Gå til innhold
Fiskersiden

Forskar fryktar radioaktivt hav


Oz
 Share

Recommended Posts

Uten at jeg er noen ekspert på temaet, men dette høres ut som litt krisemaksimering. Dette er en fryktelig katastrofe, en av de verste noen gang, men omfanget er nok ikke stort nok til å gi alvorlige globale effekter. Men i etterpåklokakspens lys er det et par momenter man bør trekke frem; den første er faren med å bygge kjernekraftverk i så jordskjelvutsatte områder som Japan. Og når først katastrofen inntraff, så virker det som krisehandteringen har vært rimelig dårlig. For de ansatte ved kraftverkene visste umiddelbart om jordskjelvet, og de visste åpenbart om risikoen for en tsunami. Derfor kan man lure på hvorfor de ikke umiddelbart etter jordskjelvet stengte ned reaktoren. Hadde man med en gang skjøvet inn kullstavene som bremser og eventuelt stopper kjernereaksjonen, så ville alt vært under kontroll. Istedet lot man altså kjernekraftverket fortsette å produsere strøm, og kjøre på under den troen at alt var under kontroll. Det var det altså ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor kan man lure på hvorfor de ikke umiddelbart etter jordskjelvet stengte ned reaktoren.

Nå er ju informasjonen som kommer helt på trynet. Men har läst flere steder at reaktorerne automatiskt stanset ved jordskjelvet, men att brenslestaverne trenger kjøling uansett. F.ex så sliter dom og med kjølingen av brukte brenslestaver som låg i en kjølebaseng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ju informasjonen som kommer helt på trynet. Men har läst flere steder at reaktorerne automatiskt stanset ved jordskjelvet, men att brenslestaverne trenger kjøling uansett. F.ex så sliter dom og med kjølingen av brukte brenslestaver som låg i en kjølebaseng.

nå er det jo kjerneprosessene som varmer opp brenselstavene, det er jo denne varmeenergien som brukes til å generere strøm, så vidt jeg har fortsått. Og for å stanse en reaktor må man stanse kjernereaksjonen, og det gjøres altså ved at kullstaver stikkes mellom brenselstavene, slik at kjernepartiklene treffer kull istedenfor en annen brenselstav, der den kan forårsake en ny kjedereaksjon. Brenselstavene representerer altså et potensielt problem bare dersom en kjernereaksjon er mulig. Derfor forstår jeg ikke hvorfor det skulle utvikle seg til et problem her dersom reaktoren allerede var stengt av. Men det er mulig det er noe jeg ikke har fortstått fullt ut her...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrollstavene ble visstnok satt på plass i det jordskjelvet inntraff, men brenselsstavene er like fullt forferdelig varme, og en viss kjedereaksjon fortsetter sikkert. Problemet dukket opp for alvor da samtlige tre kjølesystemer svikta, og kjølevann muligens har lekket i tillegg...

Når man tenker på hvor mye som har gått galt på en gang her hadde jeg ikke blitt altfor overrasket om de dystre spådommene til denne forskeren i artikkelen skulle slå til i tillegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det jo kjerneprosessene som varmer opp brenselstavene, det er jo denne varmeenergien som brukes til å generere strøm, så vidt jeg har fortsått. Og for å stanse en reaktor må man stanse kjernereaksjonen, og det gjøres altså ved at kullstaver stikkes mellom brenselstavene, slik at kjernepartiklene treffer kull istedenfor en annen brenselstav, der den kan forårsake en ny kjedereaksjon. Brenselstavene representerer altså et potensielt problem bare dersom en kjernereaksjon er mulig. Derfor forstår jeg ikke hvorfor det skulle utvikle seg til et problem her dersom reaktoren allerede var stengt av. Men det er mulig det er noe jeg ikke har fortstått fullt ut her...?

Var egentlig det jag trodde og.. Men i og med at det var en fare for at brukte brenslestaver som låg i vannbad skulle ta fyr om ikke dem blev kjølte så er det sikkert fortsatt nok aktivitet i dem at utvikle varme. Men mulig det var media som rapporterte feil här..

VG har en vido som forklarer vad som skjedde med kjølesystemerne i alle fall: http://www.vgtv.no/#id=38532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.