Gå til innhold
Fiskersiden

Surna 2011 + 2012 + 2013 + 2014 + 2015


Glalaksen
 Share

Recommended Posts

Begynner å bli klar for nok en spennende sesong i Surna.

Frykter at det kan bli lite vann dersom regnet uteblir. Det er lite snø i fjellene.

Men det får stå sin prøve.

Reiser opp på Onsdag og gjør klar vogna og utstyret klar for åpninga.

Skal være der ei uke i håp om å få kjenne på en og annen laksefant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Og hva skal man si? 10 dager med non-stop fiske ga null resultater. Ikke så mye som et slag i sluk eller wobbler.

Det er tatt 10 fisk på elva hittil, og mesteparten er fisk som gikk opp før åpningen.

Det går opp en og annen, men det er langt i mellom dem.

Elva går noe liten, naturlig nok med den vinteren og våren vi har hatt. Men i tillegg, kjører kraftverket jojo med elva, og kjører den opp og ned mellom 25 og 40 kubikk. Virkelig ødeleggende for fisket.

Vannmengde og temperatur svinger veldig, og det er sjelden noe bra.

Dersom det blir en tørr sommer, vil det bli lita og variabel elv hele sommeren og det høres ikke bra ut.

Men vi får se.

Kan uansett anbefale fiskere som vurderer Surna i år om å avvente litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi oppfordrer alle til å delta på konferansen under Norsk laksefestival.

Konferansen begynner kl.13.00 torsdag 19. juni.

Det er gratis deltakelse og omhandler vilkårsrevisjonen.

Se program her.

Fiskekonkurransen med 30 000 kr. i førstepremie starter kl.07.00 lørdag 21. juni.

Se informasjon her.

Fagseminar og fiskekonkurranse

Link:

http://www.surna.no/web/PageND.aspx?id=103013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, med tanke på at det bare er tatt rundt 20 fisk i hele elva til nå, vil jeg fortsatt påstå at det er elendig fiske og at elva nærmest er tom.

Det gikk litt fisk i helga som var da det kom en liten flom og at floa var på topp, så det kan tyde på at det er noe fisk uti sjøen som venter, men ingen mengder enda.

Det er meldt en del nedbør fremover som kan være positivt, men tør ikke banne på det.

Til helgen er det laksefestival med fiskekonkurranse, noe som vil si at elva fylles med mye folk. Da vil man se hvor dårlig det virkelog står til.

Mitt tips er fortsatt å avvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi oppfordrer alle til å delta på konferansen under Norsk laksefestival.

Konferansen begynner kl.13.00 torsdag 19. juni.

Det er gratis deltakelse og omhandler vilkårsrevisjonen.

Se program her.

Fagkonferansen under Norsk Laksefestival ble arrangert i dag med god deltakelse.

Dagens fagkonferanse

Link:

http://www.surna.no/web/PageND.aspx?id=103040

Fiskeregler i Surna 2014

Link:

http://surna.no/web/NettskoleRessurs.axd?id=e94d942b-6955-4593-89cd-1cbf61d1c7e3

PS: Surna har midtsesongsevaluering med forhåndsavtalte tiltak.

Fiskekonkurransen med 30 000 kr. i førstepremie starter kl.07.00 lørdag 21. juni.

Se informasjon her.

Styremøtet i Surnadal Elveeigarlag 19.06.14 kommer med følgende informasjon om den trege fiskestarten.

Møtet om sesongstarten

Link:

http://www.surna.no/web/PageND.aspx?id=103036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 stk. 3.4, 2.7 og 2 kg.... og 75 deltagere på konkurransen.

Så bra står det til i elva pr dags dato.

Det kom opp noe fisk i midten av uka, så jeg fikk endelig en fant på 4.2 kg på torsdagen.

