Gå til innhold
Fiskersiden

Mono eller Multi til 2-10g. lett ørretfiske i elver og vann ?


Trondcaster
 Share

Recommended Posts

Jeg har en spole med hver til de forskjellige snellene mine. Der store deler av fisket foregår langt fra land (lange kast) bruker jeg multi pga den gode kontakten jeg da får med sluken (spesielt viktig i elv der strømmen også reduserer kontakten med sluken når du har mye snøre ute) men der mesteparten av fisket foregår på kortdistanse (under 20 meter) foretrekker jeg mono.

Til den type fiske du beskriver tror jeg begge deler vil fungere fint, og jeg ville kanskje ha gått for mono der hvis jeg måtte velge, spesielt siden du nevner rapalawobblere som strammer opp snøret og gir bra kontakt uansett + at jeg ikke synes at multien gir så mye lenger kast med slike kunstagn (en sildesluk derimot kaster du jo "milevis" med multi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd multi på lett utstyr før..på en 1000 snelle og UL stang..men det enda opp med at multien festa seg til stang ringene og laga knuter med det minste antydning til vind..Dette var vel 0.08 mm eller 0.10 multi..For lett sluk og vind var en veldig dårlig kombinasjon på MITT utstyr..Gjikk over til mono og har ikke merket dette lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner det og alt er vått, er nok mono et bedre valg...

Ja, det er et poeng! Viser at det er mange hensyn å ta, og generelt kan man vel si at mono er litt mindre styr med enn multi. Er det fare for at det slår over til kuldegrader mens du fisker feks er ikke multi så morsomt, og mono tåler tvinn litt bedre enn multi samt at slitasje/skade på snøret er lettere å oppdage.

Hvor tynn monofortom brukte du forresten på ,04 crystal-fireline? 0.15mm eller noe slikt?

Har ikke testa så tynn multi, synes du det var ok å fiske med? Når det ikke regnet vel og merke, he he

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er et poeng! Viser at det er mange hensyn å ta, og generelt kan man vel si at mono er litt mindre styr med enn multi. Er det fare for at det slår over til kuldegrader mens du fisker feks er ikke multi så morsomt, og mono tåler tvinn litt bedre enn multi samt at slitasje/skade på snøret er lettere å oppdage.

Hvor tynn monofortom brukte du forresten på ,04 crystal-fireline? 0.15mm eller noe slikt?

Har ikke testa så tynn multi, synes du det var ok å fiske med? Når det ikke regnet vel og merke, he he

Som du sier, det er mange hensyn å ta, i slukboksen til dette utstyret, er det ingen spinnere :) Jeg bruker alltid FC fortom på alle andre sneller med multi, men ikke på denne. Stanga tåler max 7g, (flesteparten av slukene i boksen er 6-7g) Jeg synes snøret fungerer utmerket til dette utstyret. Syntes det fungerte ekstra bra når jeg tok en 1,6kg's sprek finnmarksørret i fjor.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i utgangspunktet enig i at tynn mono vil gi deg minst "kluss".

Samtidig kan jeg nesten ikke vente til jeg får testet ut Suffix832Gore på 8" 2-10gr. :)

Har testet ut 0,14 av denne på sjø-ørreten nå i helgen og ble rett og slett imponert.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.