Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske kort i glomma


link
 Share

Recommended Posts

Det har kommet til mitt øre fra sikker kilde at det kommer til og bli fiske kort fra bingsfoss til fetsund. Og om det blir lenger ut i øyern er jeg usikker på .

Dette grunnet grund eiere som leier ut båter og hytter til fiskere og vil sope inn mer penger åssen er muligheten til og få stoppet sånne ting ? underskriftskampanje en mulighet? (er det mulig :) ) de gjør jo faktisk ingen ting i elva på denne strekningen . Noen fler som har hørt noe om dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner pådriveren i denne saken og det er penger ja. han sitter forøverig i no fiske greier i fet. så ikke usansynlig at det kommer opp no i forhold til delta nedenfor fet er jo ganske stor om de får dette igjennom . er vell 5-6 år siden de ville ha fiske kort i øyern og det fikk de ikke gjennom . Men om de klarer strekket ovenfor så blir vell sansynligheten stor for at det kommer på bordet igjen :)

Det var og prat om minstemål på gjedde osv og det er jo vell og bra. Men fiske kort på strekningen er jo no dritt for den almindlige fisker som fisker noen få ganger i året og i værstefall må kjøpe års kort

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De prøvde jo det samme rundt Årnes-traktene for noen år siden (var noen overivrige og pengekåte grunneiere).

Vet ikke om en eneste en som løste et slik kort.....

Ingenting ble gjort fra disse "grunneiernes" side mtp kultivering eller tilrettelegging heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De prøvde jo det samme rundt Årnes-traktene for noen år siden (var noen overivrige og pengekåte grunneiere).

Vet ikke om en eneste en som løste et slik kort.....

Ingenting ble gjort fra disse "grunneiernes" side mtp kultivering eller tilrettelegging heller.

Omtrent dette stod i Raumnes, lokalavisen i Nes, i vinter.

http://www.fluefiskeprat.com/fellesfiskekort.html

I ettertid er det kommet frem at følgende plasser er "gratis" å fiske.

Nedstrøms Funnefoss, og nedstrøms Rånåsfoss og nedstrøms Bingsfoss. Kraftlagene som eier de områdene vil ikke ta betalt for å la folk fiske disse plassene. (Det gjelder sikkert andre fossene nedover i Glomma vassdraget der kraftlag er involvert.

Strekka nedstrøms Svanfossen Vest har et eget fiskekort og er heller ikke med på "felleskortet"

Grunneierne på mine kanter gjør jo så vidt jeg har sett ingenting for å tilrettelegge for fiske.

De stedene det er gjort litt er ved fossene (kraftlagene) og nedstrøms Svanfossen Vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ettertid er det kommet frem at følgende plasser er "gratis" å fiske.

Nedstrøms Funnefoss, og nedstrøms Rånåsfoss og nedstrøms Bingsfoss. Kraftlagene som eier de områdene vil ikke ta betalt for å la folk fiske disse plassene. (Det gjelder sikkert andre fossene nedover i Glomma vassdraget der kraftlag er involvert.

Og det er jo disse områdene som er mest aktuelle med tanke på kortsalg, i og med disse områdene er det mest relevante for fiske etter de typiske "fiskekort"-artene (ørret og harr).

At grunneierne ikke gjør noe for å tilrettelegge fisket er for så vidt ikke et argument for at man ikke skal betale fiskekort. Vil tro at det i de ALLER fleste norske ørretvann ikke blir gjort en dritt for å forbedre fisket. Jeg kan også forstå at grunneiere som ønsker å legge mer til rette for sportsfiske med bygging av brygger og båtutleie ønsker å bruke fiskekort som en måte å finansiere dette på. Det vil i teorien gi dem bedre økonomisk ryggdekning for en ellers ganske betydelig investering.

Men spørsmålet er om det vil bli slik i praksis. For hvis de skal selge fiskekort på de typiske "gjedde"-partiene i Nedre Glomma; hvor mange vil faktisk betale et slik kort? Og man kan også spørre seg om de uten videre kan innføre et slik kort, siden det alltid har vært fritt fiske her. Her kan man si at allmennheten har en viss hevd på fisket. Rent personlig tror jeg vinninga går opp i spinninga her. I forhold til de inntektene dette genererer tror jeg det koster for mye å organisere en kortordning. Med andre ord, grunneierne bør sikre sine inntekter gjennom båtutleie og eventuelt innkvartering og andre fasiliteter. Og her er det kanskje et visst inntektspotensiale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer vel ikke dette fiskekortet til å koste skjorta.

Mange her klager over at æsteuropeere soper inn fisk og søpler ned

fiskeplasser. Så da er ikke fiskekort en dum ide.

Da har man i det minste en mulighet til å sette regler for fisket.