Nå har det regnet i 2 døgn og elva er stor og brun. Noe som kan føre til litt oppgang de kommende dagene dersom det står fisk ute i fjorden. Selv, avventer jeg 2 uker til før videre fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det må jeg si at var fantastiske resultater, sier litt om mengden med fisk i elva ja..

nei da venter jeg med å prøve lykken i Surna da, får heller ta og kaste bort et par dager til i Orkla og Gaula :P

Endret av S.Niken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ihvertfall tatt en fin laks like nord for Meldal på torsdag. Ble vitne til kjøring og landing ved en tilfeldighet da jeg stoppet opp for å slå lens på tur til Surna.

Fikk rimelig lyst til å rigge opp ei stang og prøve jeg også der jeg sto og glodde. :)

Ja, du må prøve. Fisker man ikke, får man ingen fisk.

Har selv passert 100 timer i elva hittil i år, og har fått 1 fisk og hatt 3 napp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er vel bare til å fiske på da. :)

du har nå iallefall fått en fisk, jeg nærmer meg det timeanntallet og har kun muligens hatt et napp :P

jeg gir årets prosjekt med å få laks på flue skylden :P har vel ørlitegranne å lære på det feltet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeregler i Surna 2014

Link:

http://surna.no/web/NettskoleRessurs.axd?id=e94d942b-6955-4593-89cd-1cbf61d1c7e3

PS: Surna har midtsesongsevaluering med forhåndsavtalte tiltak.

På grunn av det dårlige innsiget av laks til Nordmøre og Sør Trøndelag har Miljødirektoratet innført ekstraordinære tiltak.

All hunnlaks må gjenutsettes fra og med 26. juni.

Dersom midsesongsevalueringen viser at gytebestandsmålet ikke blir nådd blir i tillegg sesongen avkortet med 14 dager.

Miljødirektoratet har fredet hunnlaksen fra 26. juni

Link:

http://www.surna.no/web/PageND.aspx?id=103084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hvordan er det i surna om dagen?

blir det tatt noe fisk? eller står det dårlig til der og?

Om du fortsatt vurderer å ta turen til Surna, så kan det være gode muligheter nå utover. Det er mye fisk på elva, dog mye smått. Og det er meldt bra med nedbør et par dager. Onsdag/torsdag/fredag tror jeg kan bli bra.

Var der i helga og hentet ned campingvogna, og jeg var borti myyyye fisk. Fikk et par og mistet 4 stk ved landing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oioi, det hørtes ikke verst ut..

tror det må bli en tur i uken da, hvordan er vannmengden? her gikk det opp vanvittig mye tidlig i morges og det stiger enda.

Har du et lite tips til et greitt vald? når på døgnet starter kortet? har aldri vert i surna før. hvor bør jeg fiske, nede eller langt oppe i elva?

etter litt planlegging så ser det ut som om det blir en tur til Surna i morgen.. :)

Endret av S.Niken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du fortsatt vurderer å ta turen til Surna, så kan det være gode muligheter nå utover. Det er mye fisk på elva, dog mye smått. Og det er meldt bra med nedbør et par dager. Onsdag/torsdag/fredag tror jeg kan bli bra.

Var der i helga og hentet ned campingvogna, og jeg var borti myyyye fisk. Fikk et par og mistet 4 stk ved landing.

takker myyye for tipset, blei to fluelakser på en kjapp tur idag.

tilbake i morgen når jeg har litt bedre tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal vi se..

var langt oppe i Rindal og fisket, koselig lita elv der oppe.

etter en liten times fisking så fikk jeg først en på 65cm som måtte bli med hjem og trur du ikke at på det neste kastet så satt det en på 63cm. den ble kjapt tatt bilde av og svømte så videre :)

og begge tok ei lita svart selvkomponert flue, og jeg som har null tro på små fluer ( men dette endret seg idag)..

var ikke de største fiskene men var mere morro ennn å stå time ut og time inn og svinge kjeppen uten napp i Orkla, trives bedre i små koselige elver. :)

ikke verdens beste bilder men sånn blir det når en er fotograf og fisker samtidig :PCAM00345_zps8efee8cc.jpgCAM00346_zps527bf5ac.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.