folkens, fisket da alle steder dere snakket om, fikk fisk alle plassene.. Dro opp en abbor på 800 gram, og mangen rundt 2-4oo gram et par gjedder på kiloen.. og ikke minst et par små mort som jeg meitet etter gjedde med. fikk på en svær en, den vide sikkert 15 kilo siden sena røyk tenker jeg.. Så fjeset hennes i ishullet.. det må iallefall ha vært et sted mellom 3 og 4 kilo altså ( Men liker og tro den var 15 kilo)

utrolig fint og fiske der. vi lå i lavo hele helgen. 0 grader og skinnende sol i fjeset. kaffe i hånden og stangen i andre.. det er det jeg kaller paradis.

det blir nok ikke lenge til neste eventyr. da tenker jeg og prøve meg på røye. noen som vet om noen fine dammer i asker området?

Asker er nok ikke det heteste stedet for røye! (er vel røye i et eller flere av de store vanna på Hurum) Les litt i OFA sitt forum så finner du mange vann i nordmarka med røye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som har lyst på Storgjedda, merk den store S. Da er mingevannet tingen, var en liten tur på isen idag. Da vi gikk ned på isen så var greinen som vi hadde sett opp ved hullet dratt helt ned til hullet og da visste vi at det var noe stort på for greinen var ganske stiv. Joda vi hadde rett, en stor en på 120 cm og var på 12 kg blank. Etter litt fiske med pilk etter angfisk så gikk turen hjem, klokken åtte på kvelden så dro vi ned igjen for å se etter snørene. Det var bekmørkt så vi hadde tatt med oss lommelykter og hodelykter, når vi nærmet oss hullet så lå igjen greinen jevnt med hullet. Vi fikk sparket opp hullet som hadde fryst igjen, la meg på magen å tittet ned i hullet mens snøret ble dratt opp og igjen så satt det på en ganske svær en. Etter litt hogging med øks og diverse så ble monstergjedda dratt opp, ble målt til 122cm og 12,5 kilo! Syntes det var grei fangt på en dag :thumbsup: Vil gjerne ha noen tilbakemeldinger om noen andre har noe bekjentskap ifra isfiske på Mingevannet i Sarpsborg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med stang og snelle neste gang! Langt sportsligere, og MYYYYE morsommere. Bruker du søkefunksjonen og søker på f.eks "ismeite+gjedde" finner du masse nyttig info. Når det gjelder Mingevannet er det kjent som et vann med mye stor fisk av ymse arter.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med bra fisk. Abbor på 800 er pent, hvor fikk du den og på hva?

Stor blå balanse pilk, med to maggots festet i fronten =) skal legge ut bilde når jeg får de på mail av en kamerat. smilet mitt er ganske stort på det bilde ja. fikk også mye abbor på blank pilk med en "gull lenke" ned til kroken og 2-3 maggots

Asker er nok ikke det heteste stedet for røye! (er vel røye i et eller flere av de store vanna på Hurum) Les litt i OFA sitt forum så finner du mange vann i nordmarka med røye!

Takk for svar. Ser du er fra lier. Er det noen vann med gjedde/abbor som kan være inntresant og prøve der ute? Eller så er det isfiske på semsvannet på søndag vist det frister, vi blir vel 3-4 stykker og en svartkjele.

Til alle dere som har lyst på Storgjedda, merk den store S. Da er mingevannet tingen, var en liten tur på isen idag. Da vi gikk ned på isen så var greinen som vi hadde sett opp ved hullet dratt helt ned til hullet og da visste vi at det var noe stort på for greinen var ganske stiv. Joda vi hadde rett, en stor en på 120 cm og var på 12 kg blank. Etter litt fiske med pilk etter angfisk så gikk turen hjem, klokken åtte på kvelden så dro vi ned igjen for å se etter snørene. Det var bekmørkt så vi hadde tatt med oss lommelykter og hodelykter, når vi nærmet oss hullet så lå igjen greinen jevnt med hullet. Vi fikk sparket opp hullet som hadde fryst igjen, la meg på magen å tittet ned i hullet mens snøret ble dratt opp og igjen så satt det på en ganske svær en. Etter litt hogging med øks og diverse så ble monstergjedda dratt opp, ble målt til 122cm og 12,5 kilo! Syntes det var grei fangt på en dag :) Vil gjerne ha noen tilbakemeldinger om noen andre har noe bekjentskap ifra isfiske på Mingevannet i Sarpsborg!

Ikke værst. hvilket snøre bruker du da? 12,5 kilo er jo ingen spøk =D. 24,5 kilo gjedde til middag på deg da =D eller slipper du de utigjen?

Jeg må nesten prøve det vannet der altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ser du er fra lier. Er det noen vann med gjedde/abbor som kan være inntresant og prøve der ute? Eller så er det isfiske på semsvannet på søndag vist det frister, vi blir vel 3-4 stykker og en svartkjele

Nja, må nok kjøre litt til de heteste storgjeddevanna. Er jo endel gode vann i grensetraktene Buskerud/Vestfold. Ellers er det Steinsfjorden/Tyrifjorden eller noen av de større vanna litt nord for Steins. Mange muligheter :)

Har noen andre planer for helga, ellers takk for tilbudet. Skitt fiske :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

tre timer fiske på semsvannet. Vi fisket på grunnen litt utenfor tangen (se dybde kart) fisket fra 2,5 meter til 5 meter.. brukte maggots på pilker ialle størrelser og farger. Balanse pilker, og noe som heter lysdragen..

Vi fikk bare tidenes minste abbor, jeg skjønner ikke aat den i det hele tatt fikk gapt over kroken.. men det var en tøff liten sak, vi hadde ikke samvittighet til og bruke den som agn til gjedden. Så han fikk slippe uti igjen.

Skjekk ut dybdekartet og fortell meg hva dere tror om fiske på det stedet.

Jeg tror nemmelig det er drit bra, bare at vi bommet litt med fiske lykken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.