Gå til innhold
Fiskersiden

Dorgesnelle med kraftig knarr?


amnesia
 Share

Recommended Posts

Shimano Tekota 600LC er ei knall snelle, denne har bra knarr, gjennomgående kvalitet, fint design og praktiske løsninger. Videre har den en bra, men noe følsom brems (Daiwa er enklere her), bra senekapasitet og ok vekt. Den har også telleverk i meter i motsetning til de flesta andre sneller. Ankepunktet er at det fort blir noen tusen om du skal ha noen. Et annet bra alternativ er Daiwa Saltis 40. Sier din far dorger i sjøen, hva dorger han etter... Er det f.eks kveite kan du skrinlegge Daiwa SGLca med en gang, da en kamerat av meg slet ut sine ganske fort etter at han startet å dorge kveite og torsk med en SG47Lca. Mulig dette også kan være tøfft for Tekotaen, evt da hoppe til en Tekota 700/800. Ser at Tekota også selges i havfiskepakker fra seriøse fiskebutikker her i landet. Og dette er hos en butikk hvor innehaver selv fisker en del og vet hva han snakker om. Men når en først skal kjøpe noe, kjøp kvalitet og velg Shimano. Avhengig av hva han skal dorge Tekota 600, 700 eller 800 serien. LC er linecounter

Endret av Lord Flashheart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er til dorging i sjøen å ambassadeur er ikke ett alternativ. Har vært prøvd med 7000, men den tålte det ikke. Får prøve å finne en butikk der jeg får sjekket ut dekota :) Telleverk er ikke nødvendig ;) Er min far som skal ha seg nye sneller å jeg har lovt å finne han til sesongen starter :)

Bruker 7000 syncro sjøen. Hatt den i 10 år. Er klart den beste snella jeg har til trolling!

Må sef. vedlikeholde den, som alle sneller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har benyttet Okuma Magda Pro til lyrfisket mit med div paravaner, billig snelle men har holdt i flere år nå. Greit med telleren for å beregne dybder etc ift hvor dypt ned flua/makken/sluken skal gå. Har flere andre sneller, men til akkurat dette med å kjøre med litt tyngde, synes jeg denne har klart seg bra for min del. Solid knar. Blir fort litt overkill til annen dorging men til dette formålet helt greit.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt knarren til ei 6000C? Helt elendig knarr som heller ikke er pålitelig på disse snellene.

En annen ting er at si seriøs dorgesnelle må ha telleverk og det har ikke ei vanlig 6000.

JA jeg har det , jeg kjører selv med 4 stk på mjøsa , og knarren er fin og høy , kanskje ikke høy nok hvis du sitter inne i en cabin med Eberspraecher på full guffe for du er kald etter å ha satt ut 4 stenger.. men da hører du vel heller ikke tekotaen , jeg gjør i allefall ikke det... forøvrig har 6000C aldri feilet uansett føre og misbruk...

Jeg har hatt tekota 600LC i bøtter og spann , og den er noe høyere lyd på knarren , telleverk har de og for de som sliter med å skjønne om de har 10 eller 40m sene ute , men for meg som også bruker snellene til ørret og gjedde i innlandet , samt ismeite hele vinteren , er en ambassadeur 6000C en mye bedre investering , derfor anbefalte jeg den. Mer for penga rett og slett..

Ser jo nå at han skrev at de sku brukes i saltvann ,da blir en 6000C litt spinkel , da vil vel heller jeg og anbefale å kjøpe tekota 600LC fra ebay , da havner du med toll og gebyr på 12-1300kr snella inn i norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det ofte blir dorget i mange timer om dagen i noen hektiske mnd om sommeren med lodd opp i 60gram pluss sluk så bør den vær robust. Han har brukt hafiskesnelder til nå, men de har gjort sitt og de er gamle så de finnes ikke for salg nå.

Denne web-shop'en selger Penn Seaboy til 299 pr stk:

http://www.stjordalfisk.no/index.php?showAll=&category_id=autogenerated_200911383110531&kat=Webshop

Den er ikke like elegant og forseggjort som Tekota/Sealine/etc, men du skal vel lete lenge etter en trolling-snelle som tåler like mye vanskjøtsel som en sånn en. Ikke noe kulelagre som kan ruste, og utrolig nok med HT-100 bremsesystem som du må opp i 10 gangeren i pris på en japansk snelle for å matche. Og knarren kan vekke døde personer. Hvis målet er mest mulig robust snelle for pengene, uten noe fancy schmancy greier, er dette mitt tips :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en kraftig og holdbar knarr og en funksjonabel snelle som holder i år etter år har er Daiwa SG47LC(A) det beste valget. Har brent brems på de første Shimanosnellene jeg hadde, og tekota syntes jeg har en mer forsiktig knarr som jeg har problemer med å høre inne i båten. Ellers har jeg vært borti DAM som er en forholdsvis grei snelle med tam knarr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv Amb 6000 til lettere dorgefiske, da i åpen båt, og da er aldri knarren noe problem. Den hører man om det da ikke er orkan, man kjører en varmskjært russisk motor fra Stalintida, har discman med den første Venomdemoen på full blås i øra, fisker sammen med en oppildnet Hans Bauge samt har på seg tidenes BF på hodet. Men i en båt med kabin blir ståa en annen. Daiwa SL47 har godt hørbart knarr, det samme har Tekota 600. Kongen av høy knarr er nok Penn Seaboy. Skal jeg nevne ulemper med den må det bli at den er uten snørefører, samt at spolen er så tung at man må passe på under utslipp for å unngå backlash. Mellomrommet mellom spole og spolehus er også i største laget, så selv 0.40 kan kile seg fast der. Vekta er høy, men det har mindre å si når stanga står i en stangholder. Utveksningen er ikke allverden, og sveiva kan oppleves som litt kort og puslete. Fordelene er topp brems, øredøvende knarr, lav pris, solid til tusen samt stor snørekapasitet. Har selv kjørt laks på 13+ på den, og det gikk helt problemfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.