Gå til innhold
Fiskersiden

Talica eller accurate?


Mr Tucker
 Share

Recommended Posts

Det er noen anomalier også når det gjelder pris på sneller. Her er to ferske priseksempler jeg har sett på med en norsk og en overseas nettbutikk:

Talica får man for 4999 kr billigst her hjemme. Usa : 479$ *5,5 +100$ frakt *1,25 = 3918 kr

Shimano Stella 8000pg 5999kr billigst her hjemme. Usa : 829$ *5,5 + 100 $ frakt *1,25 = 6324 kr

Altså to produker fra samme produsent som har helt forskjellig prising. Stella prisen tilsier at det ville være galskap å kjøpe denne i utlandet og like mye dumt å kjøpe en Talica her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg skjønner at folk ikke "driter penger" og ønsker å kjøpe billig, men jeg veit det er mange som har stått der med "lang maske" når det har oppstått problemer. En annen ting er at tollmyndighetene er høyst klar over dette, og kommer nok mer på banen etter hvert...

Stedy anbefaler den lokale sjappa å ikke prise seg ut, for å overleve. Så enkelt er det nok ikke å drive butikk. Nettet gjør at man konkurerer mot den som er billigst i verden, til en hver tid.... Skal man være billigst i verden på alt, alltid, trur jeg ikke det blir mye igjen til "salt i såret"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persa, synes du opererte med stive fraktpriser. 30-40 dollar har jeg sett på ebay på slike sneller. Da sparer man adskillig mer. Men det er sikkert forskjeller og har sett at noen varer er like greit å kjøpe her hjemme. Brukte å bestille mye småstæsj fra over dammen, men har i det siste begynt å kjøpe det her for å støtte litt opp om lokalen. Men når man snakker om å spare en tusenlapp eller to, så bestiller jeg fra utlandet uten å mukke. Tror de aller fleste sportsbutikker må komme seg på nettet for å følge med i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har slike sneller, kostbare og med et relativt snevert bruksområde, et nokså begrenset marked i Norge. Hjelper ikke at Thunder fishing team kjøper fire av hver, det må fort litt mer til før det skal lønne seg å ha dem i sortimentet. På sett og vis skal man gi kred til Elbe for at de prøver... Dog er jeg helt enig med Maritim, vil man fortsatt ha et godt tilbud på fiskeutstyr, og et velfungerende serviceapparat her i landet må man bruke pengene her også. Dette er den klassiske casen med den lokale sjappa som var så bra, men som gikk konk, bare blåst opp litt. Det hjelper ikke å bare stikke innom og slå av en fiskeprat over en kopp kaffe, man må legge igjen noen kroner når man går også...

Helt enig med deg Osmund. Viktig og handle "Lokalt". Og det hender jo faktisk at en kan gjøre gode handler der også. Veldig greit og bare kunne stikke innom lokal sjappa når en trenger noe. Blir dødfødt hvis en må bestille alt på nett. Da blir det mange turer som blir ødelagt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg sparer en tusing eller to på å kjøpe på nettet så gjør jeg jo helt klart det. Alt annet vil jo bare vært å kaste penger ut av lufta. Går såklart til den lokale sjappa og kjøper alle mulig småting, men kjøper aldri sneller eller stenger jeg kunne fått mye billigere på nettet bare for å støtte sjappa. Det blir for meg helt idiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken har flere sider. Er selfølgelig enig med Carla, Ingen er innteresert i og betale flere tusen extra, For og støtte den lokale sjappa. Men det er kansje påtide at de som sitter som importører. Reduserer sine veiledene priser. Det er vel snart ingenting som blir solgt til disse prisene ?? Skulle jo tro de ville tjene på og gjøre det mindre atraktivt og importere selv. Men liker utviklinga dårlig med at alt blir nettbasert. Synes faktisk det er litt hyggeligere og stikke innom den lokale butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken har flere sider. Er selfølgelig enig med Carla, Ingen er innteresert i og betale flere tusen extra, For og støtte den lokale sjappa. Men det er kansje påtide at de som sitter som importører. Reduserer sine veiledene priser. Det er vel snart ingenting som blir solgt til disse prisene ?? Skulle jo tro de ville tjene på og gjøre det mindre atraktivt og importere selv. Men liker utviklinga dårlig med at alt blir nettbasert. Synes faktisk det er litt hyggeligere og stikke innom den lokale butikken.

