Gå til innhold
Fiskersiden

lengde på kast


esstonnaa
 Share

Recommended Posts

Hvor langt kaster Ola Nordmann?

Studert litt dybdekart i det siste og funnet en og annen intresant plass, planen er å meite. Da dukker spørsmålet opp klarer jeg å kaste ut til ønsket dyp. Bruker hapsel utstyr med søkke på 40-70 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt kaster Ola Nordmann?

Studert litt dybdekart i det siste og funnet en og annen intresant plass, planen er å meite. Da dukker spørsmålet opp klarer jeg å kaste ut til ønsket dyp. Bruker hapsel utstyr med søkke på 40-70 gram.

alt fra 10 til 150 meter :)

Men vil tippe rundt 40 til 60 meter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt kaster Ola Nordmann?

Studert litt dybdekart i det siste og funnet en og annen intresant plass, planen er å meite. Da dukker spørsmålet opp klarer jeg å kaste ut til ønsket dyp. Bruker hapsel utstyr med søkke på 40-70 gram.

Prøv på land å mål så finner du kjappt ut hvor langt du kaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastelengden blir VELDIG påvirket av hva du har i enden på snøret.

Et enkelt lodd vil somregel gå langt uansett fasong, men henger du på kroker med agn og pynt så bremser dette MYE.

Tipper ikke jeg kaster mer enn 50-70 meter på et gjennomsnittlig agnkast, men har dratt 136 meter med kun bly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er kastelengde det kommer an på (noe det sjelden er) pleier jeg binde ei god opphengsknute direkte på top-shoten for å minimere luftmotstanden som et takkel utgjør. Med en 3/0-krok med lite agn tipper jeg rundt 100 meter med 200 g bly og surf-stang. Har aldri målt dog.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et minneverdig kast med en bolt-rig på en 2.75 lb karpestang ved kveldsfiske etter suter (omtalt der og da som "kastet som aldri tok slutt"), men jeg vil helst ikke snakke så mye om det. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verdig å minnes, men ikke å snakke om? Hvor langt kastet du? (skriving er vel ikke snakking?) :dribble:

Altså... det var mørkt, jeg var ung osv. :) Greia var (bortforklaring følger, med andre ord) at jeg hadde hivd topwater hele våren og ikke tatt i en karpestang på lenge. Bolt-rig hadde jeg ikke kastet med på svært lang tid. Så når alt var montert og mørket hadde falt, så spente jeg opp stanga og heiv. Skikkelig. Sene fosset av snella, de to andre karene ble helt stille og til slutt hørte vi lyden av søkket og riggen som kvestet greiner og trær på motsatt side av suterplassen - etterfulgt av latterbrøl fra visse karer. Jeg aner ikke antall meter, men det tok såpass lang tid at jeg rakk å vurdere om jeg skulle grave meg ned fortløpende, eller bare gli stille ut i elven.

Strengt tatt ikke rent lite flaut, og det gjorde ikke saken bedre at jeg på neste kast (jeg berget riggen, utrolig nok) presterte å kaste over 3-5 snører. Etter dette gikk jeg over til duppmeite 3 meter foran støvla mine. :thumbsup:

Endret av BanJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... det var mørkt, jeg var ung osv. :dribble: Greia var (bortforklaring følger, med andre ord) at jeg hadde hivd topwater hele våren og ikke tatt i en karpestang på lenge. Bolt-rig hadde jeg ikke kastet med på svært lang tid. Så når alt var montert og mørket hadde falt, så spente jeg opp stanga og heiv. Skikkelig. Sene fosset av snella, de to andre karene ble helt stille og til slutt hørte vi lyden av søkket og riggen som kvestet greiner og trær på motsatt side av suterplassen - etterfulgt av latterbrøl fra visse karer. Jeg aner ikke antall meter, men det tok såpass lang tid at jeg rakk å vurdere om jeg skulle grave meg ned fortløpende, eller bare gli stille ut i elven.

Strengt tatt ikke rent lite flaut, og det gjorde ikke saken bedre at jeg på neste kast (jeg berget riggen, utrolig nok) presterte å kaste over 3-5 snører. Etter dette gikk jeg over til duppmeite 3 meter foran støvla mine. :thumbsup:

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.