Gå til innhold
Fiskersiden

Bøelva, noe laks i den?


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Skal til Sommerland i Bø i sommer og lurer litt på om det er en tur jeg bør ha fiskeutstyret med på. Vi tenkte å overnatte i telt på en av campingplassene og etter hva jeg skjønner ligger de alle langs Bøelva.

Var i Bø for 18 år siden og da husker jeg at det var fritt fiske etter laks nedenfor en foss ( Oterholtfosse har jeg nå sett at det heter), men du måtte ha fiskekort for å fiske ørret på oversiden. Litt merkelig tenkte jeg, men men

Jeg tenkte ikke å la resten av familien være alene på campingplassen hele kvelden mens jeg dro av gårde, så det beste hadde vært om det hadde vært fiskemuligheter på eller i nærheten av campingplassen.

Men er det noe fisk å få? Finnes det overhodet laks i elva der oppe eller er det kun ørret? Trenger ikke være gode muligheter - bare det finnes interessant fisk å fiske etter på det området jeg fisker er jeg fornøyd.

Vi tenkte litt på Beverøya camping, eller Sanda Camping men ser jo at det er flere

Men svar fort - sommeren er NÅ ;)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prata med to hyggelige karer på Brukås Sport og fikk en del tips.

Det er laks å få i elva – tas flere titalls der hvert år. Men det er vanligvis først et stykke uti august at laksen kommer så høyt opp. Akkurat nå er det litt for tidlig – men mulig. Lønner seg nok heller å satse på ørreten. Den er småvokst i området nede ved campingplassen, men bedre str lenger opp.

Vannstanden i elva er høy. Det hadde visst vært folk innom nylig som hadde fisket ved Sanda camping uten kontakt med fisk.

Ellers er det nå fiskekort for hele strekningen, men prisene var visst svært hyggelige

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du her nå? Det jeg har blitt fortalt, er at laksesmolten av en eller annen grunn ikke virker til å klare seg særlig etter at den blir satt ut i strekket her. Det går rykter om at resultatet er så dårlig at det neppe kommer til å bli satt av særlig med midler for å fortsette utsetting, men det kan jeg ikke bekrefte på noe vis.

Som du har nevnt så er det veldig høy vannstand i elva her nå. De fleste steder er fortsatt delvis oversvømt, selv om vannet har trukket seg betydelig tilbake siden mandagen og kakao-fargen nå straks er helt vekk alle steder. På en "vanlig" sommer så er jo elva ca lunken på denne årstiden, og folk plasker rundt dagen lang. I går badet folk ca snaue 5 minutter, før leppene ble blå og måtte gi seg he he.

Personlig har jeg mer trua på området Oterholt enn strekket nedover mot Beverøya Camping og der omkring; der ser jeg kun småfisk når jeg fridykker. Det er også et "høl" som kan være interessant for deg å sjekke, mange år siden jeg har vært der nå. Sender deg en pm med kartlink, så får du se om det er aktuelt for deg. :)

EDIT: Sendt kartlink via Facebook, tror innboksen din er full.

Endret av BanJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Bøelva var fin den. Det ble ikke mye tid til fiske, men jeg fikk et par timer på lørdagskvelden. Mellom Sommerland-besøkene

Mange steder å velge mellom, men jeg kom fram til at jeg ville prøve i den delen hvor det teoretisk skal være mulig å få laks, dvs nedenfor Oterholt. Så den spennende plassen du tipset meg om Banjon får jeg teste en annen gang :)

Jeg parkerte der veien til Sommerland krysser elva og gikk oppover elva derfra. Og gikk helt opp til Otetholtfossen. det var ingen tvil om at mindre vann hadde vært en fordel. Men det var flere områder inne ved land på vei oppover hvor det ville være naturlig at det sto fisk under rådende forhold. Og det gjorde det - men bare ørret av beskjeden størrelse :thumbsup:

I det hele tatt var det store mengder ørret på 2 - 4 hekto. Men andre ord litt små. Men det var mange av de. Sikkert en fin elv for nybegynnere/barn under mer normale vannforhold.

Men akkurat i denne kulpen hørte jeg et plask som jeg tror må ha vært fra en litt større fisk

3107201123112109e30bec524dd388657265dc25.jpg?24

Det å komme seg i posisjon for å få avfisket kulpen greit kostet blod!

En spiss kvist spiddet øret mitt - og ja - det var ikke noe godt :rolleyes2:

Bra den ikke traff meg i øyet

310720112311fd448c25d49942889fd9a0ebe69d.jpg?86

Akkurat i denne kulpen tror jeg at det må ha stått laks om det hadde kommet laks opp dit enda. Men da jeg ikke hadde så god tid til rådighet og hadde lyst å se hele strekket opp til fossen ruslet jeg videre.

På vei oppover var det en dyp bakevje hvor jeg ikke hadde napp.

31072011231130a20c02f8664a1fa521d49641a8.jpg?66

Hmmmm, det at det tydeligvis ikke sto ørret der - når det sto tett med ørret i de andre bakevjene...

Vel, hadde ikke tid til å sjekke det grundigere, så jeg hastet videre oppover

Og til slutt - etter å ha slengt mark og spinner på forskjellige lovende plasser og dratt opp og sluppet ut igjen ganske mange ørreter - var jeg framme ved et litt imponerende syn

31072011231180a3fe0ca85d4fb297c6fa60e605.jpg?14

Her er vel endestasjon for laksen? Eller kommer den seg litt til oppover?

Rakk ikke å gå videre oppover da min avsatte tid til fiske var over.

Totalfangsten ble temmelig mange ørreter rundt denne sizen:

31072011232219Kin5rkI7g2Qr.jpg?25

Bøelva er altså helt klart en elv som er morsom å fiske i. Skal vi til Bø en annen gang vil jeg også få satt av et par/noen timer til å fiske litt her. Men er det før august vil jeg nok satse på øvre del - kun etter ørret da str skal være bedre der. Er det derimot laks på elva - vil jeg nok prøve på samme strekning som jeg gjorde nå.

Er det andre som har erfaringer fra elva så kom gjerne med de - vi skal sikkert dit senere og andre som leser dette har sikkert også unger som skal på sommerland :thumbsup:

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksen var vel på 2,3. De største ørretene jeg fikk var vel ca 6-700g, men en jeg fiska med tok en på 1,5 langt nede. Flere av de største ørretene jeg tok hadde forøvrig småørret i magen, noe jeg ikke har opplevd mye av andre steder. Best tidlig i sesongen på ørreten. Laksen fikk jeg ganske sent.Padla mye kano på elva mellom brua og Beverøya. Hente jeg så laks i vannet da.

Fiska ikke så mye ovenfor Oterholt, det jeg fikk der var smått og ofte mye parasitter.

Kan ikke si at jeg har dratt tilbake kun for å fiske. Trives bedre på fjellet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også et par andre potensielle steder som kan være interessant for ørret/laksefiskere; det skal etter sigende gå endel ok fisk der i alle fall. Jeg har kun fridykket der en gang, pga at det var såpass drøy strøm at jeg ikke ville bli værende. Det er området som er litt ovenfor stedet som heter Øvrebø - altså Bø retning Seljord. Husker ikke i farten selve stedsnavnet på elva osv, men kan alltids finne det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på Brukås Sport, men har foreløpig ikke hørt om fangst av laks i Bøelva denne sesongen. I år har det blitt kjørt 16-17 lakser fra Klosterfossen i Skien og opp til Gvarv, der disse ble satt ut - bilder og mer info her: http://grenlandsportsfiskere.no/. Tanken er vel at disse skal få gytt så den naturlige produksjonen tar seg opp. Ellers blir det satt ut flere titusener yngel her hvert år (av Bø fiskelag, men det er slett ikke mye laks som kommer tilbake til elva.

Selv har jeg ikke vært borti noe særlig laks før seint i august, og de jeg har fått på land har vel blitt tatt seint i september. Etter årets sommer med jevn høy vannføring, er det kanskje sjanse for at laksen kommer noe tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg studerte i Bø på siste halvdel av 90-tallet, og hadde endel turer i elva den gangen.

Har mistet laks i en kulp ganske langt opp mot Oterholt fossen, og fått etpar stykker i området rundt Griviøya. Dette var sent på sesongen, trolig i september.

Jeg har ved flere anledninger også fått 7-800 grams ørret i samme området, og vet at det årlig blir tatt flere ganske pene ørreter nedover i de mer stilleflytende partiene av elva.

Grunnet relativt kort reisevei og lengre laksesesong enn hjemme, har jeg ved noen anledninger reist ens ærend til Bø for å fiske laks. Og fått fisk:) Det er riktignok noen år siden sist nå...

Mens jeg er i gang må jeg legge ved et skrytebilde av sesongens første laks, tatt i en liten kulp godt oppe i skogen på flomstor elv (vanligvis mer bekk enn elv..)

Forøvrig en sideelv i samme vassdrag som tråden omhandler. 3,6kg og en fin fight med litt underdimensjonert utstyr helt alene i skogen:-)

img_0403.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel være Herrefoss du tenker på. Ca 1 km fra seljordvannet. Eller det kan være Sagafossen noen km fra Bø retning Seljord. Den siste er vel mer et bratt stryk med stor vid høl under. Den første foss med mer loddrett fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.