Gå til innhold
Fiskersiden

Lyr på flue


Jon-Eirik Brobak
 Share

Recommended Posts

Hallais

Eg va ute og slengde litt fluer i går ette lyren, og eg opplevde noe eg aldri har opplevd før, Lyren ville ikke ha fluene!

De følgte mange meter før de snudde og forsvant ned i dypet igjen, og det var flott fisk og, mange på rundt 2 og de største var 3-4 kilo.

Noen av lyrene svømte tilogmed på siden av fluen og dunkte i den. vanligvis så tar lyren fluene mine med stor appetitt og eg blanke aldri så lenge lyren e der.

Så, mitt spørsmål til forumet er:

Har dere noen fluer som dere har hatt god suksess med etter lyren?

Eventuellt noen tips angående hvordan fiske fluene?

Eg har fått veldig mye lyr tidligere på flue, så eg har mange fluer som har funka tidligere, men hadde vært kjekt å se hva dere bruker :)

Brobak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alt for mye lyr i Oslofjorden, men har fått noen clouser i div. farger. Binder de med hvit buk og variere fargen på ryggen sort/grå/grønn/rød/gul etc. Har også fått på helt hvit og sort. komboer med sort buk og div farger på rygg ser også bra ut, men har ikke fått prøvd de enda. Er fisken veldig passiv kan man jo slenge på en bunt maribo eller en kanin strips, det trigger ofte fiske(synes jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

Du kan prøve denne flua her. Den har jeg funnet opp selv og den er en reser til lyr. Tok en på 3 kilo på en rød variant. Bruk forskjellige farger :)

http://fiskekameratene.weebly.com/fluebinding.html

skitt fiske :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

då får eg prøve igjen i kveld.. hvor store fluer bruker dere? i cm... 10 cm, er det for stort?

Ikke alt for mye lyr i Oslofjorden, men har fått noen clouser i div. farger. Binder de med hvit buk og variere fargen på ryggen sort/grå/grønn/rød/gul etc. Har også fått på helt hvit og sort. komboer med sort buk og div farger på rygg ser også bra ut, men har ikke fått prøvd de enda. Er fisken veldig passiv kan man jo slenge på en bunt maribo eller en kanin strips, det trigger ofte fiske(synes jeg).

det var clouser eg brukte i går.. ganske rart, for eg pleie å få på disse.. eg prøvde blå/hvit og grønn/hvit versjonen.. men burde kanskje kjøpe en rød og.. det sko visst vært effektivt etter lyren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier, bruker ikke lyren å være vanskelig å be, men jeg har opplevd det samme, og også det på høsten. Var egentlig ute etter SØ, men opplevde masse lyr-aktivitet. Tenkte vel no sånt som; "det er ikke SØ, men morro lell", men det ble mer frustrerende enn morro. Etter utallige presantasjoner var resultatet kun et par forsiktige lugg. Så spørsmålet er om dette er noe som tidvis skjer, på høsten. Aner ikke grunnen, men tviler på at et tilfeldig fluebytte gjør susen... En mulig teori er at fisken går i, og har blitt selektiv på, ei eller anna åte(dyreplankton) som opptrer i enorme mengder. Da vil i tilfelle våre fluer være ekstremt mye for store. Jeg var jo som sagt ute etter SØ, så jeg hadde noen små marflo-imitasjoner i boksen, uten at det var no hjelp i....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

då får eg prøve igjen i kveld.. hvor store fluer bruker dere? i cm... 10 cm, er det for stort?

det var clouser eg brukte i går.. ganske rart, for eg pleie å få på disse.. eg prøvde blå/hvit og grønn/hvit versjonen.. men burde kanskje kjøpe en rød og.. det sko visst vært effektivt etter lyren..

då får eg prøve igjen i kveld.. hvor store fluer bruker dere? i cm... 10 cm, er det for stort?

det var clouser eg brukte i går.. ganske rart, for eg pleie å få på disse.. eg prøvde blå/hvit og grønn/hvit versjonen.. men burde kanskje kjøpe en rød og.. det sko visst vært effektivt etter lyren..

Mine fluer etter lyr er på 5-7 cm, men 10 er sikkert knallbra til storlyren :)

skitt fiske :D

Endret av thor oddvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv å varier inntrekkene. Noen ganger veeeldig slowly og andre ganger korte og hurtige. Varier hele tiden.

Dette kan være utslagsgivende :-)

Har opplevd at dette kan være det som trengs for a trigge treig lyr. Ofte må jeg ta pauser på 2-3 sek og la flua synke litt mellom hver inndrag, og lyren tar da ofte i det samme du starter neste draget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har prøvd litt forskjellig etter lyren, men mitt soleklare førstevalg er Runar`s deciever med ryggfarge oliven. Jeg binder fluene selv, og lager dem med ganske mye mer kropp enn de en får kjøpt i butikken. Bygger de opp lagvis og stusser dem litt etterpå. Jeg kan tenke meg at de fleste jeg binder er rundt 7 cm.

Jeg varierer litt melleom to forskjellige snører, alt ette hvilket sted jeg fisker på. I grunne tidevannsstrømmer bruker jeg 40+ clear fast interm. og på dype plasser med loddrett fjell bruker jeg 40+ flyt/synk 3.

