Gå til innhold
Fiskersiden

Surna 2011 + 2012 + 2013 + 2014 + 2015


Glalaksen
 Share

Recommended Posts

Takk for det Veg.. Jeg har nytt det i hele kveld. Og etter 11 dager med konstant dunking med møresild og finske smykker, så var det uttrolig deilig.

Ikke bare var det årets første, men det var mitt livs første. Og den ga i tillegg en knallgod fight. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en flott laks. Når du måtte slite såpass lenge før den første var på land så tenker jeg det smakte ekstra godt. Nå varer det ikke lenge før hovedinnsiget av laks kommer, og da blir det sikkert flere. Pass deg for en ting, det er fryktelig lett å bli hekta på laksefiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gratulasjoner. :D

Ja, jeg synes også det var litt på overtid at denne laksen ville ta, men,sånn gikk det nå. Ser at det har vært rimelig dårlig i mange elver nå, så jeg trøster meg med det.

Det er flere av veteranene der oppe som fortsatt ikke har fått noen enda.

Gleden ble i hvertfall meget stor da den endelig satt. Og det kjentes ut som at skuldrene mine ble 30 kg lettere etter all denne denginga dag ut og dag inn. Hadde nesten gitt opp der.

Krister filmet mesteparten av kampen. HAn fikk desverre ikke med da laksen tok fart nedover og at jeg måtte løpe etter. dette er vel 100 meter nedenfor der den tok. :

SAM_1063.jpg

SAM_1079.jpg

Nå er det pause fra elva en stund. Skal opp igjen til Sankthans. Satser på at flaket kommer opp da. ;)

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Etter fangsten, gikk det tilbake til det vanlige.. Ikke tegn til liv i andre enden. Vi reiste hjem for å ta en pust i bakken.

Reiste opp igjen til Sankthans. Dengte og dengte... Onsdag, torsdag, festivalen på fredag, lørdag og søndag. Virkelig frustrerende. Lørdag og søndag gikk det mye fisk. hoppet og spratt hele tiden, men ikke sjangs for å få tatt en. De dultet lett borti sluken en sjelden gang, for så å fare videre opp elva. Det var rett og slett ille å stå der da.

Vi kom opp med konklusjonen om at vi måtte ha såpass flaks at man måtte trille sluken inn i kjeften på laksen på innpust, for så å huke tak. -Vel, flaks er ikke mitt game.

Dro hjem for en uke og reiser opp igjen i morgen for å prøve litt igjen. Føler jeg mangler litt motivasjon nå.

Før jeg fikk den første, hadde jeg motivasjonen for å ta min første laks noensinne. Nå er jeg ikke lenger sikker på hva jeg skal gå for. Dette er ulikt allt annet jeg har fisket etter, så det krever en helt annen fokus og pågangsmot. Er vandt med å ta fisk da jeg er på fisketur. Ikke å denge i dagesvis før den første vil ta.

-Men, jeg skal nok få tatt en til. Jägermeisteren ligger klar for krymping, Cognac ligger klar for trøst. Jeg er beredt på det meste.

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He. Hei og velkommen inn i varmen som lakse fisker, det er ikke lett og være lakse fisker nei det kan bli mange kast og lite som hender ja, men 1 ting er sikkert det er håp i hengende snøre, men jeg synes du skal prøve en dupp å flue en silver doc da sitter den skal du se så ut på bilde at det var en knall strøm der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppdatert innlegget med en film også...

Takk for det mao. Hmmm.. kanskje man skulle prøvd ut tipset ditt. Problemet er at laksen hovedsakelig svømmer opp ei djuprenne over mot den andre siden av elva her, så som oftest må man få sluken helt ned ved bunn for å få den. ikke alltids så lett med ei flue her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok men jeg ville prøvd jeg, får da er det ikke sikkert laksen ser så mye flue der da.Så koner du med en nydelig flue med silhuett farger og laksen stiger og tar den. Da er det bare og ta frem cognacen og feier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok men jeg ville prøvd jeg, får da er det ikke sikkert laksen ser så mye flue der da.Så koner du med en nydelig flue med silhuett farger og laksen stiger og tar den. Da er det bare og ta frem cognacen og feier

Jeg liker tankegangen din. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen dager med fiske, smalt det omsider til igjen. Rett før kl 3 i natt gikk det opp fisk. Vi hadde sittet på campingen og kost oss med diverse uspesifisert drikke, og var forsåvidt godt og vel klar for å finne igjen puta.

-Men, teorier surret rundt i hodet i går. floa kom til å være på topp, pålandsvind, oppholdsvær og at elva var blitt kjørt opp, gjorde at jeg hadde feelingen på at det kom til å gå opp fisk i natt.

Noe det også gjorde. vakene begynte rundt kl 02.

Fulgte fisken oppover elva ettersom den vaket på veien opp. etter vak nr 3, hogg den på. Gjorde noen rykk før den satte fart nedover elva med noen luftige svev. sat** for en fart og kraft det var i denne laksen.

Måtte etterhvert løpe etter et stykke for så å måtte holde hardt i mot, for at den ikke skulle renne nedenfor brua. da hadde den nok vært kjørt. Tviholdt imot og kjørte alt jeg turte, det ulte i stang og sene der vi sto i drakampen.

Et øyeblikk kjørte den seg også fast i bunnen. heldigvis, var det nok å gi den litt slakke, slik at den dro litt nedover igjen og kom fri.

Etterhvert lot den seg dra oppover elva igjen, og det føltes straks litt tryggere. Resten av kjøringen gikk litt penere for seg. små kraftige utras, men grei skuring. Etter en god stund var den klar for håven.

Landingen gikk smertefritt, og jeg styrte den lett inn i håven som en kar lenger ned i elva kom løpende med. Takk for det. :)

Flott Hannlaks på 7,4 kg:

DSCF0391.jpg

DSCF0397.jpg

-Etter noen timer med fiskeskryt , prat og Jägermeister, prøver jeg nå å sove litt i stedet. Rødt kort, så da får man finne på noe annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med storlaks ! Ja nå vet du hva vi sliter med om sommeren. Enda "verre" er det når de er over 10 kilo :) Fæle greier. Men laksen er for tiden helt propell i Gaula også. Berserk oppførsel i 5 minutter, og helt utkjørt etterpå :) Når elva er som nå er det ikke så langt unna tarpunfiske hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, gutter. :) Ja, Mao.. trua er fryktlig viktig. har man ikke den, kan man gå å legge seg igjen. Ha trua og være på hugget.

Ja, detta var en fight som jeg kommer til å huske lenge. Den startet som en liten små-laks og rykket frem og tilbake tvers over elva. trudde flere ganger at jeg mistet den... Men, så brøt helvete løs. Makan til sinnsyk laks har ikke jeg sett enda. Brukte reserve-utstyret mitt som jeg nå har funnet ut at er for veigt. Bremsen på Stradic-snella mi hørtes ikke helt bra ut på slutten. Er glad jeg får igjen twin-poweren min i kveld. Søker også etter en bedre erstatter for Mustad stanga mi som plutselig knakk ved kasting forrige helg. Tuppen på gostanga mi knakk i 4 deler i en smell.

Ja, reven. jeg forstår mer og mer av denne galskapen dere holder på med... Og jaggu er det artig også. Er nok redd jeg blir fast sommergjest her oppe.

Ser frem til kl 24 i natt. føles litt frustrerende å ha rødt kort nå... Trur jaggu je er blitt bitt av basillen nå. Jeg har i hvertfall fått en go hevn for den jeg mistet i fjor.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man gjort unna nok et nattskift. ikke kjent noen siden fisken jeg tok på tirsdag.

Svigers mista desverre en fin laks i natt, et sted mellom 4 og 6 kg tipper vi. Årsaken var at Søvik-hempa gikk opp under kjøring av fisk. Aldri mer søvik-hempe på meg...

