Pontiac Posted February 27, 2011 Report Share Posted February 27, 2011 Heisann, Planlegger en padletur på 9-10 dager i Femundsmarka til sommeren og vurderer å begynne å padle oppover Mugga og innover mot Nedre Muggsjøen. Er det noen her som har erfaring fra å padle denne strekningen? Vi er 2 erfarene padlere og regner med en del bæring og vading, men ønsker å få et vist inntrykk av hvormye av strekningen i fra Femunden til Nedre Muggsjøen som er padlbar, med tanke på tidsplanlegging. Ser for oss 2 forskjellige muligheter for resten av turen: 1.) Enten holde oss i området mellom Nedre Muggsjøen og Midtre Muggsjøen noen dager og prøve ut fisket i små vanna og sjøene rundt der. For så å ta turen tilbake ned Mugga igjen. 2.) Eller, en antagelig mye tyngere variant: Jobbe oss ned til Volsjøan fra Nedre Muggsjøen som ser ut til ut i fra kart og flyfoto til å kunne delevis vades og padles, med noe bæring. Og derfra en større bære ettappe ned til Revsjøen og vidre ned til Røa for å ta Røa tilbake til Femunden. Så mine viktigste spørsmål blir da, er Mugga mulig å ta seg frem i motstrøms og hvor lang tid bør en bergene på denne turen? Og er tur alternativ 2 praktisk gjenomfør bar? Hvordan er bære strekningen fra Volsjøan til Revsjøen? Og til slutt det aller viktigste, hvordan er fisket i dette området? Har tenkt til å kjøre til Synnervika og parkere der, er det fiskekort å få kjøpt i nærheten der? Håper noen kan hjelpe oss med tips og erfaringer. Og kommer selvfølgelig med en rapport fra turen når den er gjenomført!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knutis Posted February 27, 2011 Report Share Posted February 27, 2011 (edited) Det er ikke mye av Mugga dere kan regne med å kunne padle oppstrøms. Fra Nedre Muggsjøen er det oppover, ikke nedover til Volsjøen. Regn med bæring hele veien. Lars Monsen gjorde denne turen motsatt vei. Tror det er å anbefale ettersom større deler av Mugga da kan padles. Området der har generellt mye hvitfisk, med det finnes ørret også. fiskekort får dere på langen like ved Synnervika, eller på inatur.no. Edited February 27, 2011 by knutis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chironomus Posted February 27, 2011 Report Share Posted February 27, 2011 Enig med siste talar, dropp kanoen dersom du absolutt vil ferdast oppover Mugga. Her er ein kort rapport frå min helgetur dit: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=38135&st=0&p=436341&hl=mugga&fromsearch=1entry436341 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontiac Posted February 27, 2011 Author Report Share Posted February 27, 2011 Takker for innspill! Nå skal det sies at det ikke er kano som det skal padles i, men nyinkjøpt spesial inretning fra Canada. Klarer vistnok fint å padle i 8-10 cm dypt vann, eller fint og fint, blir vel mest staking da åra går i bunn på så grunt vann. Definer det heller for en leddet kajakk jeg skal padle, med last kapasitet for utstyr på opptil ca 100kg(pluss padleren), og en totalvekt på ca 22kg Har ikke forsøkt å padle denne enda, men skal ut å teste den med sand sekker som ballast i noen strie elver her på østlandet så fort isen går, før den blir med på femund ekspedisjon. Har tenkt tanken på å starte ved kjäringsjön i Sverige også og padle nedover Mugga, men da er jo problemet å komme seg tilbake til bilen igjen. Er jo en mulighet å bli kjørt på plass av andre og hentet igjen i norge, men å overtale noen til å kjøre tur retur 2 ganger med 50 mil en strekning er nok ikke så lett. Er åpen for andre forslag til turer i femund område også, men ønsker hovedsakelig å holde oss unna de folksomme områdene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knutis Posted February 27, 2011 Report Share Posted February 27, 2011 Kjæringsjøen - Rogen -lille vonsjøen - vonsjøen - Kratltjønnan - Storfisktjønnan - Rogen. Mye stein og bæring, bedre fiske og mindre folk enn mange andre steder i marka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontiac Posted February 28, 2011 Author Report Share Posted February 28, 2011 Tittet litt på kartet og det så ut som et veldig spennende område. Takker masse for tips! Skal definitivt studere den delen av marka nøyere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabrielsen Posted February 28, 2011 Report Share Posted February 28, 2011 Regner med du har lest Monsens bok om Femundsmarka ( Femundens villmark ) http://www.haugenbok.no/resultat.cfm?st=simple&isbn=9788292708194 Om ikke bør du jo ta en titt i den. Fikk lyst til å ta en slik tur selv etter å ha lest den boka. (Ikke Monsen-tur, men noe a la det du beskriver ) Her er ein kort rapport frå min helgetur dit: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=38135&st=0&p=436341&hl=mugga&fromsearch=1entry436341 Flott rapport. Så ut som en fin tur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knutis Posted February 28, 2011 Report Share Posted February 28, 2011 (edited) Det er et fantastisk flott og spesielt