Gå til innhold
Fiskersiden

Espens Finnmarksrapporter (og bilder) del II


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Da har vi brukt site rest av vinteren til å sy sammen en videosnuttt fra laksesesongen i fjor. Den presenteres i dag via Hooked sine nettsider og du finner den her: http://www.hooked.no/index.php?option=com_content&view=article&id=61281&catid=22&Itemid=301

Det anbefales å lese advarslene i starten nøye slik at verken jeg eller Hooked får noe erstatningssøksmål som følge av sterk laksefeber...

Bare 22 dager, 0 timer, 37 minutter, og 26 sekunder til sesongåpning 2012!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

DA er sesongen i gang her nord også, men jeg har selvsagt stått nedsyltet i oppussing, men kommer til å ta 18 dager lakseferie fra fredag.

Foreløpig har det begrenset seg til en kort tur i elven som et lite avbrekk fra oppussingen. Jeg ristet av en smålaks inne ved land, mens fiskekompis Terje heldigvis fikk tak i et par fisker så jeg fikk øvet meg litt på å ta laksebilder:

7449211198_2bb46c22f9_b.jpg

Playing the salmoguitar... by Espen Ørud, on Flickr

7450359770_8bcabf141e_b.jpg

Terje with pure silver by Espen Ørud, on Flickr

7448357832_2ccf4cc363_b.jpg

June Salmon by Espen Ørud, on Flickr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har bare rukket få et par bilder ut av kameraene til nuh, men kan jo gi en kjapp smakebit fra tur i Stabbursdalen med Potbelly:

7585368586_cb09cb2357_b.jpg

Snakeroll @ Renkosavvon by Espen Ørud, on Flickr

7586366834_268b0f2ea6_b.jpg

Time for dinner @ Stabbursdalen by Espen Ørud, on Flickr

7586354542_19fd5c9d47_b.jpg

Full tank by Espen Ørud, on Flickr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det slutt på myggbildene og jeg får komme med noen bilder fra triveligere sommerminner:

7599930628_d5f0ce1aed_b.jpg

Reindeer @ LKL by Espen Ørud, on Flickr

7600203756_76000b164f_b.jpg

Fossekulpen @ Stabbursdalen National Park by Espen Ørud, on Flickr

7600119670_9f4198c0b8_b.jpg

Villminken & NRX @ Fossekulpen by Espen Ørud, on Flickr

De som måtte ønske å se mine bilder i litt større utgaver kan klikke på bildet, så høyreklikke på bildet de får opp og så på ORIGINAL i dialogboksen de får opp..

Spesielt det siste bildet f.eks vil gjøre seg i størst mulig utgave. Har sett det noen ganger i fullskjerm nå og det har fått en meget god dybde som kommer bedre frem jo større det er....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det slutt på myggbildene og jeg får komme med noen bilder fra triveligere sommerminner:

7599930628_d5f0ce1aed_b.jpg

Reindeer @ LKL by Espen Ørud, on Flickr

7600203756_76000b164f_b.jpg

Fossekulpen @ Stabbursdalen National Park by Espen Ørud, on Flickr

7600119670_9f4198c0b8_b.jpg

Villminken & NRX @ Fossekulpen by Espen Ørud, on Flickr

De som måtte ønske å se mine bilder i litt større utgaver kan klikke på bildet, så høyreklikke på bildet de får opp og så på ORIGINAL i dialogboksen de får opp..

Spesielt det siste bildet f.eks vil gjøre seg i størst mulig utgave. Har sett det noen ganger i fullskjerm nå og det har fått en meget god dybde som kommer bedre frem jo større det er....

