Gå til innhold
Fiskersiden

Stimfisk


Recommended Posts

Det sies jo at ingen spørsmål er dumme :thumbsup:

Når en stim med hvadetnåmåttevære er å påtreffe i en fjord på la oss si 50m dyp når fjorden er 100m dyp. Vil denne stimen snu når den treffer grunnere vann enn 50m, eller vil den stige? Jeg har nemlig en tanke om at den vil brekke av og følge terrenget rundt fjorden, og de som fisker grunnere får ikke denne arten.

Akkurat hvor den går er ikke så nøye, all fisk flytter på seg, men gjør den det i høyde også?

Nå er kanskje ikke sild den mest pålitelige kilden, men jeg observerte en liten ting siste tur, og det var at silda som ble tatt nærmere land ble tatt på bunn, på ca 30m. Jeg fisket på 50m, men hadde sildetackle på 30m dyp, og det var liten tvil om at dette var rett høyde.

Jeg mener å ha lest at stige/dykke og utjevning av trykk er energikrevende og ikke noe fisk gjør for moro skyld, derfor mener jeg at de snur og følger terrenget. Dette gjelder selvsagt ikke arter uten svømmeblære, her er det kanskje byttedyr som bestemmer mest?

Tankerekken inkluderer også der man får en stim-art på grunna, la oss si 20m. Er 20m rett høyde når man flytter seg ut i samme fjorden, og fisker over 100m dyp, eller vil stimen dykke, eller holde seg på grunnere farvann?

Jeg er klar over at det er stor forskjell på artene, og det neppe finnes noe entydig svar, men det hadde vært artig om noen andre ytret sine erfaringer, tanker og kanskje tilogmed hadde noe fakta å fare med? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv tenkt tanken mange ganger,og prøvd det ut i praksis.i enkelte fjorder treffer man nesten alltid hovedtyngden av fisken rett under temperaturskillet som er noe varierende,men ca 15-22m. det gjelder da de mest typiske stim-artene som sei,sild,makrell,osv.så jeg tror teorien din har mye for seg.den stiger,eller synker ikke medmindre den blir tvunget til det,men følger terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd :lolu:

Ingen regel uten unntak sies det. Observerte småsei i svære stimer nordpå i sommer, og det vi opplevde var at stimen befant seg på 20-30 meters dyp når vi passerte dem. Hvis vi stanset og heiv ut tacklene (for å skaffe agnfisk) begynte hele "skyen" å stige i vannet. Etter noen få minutter strakte stimen seg fra ca 5m dyp til 15m dyp. Man skulle tro den ble tiltrukket av båten. Dette skjedde flere ganger, og jeg har en fiskekompis som vitne.

Konklusjonen må være at under visse forhold kan stimfisk vandre vertikalt. Kanskje næringstilgang har noe å si? Når det er plenty med mat blir terskelen mindre for å foreta vertikale vandringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd :thumbsup:

Ingen regel uten unntak sies det. Observerte småsei i svære stimer nordpå i sommer, og det vi opplevde var at stimen befant seg på 20-30 meters dyp når vi passerte dem. Hvis vi stanset og heiv ut tacklene (for å skaffe agnfisk) begynte hele "skyen" å stige i vannet. Etter noen få minutter strakte stimen seg fra ca 5m dyp til 15m dyp. Man skulle tro den ble tiltrukket av båten. Dette skjedde flere ganger, og jeg har en fiskekompis som vitne.

Konklusjonen må være at under visse forhold kan stimfisk vandre vertikalt. Kanskje næringstilgang har noe å si? Når det er plenty med mat blir terskelen mindre for å foreta vertikale vandringer?

Har opplevd flere ganger at sild har stått like over bunnen om dagen. I det mørket har kommet har den løftet som et teppe fra bunnen og begynt å beite i overflata. Selve "løftet" har enkelte ganger foregått veldig raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd flere ganger at sild har stått like over bunnen om dagen. I det mørket har kommet har den løftet som et teppe fra bunnen og begynt å beite i overflata. Selve "løftet" har enkelte ganger foregått veldig raskt.

Så vidt jeg veit gjør dyreplankton store vertikale vandringer mellom natt og dag, det er vel dette silda(og andre arter) følger etter. Og så følger andre etter silda. Så på tross utfordringer med utligning av trykk, tror jeg mange arter vandrer vertikalt. Andre arter er sikkert dårligere på dette, og holder seg mer i ett vannlag. Var jo intresante opplysninger som kom frem her for noe siden etter merking av laks. den vandret ned på flere hundre meters dyp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.