naturområde. Kan virkelig anbefale en tur dit med tanke på naturopplevelser. Men vær obs på at deler av marka er sterkt preget av slitasje og uvettig bruk. Er faktisk eksempler på folk som har hatt med motorsag for å felle tørrfuru til bålved! Søppel har det også vært mye av i enkelte områder. Drar man litt bort fra de mest sentrale og lettest tilgjengelige områdene rundt Røa blir det bedre. Er det topp ørretfiske man er ute etter finnes det mange steder med både mer fisk og mindre folk enn det du finner i Femundsmarka. Abborfisket derimot kan være riktig bra! Edited February 28, 2011 by knutis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjarne HS Posted February 28, 2011 Report Share Posted February 28, 2011 Jeg følger tråden med interesse. Jeg planlegger selv en tur i nasjonalparken i sommer, og nettopp til området knutis nevner. Gleder meg som en unge! Første gang dit. 2-3 uker setter jeg av til området. Det er vel nesten en kontradiksjon dette. Opprettelsen av en nasjonalpark medfører i områder av parken en forringelse/ødeleggelse av naturen, der den skulle vært bevart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontiac Posted February 28, 2011 Author Report Share Posted February 28, 2011 Har ikke lest boka, men har lenge hatt lyst til det, så jeg benyttet meg av annledningen nå å bestille boka via linken. Skal bli gøy å lese den. Er synd at folk ikke viser marka den omsorgen den fortjener! Og vannvittig å høre at folk har tatt med seg motorsag inn... hva tenker folk?? Jeg er av den typen som plukker med meg søppel så fremt jeg har plass til det, skulle ønske det var flere som gjorde det samme! Er jo i utgangs pungtet mer eller mindre ren ørret fisker, men er klar over at ørretfisket ikke er det helt store i de områdene, så blir nok litt mere varierte fiskemåltid på turen enn hva jeg er vant med. Grunnen til at vi har valgt femundsmarka i år er på grunn av de flotte områdene vi har hørt om, sett bilder og film i fra. Har i så mange år nå fablet om å ta et par uker i femundsmarka og i fjord høst bestemte vi oss for at til neste sommer drar vi, ferdig bestemt! Så nå gjenstår bare å finne ut fra hvor vi skal starte turen egentlig, da vi bør ha samme start og stopp pungt. Gleder meg som en liten unge til å komme opp i marka nå! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knutis Posted March 1, 2011 Report Share Posted March 1, 2011 (edited) Tommelfingerregelen når det gjelder fiske i området er røye og ørret sør for Røa. Hvitfisk med innslag av ørret og røye nord for Røa. I selve Røa har du en blanding av alt. Edited March 1, 2011 by knutis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oddgeir Posted March 1, 2011 Report Share Posted March 1, 2011 Følger ivrig med her jeg og. Tenker å padle en tur i femunden til sommern/høsten:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontiac Posted March 24, 2011 Author Report Share Posted March 24, 2011 Det klør litt for mye i femunds iveren min fortiden.. Og vurderer nå å ta 2 turer til femundsmarka i år, ta en tidlig tur like etter isen er borte fra femunden og røa + de nærmeste vanna til røa og oppleve de områdene før de blir "overbefolket" og senere på sommeren ta runden med start i kjärringsjøen lignende den beskrevet av knutis i værste befolknings perioden da jeg antar å finne minst folk i dette område da. Vet jo ikke om jeg klarer å få til å reise opp to ganger, men håper å klare å få det til, så noen som kan tipse meg om hvor tidlig jeg kan være sikker på å kunne padle opp og ned røa? uten å riskere å komme frem til is? Å bli overrasket av kulde og snøvær er jeg forberedt på og har ingen probler med så lenge jeg vet at elva og vanna er åpene. Har bare max 5 dager tilrådighet om jeg klarer en vårtur så blir jo ikke lange turen, men hadde vært gøy å sjekke ut røa mer eller mindre folketom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knutis Posted March 24, 2011 Report Share Posted March 24, 2011 Med max 5 dager ville jeg vurdert fottur i stedet for kanotur. Bæringa fra Røosen til Roasten er ca 6 km. med kano må du gå to ganger. Da er vi oppe i 18km. Med fottur er du da allerede langt inne i indrefileten av området. Tidlig i sesongen må du regne med kaldt og delvis mye vann og tregt fiske. Men hvis du først får fisk er muligheten for stor fisk bra. Tror jeg ville dratt inn ca 10 juni. Fortsatt lite folk (og mygg)og muligheten for ok fiske begynner å bli brukbare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontiac Posted March 24, 2011 Author Report Share Posted March 24, 2011 Takker så mye for tilbakemelding! Er nok en sak å vurdere som du sier å ta en fottur istenden ja. Kan nok få en bedre opplevelse av de og se mere av marka på den samme tiden. Skal prøve å få klemt inn tid til denne ekstra turen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontiac Posted May 29, 2011 Author Report Share Posted May 29, 2011 Da er det bestemt. Ettermiddagen\kvelden 