:) hvor er villminken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper du ser villminken om du ser nøye etter - det er han med en NRX i nevene. Du vet, han som er akkurat som minken. Han er i en kulp og plutselig er han borte, men etter litt tid spretter han frem i steinrøysa på andre siden eller i kulpen nedenfor og så er han borte igjen før han plutselig kommer ut av krattet med en laks.... ;-)

Litt mer laksefiske i bilder:

7618537618_d537bda172_b.jpg

Teasing salmon @ Fossekulpen by Espen Ørud, on Flickr

7618557884_327d56e00d_b.jpg

Waterfall @ Stabbursdalen National Park by Espen Ørud, on Flickr

7622790796_f802d6c30e_b.jpg

Salmon wants out of pool by Espen Ørud, on Flickr

7606679836_2f2a1f6ecb_b.jpg

Lethal weapon by Espen Ørud, on Flickr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Etter mye oppussing på forsommer/sommer, lite fiske og et par laksefisketurer var det 3 fisketurløse uker på østlandet med ungene. Så når min kollega trengte hjelp med å få firmabåten utpå i går og etterpå lurte på om jeg ikke skulle slenge med en tur utpå så tok det ikke lange overtalelsen til før jeg svingte hjemom og plukket med noe utstyr.

Rune har gjort en innsats på kveite på egenhånd, men det har blitt med noen som har sluppet før de har nådd båtripa. Derfor var det nok ikke helt etter boken når jeg virkelig gned det inn ved å åpne med en på 17,7 på første skikkelige driftet. Deretter ble det mest kontakt med torsk og sei før vi begge hadde noen oppstramminger som ikke satt som det virkelig luktet kveite av.

Vi holdt derfor ut litt lengre enn tenkt og bildet er derfor tatt i ekstremt dårlig lys på 3200 ISO og bærer noe preg av det, men det gledelige er at Rune endelig fikk satt fast en fin debutkveite på 14,4 som virkelig trollkjørte med flere virkelig lekre utras til bunns til stor glede for meg og skrekkblandet fryd for Rune. Det endte imidlertid godt for da fisken endelig brøt vannflaten lå jeg allerede klar med haikroken og sikret fangsten i det kjeften møtte frisk luft.

Blid kollega med sin første kveite som såvidt overgikk størrelsen på hans hittil største fisk, en laks, så ikke bare ble det ny art på listen og kveitenullen brutt, men det ble også ny allroundpers. Det kaller vi en godkjent spontantur...

7783438902_6d60ed991a_b.jpg

14,4 kg halibut by Rune Holthe by Espen Ørud, on Flickr

Bildet skulle egentlig hete "Hvordan du vet du trenger større fiskekasse", men tittelen ble i lengste laget ;-)

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første middag unnagjort i dag. Fiskekompis Terje med besøk fra Stord var innom og det vanket kveite med sandefjordsmør og det falt visst helt i smak. Fortsatt ca 8 kilo filet igjen dog ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble gjort en innsats på tørrflue i helgen, men været var lite samarbeidsvillig i forhold til å sette forholdene skikkelig til rette for bomberfiske. Vi vil helst ha skikkelig solskinn. Vi fikk noen angrep på bombere i tilleg til et par som tok og ikke satt og det hele ble som vanlig behøreig fotografert.

Her ved ett av bildene...

7817596434_a003b779b6_b.jpg

Terje fishing Bomber fly by Espen Ørud, on Flickr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Slenger på noen flere fiskerelaterte photos fra sommeren...:

7957433864_440507dace_b.jpg

Belief by Espen Ørud, on Flickr

7825919510_62cb272e94_b.jpg

Hard work! Need to relax! by Espen Ørud, on Flickr

7825792154_d8d1783c59_b.jpg

Happy flyfisher by Espen Ørud, on Flickr

7822123614_f918454605_b.jpg

Difficult choices by Espen Ørud, on Flickr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da var det brått den tiden av året da himmelen tidvis har innslag av grønt igjen:

8241907503_99b93e9cfe_b.jpg

Her first Aurora by Espen Ørud, on Flickr

Dette opptrer gjerne omtrent på samme tid av året som man finner frem de siste bortgjemte lakser i fryseboksen og omsetter dem til ganefryd. Her fra selve oppstart av prosessen:

8247460995_97c2b8e440_b.jpg

Cured salmon by Espen Ørud, on Flickr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.