Skitt fiske!

Mvh Jan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallais

Eg va ute og slengde litt fluer i går ette lyren, og eg opplevde noe eg aldri har opplevd før, Lyren ville ikke ha fluene!

De følgte mange meter før de snudde og forsvant ned i dypet igjen, og det var flott fisk og, mange på rundt 2 og de største var 3-4 kilo.

Noen av lyrene svømte tilogmed på siden av fluen og dunkte i den. vanligvis så tar lyren fluene mine med stor appetitt og eg blanke aldri så lenge lyren e der.

Så, mitt spørsmål til forumet er:

Har dere noen fluer som dere har hatt god suksess med etter lyren?

Eventuellt noen tips angående hvordan fiske fluene?

Eg har fått veldig mye lyr tidligere på flue, så eg har mange fluer som har funka tidligere, men hadde vært kjekt å se hva dere bruker :)

Brobak

Tjaa. har fisken et del på Sotra med Atle. stor sukses har jeg haft med Jiggy i pink/hvid eller chartreuse/hvid. holdbare fluer er de oxo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det du opplevde er ikke så uvanlig. Nå på sensommeren/tidlig høst har fisken ofte god tilgang på mat, ex sildeyngel. tobis o.l Lyr, torsk og sei og også en del andre arter spiser seg stappmette på kort tid, for så å bare sige rolig rundt mens de fordøyer maten. Da biter de som regel ikke på noe som helst. Det er ikke fluene dine det er feil med, bare tid og sted. Dog kan slanke streamere i blått eller grønt med sølvkropp være verdt et forsøk, det er gjerne denne typen byttefisk lyren har tilgang på nå på tidlighøsten. bedre lykke neste gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluevalgene og anbefalingene her høres bra ut. Selv sverger jeg mye til Kvitebjørn. Prøv uansett med saaaakte inntrekk og se omm ikke det gir noe.

Nå er uansett tiden inne for popperfiske etter arten - gjerne i bukter som ikke ligger for langt unna litt dypere vann. Tidspunktet er kort - det er skumringstimen som gjelder.

Litt sånn ting som er inne i flytetau og litt hår og fjær som hale - mer trengs ikke. Fiskes selvsagt med flytesnøre.

img9808b.jpg

Ikke nødvendigvis den metoden som tar de største av arten, men det er jo kult å se lyren angripe en flue som hopper og plasker på overflaten.

img9810n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for masse flotte svar.

det er nok ikke fluene som er problemet her, det er nok tidspunktet..

jeg har prøvd 10-15 forskjellige fluer nå og ingenintg funker, men masse fisk som følger og enda flere som bommer på fluene.

så fisken er nok mett og jeg må bare vente på bedre tider.

kommer tilbake med litt bilder og sånn når jeg lykkes en vakker dag :)

får kose meg med laksefiske imens :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Grattis med flott lyr på flua,den er en skikkelig fighter :showoff: I år skal jeg prøve flua i oktober etter sjøørreten,blir som regel laksefiske på meg i september og oktober,men i år skal jeg prioritere å fiske sjøørret i oktober.Fisker masse sjøørret i vår mnd og det er jo kjempe bra.Skal bli artig å prøve flua i Oktober :shifty::jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 cm streamere er ikke nødvendigvis for stort. Jeg har stått som en tulling og dengt Rapala Super Shad Rap (14 cm), Rapala Magnum (18 cm) og største SG Soft 4-play utover fjorden og fått napp av lyr på alle tre. Fått opp en på drøyt 7 på SSR og mista et tog som røk wiren til assisten på 4-playen. At lyr kan ta stort agn betyr imidlertid ikke at de alltid vil gjøre det eller foretrekke det, og en som fisker mye med flue etter lyr i Trondheimsfjorden mener at det bare er små rekefluer som leverer. Selv om dette selvsagt er feil så er moralen den samme gamle; variasjon.

Prøv flytesnøre og popper hvis mulig. Femkilos lyr som hopper ut av vannet i det den tar er enda morsommere enn det høres ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallais

Eg va ute og slengde litt fluer i går ette lyren, og eg opplevde noe eg aldri har opplevd før, Lyren ville ikke ha fluene!

De følgte mange meter før de snudde og forsvant ned i dypet igjen, og det var flott fisk og, mange på rundt 2 og de største var 3-4 kilo.

Noen av lyrene svømte tilogmed på siden av fluen og dunkte i den. vanligvis så tar lyren fluene mine med stor appetitt og eg blanke aldri så lenge lyren e der.

Så, mitt spørsmål til forumet er:

Har dere noen fluer som dere har hatt god suksess med etter lyren?

Eventuellt noen tips angående hvordan fiske fluene?

Eg har fått veldig mye lyr tidligere på flue, så eg har mange fluer som har funka tidligere, men hadde vært kjekt å se hva dere bruker :)

Brobak

prøv alltids forskjellig flue prøv min kompis sin flue på www.fiskekameratene.weebly.com .... så på fluebinding der er en veldiiiiig god flue til alle arter i sjøen fra lyr til sø og sjø røye osv. dra raskt og rykkvis inn så pleier lyren og hugge hardt. :) lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.