30 juni setter vi oss i bilen og kjører til kjärringsjöen. Antar at vi kommer dit i 3-4 tiden på natten, så vi stopper antagelig på en eller annen egent plass like før vi er fremme, slår opp teltet og tar noen timer på øyet. Så starter vi selve turen 1 juli. Jobber oss ned til Rogen i fra Kjärringsjöen, deretter blir det antagelig følgende rute: Rogen, Bredåsjön, Vonsjøen,(Sikkert en tur bortom Krats tjønnan) Litle Vonsjøen og opp i Rogen igjen. Så får vi se hvor lang tid dette tar.. har vi fortsatt tid har vi muligheten for en tur innom øvre delen av Røa vassdraget og eller oppom Revsjøen. Vi har 10 dager til rådighet for å kose oss med flott natur og fiske Nå er vi litt impulsive av oss, så kan hende hele turen blir en helt annen rute enn hva vi har planlakt, eneste som er bestemt er at vi parkerer bilen ved kjärringsjöen. Noen som vet ca hva parkering ved kjärringsjöen og fiskekort for svenske siden koster? Er vel greit å ha med seg svenske penger inni skogene der antar jeg.. Selger de forresten også fiskekort for norge i kjærringsjøen? Gleder meg som en unge til å komme igang med denne turen! Er bare ca en måned igjen nå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knutis Posted May 29, 2011 Report Share Posted May 29, 2011 (edited) Fiskekort for norsk side kan dere kjøpe på inatur: fiskekort for femundsmarka Høres ellers ut som et gromt turopplegg. Regn med mye stein og blokkmark inn mot kratlan. Går greit, men tar litt tid. Både Reva og styggsjøan kan anbefales. Samme med øvre Røa ned til Kløfthåen og Storfisktjønnan. Må forøvrig regne med litt folk der på den tida. God tur. Husk myggolje! Edited May 29, 2011 by knutis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ubrukelig Posted May 29, 2011 Report Share Posted May 29, 2011 Hva slags farkost er det dere har tenkt å bruke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontiac Posted May 29, 2011 Author Report Share Posted May 29, 2011 Her er et bilde av farkosten som skal benyttes, dette bildet er tatt første gangen den ble testet på vannet. Har hatt den på 2 helgeturer i år og det fungerer perfekt!! Det blir minst 1 test helg til på den før jeg begir meg ut på langtur. Hele ekvipasjen veier bare 23kg totalt. Har også testet i 1,5meter bølger og sterk vind uten problemer, det var bare gøy! På bildet er den lastet med 50kg ballast! hadde noe mindre vekt i den da jeg testet i høy sjø, ca 40 kg vil jeg tro jeg hadde med da. Har både myggolje og myggnett klart Er forberet på en del bæring i ulent tæreng. Satser på å lure noen skikkelig store rugger i løpet av turen vår! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bård Posted May 30, 2011 Report Share Posted May 30, 2011 Gikk opp til Nedre Muggsjøen i siste halvdel av juni i fjor. Det startet bra med fin steik-ørret i nedre deler av Mugga, men p.g.a. den kalde våren var de høyereliggende vannene for kalde, og det var rett og slett ikke fart i fisken enda. Traff på erfarne folk som tok ansvar og dro ned igjen for å friste lykken andre steder. Null fangst i Nedre Muggsjøen, og heller intet tegn til liv i LitlVolsjøen som vi også tok turen innom. Vi måtte dra ned til Svartsjøen for å få fangst (her var det en del fin abbor å få). Min konklusjon er at det er ting å hente på å bli flinkere til å planlegge ut fra vær og utsikter til god fisketemperatur - og ikke absolutt binde seg til et bestemt mål. 30 juni kan være sent nok, men fjorårets erfaringer tatt i betraktning ville jeg nok vurdert en plan B som ligger noe lavere i landet. Dårlig fiske bett betydde ikke at mygg/knott og "fjellsokk" bettet var dårlig. Hadde med myggolje, myggnett og myggspiral for bruk i teltet. Alt kom veldig godt med, og anbefales på det varmeste. Myggen var ikke så plagsom oppe i høyden p.g.a vind, men her bet ikke fisken. På slike dager får man testet hvor ivrig fisker man egentlig er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NullNapp Posted August 9 Report Share Posted August 9 Gammel tråd, men er det noen som vet om det er sti fra revsjøen til volsjøen? Jeg gikk utafor sti da jeg gikk strekningen (korteste vei i luftlinje bortsett fra noe myr jeg navigerte meg igjennom) men det var et ****** med masse stein og mye oppover. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted August 9 Report Share Posted August 9 56 minutter siden, NullNapp skrev: Gammel tråd, men er det noen som vet om det er sti fra revsjøen til volsjøen? Jeg gikk utafor sti da jeg gikk strekningen (korteste vei i luftlinje bortsett fra noe myr jeg navigerte meg igjennom) men det var et ****** med masse stein og mye oppover. Jeg har vært mye i Femundsmarka tidligere, men mest på Hedmarks-siden, så jeg har ikke svar på spørsmålet ditt. Men jeg har også erfart at kompasskurs i Femundsmarka kan være krevende! Det stikker å anbefale andre forum enn FS, men til et såpass spesifikt spørsmål ville jeg forsøkt Fjellforum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts