Gå til innhold
Fiskersiden

Ørekyter i gytedrakt?


Recommended Posts

Hei

Var en tur på Tau på onsdag og fotograferte ørekyter. Planen var å få bilder av dem når de er røde i buken, men det var tydeligvis ikke helt rette tidspunkt. De har gytevorter på hodet og noen er litt orange.

Ser i Pethon at de gyter i juni/juli, men det synes jeg jo høres rimelig seint ut.

Så spørsmålet er: Er jeg for seint ute eller blir de røde i buken senere på året?

Kan jo legge til at det var enorme mengder med ørekyter på grundt vann.

gallery_5134_18_10813927.jpg

gallery_5134_18_5067467.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, høres bra ut, da er jeg ihvertfall ikke for sent ute.

En annen ting, er det hannfiskene som blir røde og hunnfiskene som får gytevorter, motsatt eller er det ikke noen forskjell mellom kjønnene her?

Jeg tok i overkant av 200 bilder på onsdag og jeg ser at de fiskene som har mest farger i buken ikke har gytevorter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ørekytene er som f.eks mort er det hannen som får gytevorter, disse skal etter sigende brukes til å stimulere hunnen til å slippe eggene.

Det er sikkert noen biologer som kan bidra med fine detaljer her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra et Google-søk: Hannene og hunnene har gytevorter på oversiden av hodet og foran på brystfinnene. Kjønnsmodne hanner får rødlig buk og bryst og ryggen blir mørk, nesten svart.

Endret av BanJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra et Google-søk: Hannene og hunnene har gytevorter på oversiden av hodet og foran på brystfinnene. Kjønnsmodne hanner får rødlig buk og bryst og ryggen blir mørk, nesten svart.

Mulig wikipedia har rett i dette, men jeg synes det er litt snodig om ørekytene skulle skille seg fra annen karpefisk på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig wikipedia har rett i dette, men jeg synes det er litt snodig om ørekytene skulle skille seg fra annen karpefisk på dette området.

De er jo levende agn, sikkert derfor :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.