Det du nevner har nok allerede skjedd. Mange med butikk har jo også en nettløsning, og selger varene i butikken til nettpris, ivertfall viss du spør... Fiskeutstyrs-bransjen har vert i "hardt vær" en stund nå, med mange nedlagte butikker, og mye turbulens på levrandør-siden. Det er ikke lenger mulig for noen å ta ublu pris for en vare. Problemene oppstår når man som levrandør i Norge, med de lønns og driftskostnadene man har her i landet, må konkurere med aktører i f.eks USA, som jobber under andre forutsetninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har hørt om shimanos tiagra serie ikke skal selge mer i norge?

Har ikke hørt noe som tyder på det. En såpass populær serie går neppe ut med det første, selv om de sikkert ikke selger veldig mange av de store størrelsene her i landet... Den er i neste års katalog i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt noe som tyder på det. En såpass populær serie går neppe ut med det første, selv om de sikkert ikke selger veldig mange av de store størrelsene her i landet... Den er i neste års katalog i alle fall :)

Kjempe det var godt å høre!

Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talica'n er visst tilbake på programmet til Elbe. Den fikk jo svært gode skussmål i Alt om fiske, så det var vel greit med en helomvending der...

Jeg tror det relativt sett dårlige salget av Talica i Norge skyldes en litt mislykket markedsføring. Tror rett og slett de bommet på målgruppen:

111542_s.jpg

PS: har hentet dette bildet fra original-tråden: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=56237&st=60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det relativt sett dårlige salget av Talica i Norge skyldes en litt mislykket markedsføring. Tror rett og slett de bommet på målgruppen:

111542_s.jpg

PS: har hentet dette bildet fra original-tråden: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=56237&st=60

Spora reklamen tilbake til bladet " Alt om Fiste"..... Viste ikke a du leste slikt.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg begynte å jobbe i butikk(-kjede), så forstår jeg litt bedre hva det faktisk koster å ikke bare drive butikk, men hvor mye variasjon og vurderinger det er med det å ta inn vare®, prisen man har å "gå på" ut ifra veil. priser vs rabatt til eventuell kunde, hvor lite butikken selv faktisk sitter igjen med når alle utgifter internt er betalt osv. Man skal ha god psyke og nattesøvn for å orke å stå på mot et marked som sakte spises på av nett-butikker, utenlandsbestillinger osv innen en spesifikk kundegruppe.

Forøvrig så har jeg det fra stadig flere miljø at tollvesenet for en stund siden startet en "shakedown" på varer kjøpt via utland. Det fortelles om langt hyppigere og grundigere kontroller av varer nå enn for noen måneder siden; mange har fått seg en lei overraskelse når sluttfakturaen har kommet. Så det virker som om det er riktig at tollvesenet har fått klarere retningslinjer på å kontrollere varer fra utlandet.

Litt mer on-topic: Jeg satser på at min Avet L/X 6.3 kommer til å leve i lang tid fremover. :D Forøvrig en enkel snelle å åpne og vedlikeholde for de som lurer på den slags. Valget mitt falt på venstrehåndsveiv - mye pga at jeg blir helt grevling om jeg skal sveive med en høyrehåndssveiv uansett snelletype. En annen faktor er at jeg har sterkere muskler i høyrearmen (jadda jadda, det er bare å slå seg løs med kleine morsomheter) så det er mer aktuelt for meg å bruke den til å håndtere stanga (igjen: slå deg løs!) når fisk skal pumpes opp fra dypet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.