Det går stadig pen fisk opp i elva nå. Men det er få som vil ta. Hører dem tar noe oppover elva, men virker som at fisken har dårlig tid og raser fort forbi her nede på Brekkøya/Skei.

Er en del små-ørret som virrer rundt her nå, får håpe det dukker opp en del større også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mao: ja, jeg prøver stadig tipset ditt... Spesiellt på mårran da sola titter frem... Men har lett for å gå over til møresilda igjen, siden det er den som har gitt meg resultater...

potbelly: Ja, på de nedre områder har det vært begredelig- vi ser fisk hver dag, men den bare stresser oppover og biter ikke.

Nå har dem slept opp på kraftverket igjen, så har fått igjen trua. elva var fryktlig liten i helga.

HAr vel passert godt og vel 25 døgn og 150 fisketimer denne sesongen. 2 fisk.... Det har i hvertfall ikke stått på tålmodighet og innsats...

Og enda er det noen veteraner her som har fisken enda mer og fortsatt ikke fått sin første for året...

Vel, vel... Buckle up... klar for ny natt-økt... :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Yosh!

Disse laksene fortjente du. Av og til er suksess bare et spørsmål om antall timer i elva. Spesielt når laksen virkelig er i gangmodus og knapt stiller seg noe sted, i tilfelle bare for meget korte hviløkter. Da er det vanskelig. Surt men sant!

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det PerH! JEg har gått en del og testet wobblerne du har skaffet meg i vinter også, men det har foreløpig ikke klaffet. Men har i hvertfall lært meg litt av hvordan man tuner dem til ønsket gange. Så helt bortkastet har det ikke vært... Og sesongen er fortsatt ikke over.

Satser på oppgang i natt.. Og da står jeg klar! :)

Vi fisker jo nesten lengst ned i elva, så her fisker vi som oftest etter flo og fjære, høyde på vannet og værtype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vel, sesongen er nå over for min del og den endte som følger:

Passert godt over 200 timer i elva, fordelt på rundt 35 dager. (mistet tellingen til slutt)

4 fisk på land av fin størrelse, derav 2 stk oppdrettsfisk. alle tatt på møresild.

6 lakser mistet som jeg har kjørt på, 2 av dem på wobbler, ellers har resten vært på møresild.

10-15 små-ørretter under 40 cm.

Utstyret og vogna er pakket ned, og gjøres klar for lagring til neste år. Satser på å være på plass til åpninga med friskt mot.

Totalt sett, har det vært en treg sesong. Har nok til dels blitt bitt av basillen, men synes nå det er mye tid å bruke på så få fisk. Dog, de 2 første fightene ga meg skikkelig kick som jeg kommer til å ha et sug etter i lang tid.

:shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for at du deler dine historier med oss. og så har du helt sikkert mange gode minner fra elva i år og de surrer rundt inni hode til neste sesong. og nok igjen gratulerer med laks, :thumbsu: basillen den blir du aldri kvitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Takker Yosh for interessante rapporter gjennom sesongen - grattis med flotte lakser! :thumbsup:

Surna oppsummerer sesongen 2011 på sin hjemmeside:

Statistikk 2011

Link:

http://www.surna.no/....aspx?id=100688

Statkraft har fått omløpssystemet ved Trollheim kraftverk til å fungere. Dette skal sikre vannføringen i Surna ved uventede stopp i anlegget, les mer på Trollheimsporten.

Dette er gode nyheter for Surna og alle som liker laksefiske!

Norges jeger- og fiskerforbund (NJFF) har også en artikkel om denne saken:

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=140799975&displaypage=TRUE

Ny puplikasjon fra Norsk institutt for naturforskning (NINA):

Ferskvannsbiologiske undersøkelser i Surna: Årsrapport 2008 - 2009

Link:

http://www.nina.no/a...rt/2010/511.pdf

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.