Gå til innhold
Fiskersiden

Espens Finnmarksrapporter (og bilder) del II


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

  • 3 months later...

Endelig har vi hatt litt redigeringsmuligheter og først ut er sommerens lykketreff der vi fikk et superopptak av laksen som tar tørrflue med et brak....

Anbefales sett på fullskjerm for de som er opptatt av detaljer...

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Det har dukket opp noen merkelig fenomener i det siste. Sist observert under en liten tur for å sjekke nærområdene for sjørøye og sjøørret i går ettermiddag. Skal forsøke å snike meg nærmere innpå neste gang for å ta fenomenet nærmere i øyesyn...

8846335187_6da8af5634_b.jpg
The flying flyfisherman 1.0 beta by Espen Ørud, on Flickr

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da kom man seg utrolig nok utpå en tur i finværet. Det ble med 4 fiskeslag fordelt på oss 3 i båten med kurante innslag av både brosme, torsk, steinbit og kveite. De mest spennende bildene ble likevel tatt av nabobåten som også hadde litt action. Man får tatt bilder på en mye mer kurant måte fra båten ved siden av enn når man står bak eller ved siden av fiskeren...:

8884387854_26615659dc_b.jpg
Up from below by Espen Ørud, on Flickr

8883704159_7af219f09e_b.jpg
Halibut action on the Silver Hawk by Espen Ørud, on Flickr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Noen bilder etter halvkjørt laksesesong...


9285407034_5dd339e692_b.jpg
Flyfishing for salmon by Espen Ørud, on Flickr


9288812816_0be3ec5f4a_b.jpg
VAPE by Espen Ørud, on Flickr


9288862516_6a874b26a6_b.jpg
Vacation by Espen Ørud, on Flickr


9286303026_d9efaeb3ee_b.jpg
Waiting for salmon by Espen Ørud, on Flickr


9286428342_c8ca7ba9a1_b.jpg
Fisherman's snack by Espen Ørud, on Flickr


9285866976_01b45da9ee_b.jpg
Speycasting in evening mist by Espen Ørud, on Flickr



Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Mer ertemateriale når det bare er en snau uke igjen av laksesesongen. Heldigvis er det 14 dager med sjørretfiske etter det igjen...

http://youtu.be/Gh6oIwToYbg

Endret av Oz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig bra bilder du tar, Espen!

Jo takk, man øver litt hvert år...

Har forresten oppdatert noen av de første sidene i tråden her da det hadde forsvunnet litt bilder der ifm en reposting jeg gjorde av bilder på Flickr for en tid tilbake. La tilbake rett URL på de bildene som hadde forsvunnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk og inspirerende bilder du tar espen! Hvor mye pynter du på bildene i photoshop (eller andre programmer) egentlig?

Ikke mye, men noe. Dvs Photoshop er lite i bruk, mens jeg gjør 98% av all redigering i Lightroom som er en RAW-converter (+ album + en del til)

Jeg forsøker klippe minst mulig i bildene så forsøker komponere ferdig før bildene taes. Som regel vet jeg hva jeg vil ha før bildet taes ,mens noen ganger "ser jeg lyset" når jeg ser i søkeren og får en helt annen ide pga enten lys eller en fasong eller noe. Unntaket er evt klipping som er nødvendig for å rette opp skjevheter.

Når det gjelder faunabildene så består nær sagt all redigering av kontrastheving, kanskje justering av fargemetning og oppskarping (med unntak av bilder tatt med makroene mine som er så skarpe at jeg bare skarper opp ifm med utskrifter.) Faunabilder som gjerne taes fordi de har gode farger osv har en tendens til å bli litt blasse (derfor har de fleste lommekameraer en "blomsterfunksjon" som kan slåes på og som øker fargemetning osv...

Sånn i det store og hele så er det fargemetning (noen ganger i enkeltfarger) og litt øking av kontrast som gjøres. Men det hender man må jobbe litt for å få ut motivet slik man faktisk så det med øynene. Spesielt om det er vrient lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye, men noe. Dvs Photoshop er lite i bruk, mens jeg gjør 98% av all redigering i Lightroom som er en RAW-converter (+ album + en del til)

Jeg forsøker klippe minst mulig i bildene så forsøker komponere ferdig før bildene taes. Som regel vet jeg hva jeg vil ha før bildet taes ,mens noen ganger "ser jeg lyset" når jeg ser i søkeren og får en helt annen ide pga enten lys eller en fasong eller noe. Unntaket er evt klipping som er nødvendig for å rette opp skjevheter.

Når det gjelder faunabildene så består nær sagt all redigering av kontrastheving, kanskje justering av fargemetning og oppskarping (med unntak av bilder tatt med makroene mine som er så skarpe at jeg bare skarper opp ifm med utskrifter.) Faunabilder som gjerne taes fordi de har gode farger osv har en tendens til å bli litt blasse (derfor har de fleste lommekameraer en "blomsterfunksjon" som kan slåes på og som øker fargemetning osv...

Sånn i det store og hele så er det fargemetning (noen ganger i enkeltfarger) og litt øking av kontrast som gjøres. Men det hender man må jobbe litt for å få ut motivet slik man faktisk så det med øynene. Spesielt om det er vrient lys.

Takker! Foto og fiske er ypperlig å kombinere. Har selv 7d men har mye å lære på det rent teoretiske samt trenger jeg litt flere objektiver. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Beklager folkens, men da er det kommet til den tiden på året det tidvis lyser grønt på himmelen, så da ble det en kombinert fiske og nordlysekspedisjon på fjellet og nuh skal jeg plage dere med et par bilder igjen...:

9969751646_0ae6ea0f2d_b.jpg

Navigating to Camp Aurora by Espen Ørud, on Flickr

9969740035_b8698b23f9_b.jpg

While waiting for Aurora by Espen Ørud, on Flickr

9969912305_25e76a5d08_b.jpg

Watching Aurora by Espen Ørud, on Flickr

9968975566_e2ec899b71_b.jpg

Bella ragazza @ camp Aurora by Espen Ørud, on Flickr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.