Da mangler det bare et frivillig oppsyn som gjør jobben sin.

Så istedet for å gnåle om å betale en latterlig lav sum for å fiske,

så er det bare å ta en telefon og melde seg som oppsyn. Opplæring vil

bli gitt. Da FÅR du antageligvis et fiskekort GRATIS.

Få få få få, men aldri gi noe tilbake? Jeg blir irritert :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer vel ikke dette fiskekortet til å koste skjorta.

Mange her klager over at æsteuropeere soper inn fisk og søpler ned

fiskeplasser. Så da er ikke fiskekort en dum ide.

Da har man i det minste en mulighet til å sette regler for fisket.

Da mangler det bare et frivillig oppsyn som gjør jobben sin.

Så istedet for å gnåle om å betale en latterlig lav sum for å fiske,

så er det bare å ta en telefon og melde seg som oppsyn. Opplæring vil

bli gitt. Da FÅR du antageligvis et fiskekort GRATIS.

for all del. Fiskekortet blir antageligvis billig. Den største utfordringen er kanskje tilgjengeligheten? Hvor lett er det å få tak i et kort der og da hvis du plutselig skulle bestemme deg for en tur. Alternativt kan man vel sikkert bare kjøpe seg et årskort? Kommer heller neppe til å koste rare greiene. Men vil et billig fiskekort virke ekskluderende på de uønskede elementene? Misforstå meg rett, Østeuropeere og andre er hjertelig velkommen til å fiske i Glomma og andre steder, bare de ikke ukritisk kakker fisk, særlig den fisken som burde vært satt tilbake, og kaster søppel langs bredden. Og som andre er inne på, hvis det innføres kort, burde man strengt talt begynne å gjøre mer for å forbedre fisket i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer vel ikke dette fiskekortet til å koste skjorta.

Mange her klager over at æsteuropeere soper inn fisk og søpler ned

fiskeplasser. Så da er ikke fiskekort en dum ide.

Da har man i det minste en mulighet til å sette regler for fisket.

Da mangler det bare et frivillig oppsyn som gjør jobben sin.

Så istedet for å gnåle om å betale en latterlig lav sum for å fiske,

så er det bare å ta en telefon og melde seg som oppsyn. Opplæring vil

bli gitt. Da FÅR du antageligvis et fiskekort GRATIS.

Få få få få, men aldri gi noe tilbake? Jeg blir irritert :)

Ja er det noe man savner i Glomma så er det jo en eller annen pøkk av et fiskeoppsyn som kommer å gnåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare humbugprat. De få slantene de kan tjene inn vil uansett ikke være nok til å gjøre noen brukbare tiltak i elva. Eneste er at de kan dekke er utgiftene for å ha ett fiskeoppsyn (tror det er fåtall som er villige til å gjøre det på frivillig basis, for få ildsjeler på dette elvestrekket), noe som kan gjøre noe med den uvettuge bruken av elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for all del. Fiskekortet blir antageligvis billig. Den største utfordringen er kanskje tilgjengeligheten? Hvor lett er det å få tak i et kort der og da hvis du plutselig skulle bestemme deg for en tur. Alternativt kan man vel sikkert bare kjøpe seg et årskort? Kommer heller neppe til å koste rare greiene. Men vil et billig fiskekort virke ekskluderende på de uønskede elementene? Misforstå meg rett, Østeuropeere og andre er hjertelig velkommen til å fiske i Glomma og andre steder, bare de ikke ukritisk kakker fisk, særlig den fisken som burde vært satt tilbake, og kaster søppel langs bredden. Og som andre er inne på, hvis det innføres kort, burde man strengt talt begynne å gjøre mer for å forbedre fisket i elva.

Enig med Piscator og Potemkin.

Et fiskekort KAN være begynnelsen på et oppsyn av elva som på sikt kan gjøre noe for å forhindre ut de verste tilfellene av kakking og forsøpling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekort er første steg for å forvalte bruken av et vassdrag/sjø.

Et oppsyn er ikke bare et fiskeoppsyn, men også naturoppsyn.

Tilrettelegging av plasser? Hva med de som allerede er?

Man har også muligheten til å påvirke de som skal administrere

et slikt prosjekt. Bruk fantasien!

Typisk norsk er å sitte å glo og håpe at andre gjør noe.

Men er det gratis, så er det full gass. Jeg gir opp!!!

Østeuropeere har dårlig rykte på seg, men ingen grunn til

å tro at alle nordmenn har vinger på ryggen. :)

Kjøleskap/frysere/steikeovner/bildeler osv har havnet i naturen

lenge før østeuropeerene dukket opp i Norge.

Naturen er kanskje et spiskammars, men noen steder ser det ut som et delelager. :)

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.