Gå til innhold
Fiskersiden

Årets femte og sjette mål er nådd


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

I to måneder har jeg planlagt en aldri så liten havålintensiv i uke 38. Med seinvakt tirsdag, feriedager onsdag, torsdag og fredag og fruen på seminar i Maastricht, falt bitene på plass på en slik måte at det til en viss grad kan forsvares å sitte ute med fiskestengene fire strake netter. Lokasjonen for de første to nettene har vært klar lenge, og det er i nærområdet det har vært planen å satse hele veien.

Mandag kveld lastet vi bilen til Jak til bristepuktet. Til tross for litt dystre værmeldinger, med tung nedbør og opp i frisk bris fra nord, hadde vi med oss mye optimisme i bagasjen. Vær kan som kjent stenges ute av gode klær. Da Jak klokken 20.15 parkerte bilen noen steinkast fra jaktmarkene til den beryktede congeren, kunne det se ut til at værtipperne nok en gang hadde tatt grundig feil. Her var det nemlig ikke et vindpust å spore, og det var såpass klart at månen kunne skimtes. To minutter senere var kveldshimmelen derimot helt svart, og himmelens sluser åpnet seg på vidt gap.

Både Jak, jeg og alt vi hadde med oss av utstyr var bra fuktig da shelteret 20 minutter senere var slått opp, men det var heldigvis bare emballasjen som hadde fått det. Kamerautstyr, digitalvekter, lykter og annet knask som ikke bør utsettes for mye for vann hadde klart seg bra, og ble tørt plassert i ly for naturkreftene. Utover regnet var forholdene tilnærmet perfekte, så her var det bare å komme i gang med fisket.

Jak er fersk i kystmeitegamet, og på de tre turene han har hatt med Salinaen han fikk i 30-årsgave fra vennegjengen, har han blanket med stil. På to av turene har han likevel hatt på stor fisk, den siste så brutal at han var godt på vei i sjøen da han satte tilslaget. Dette var etter alle solemerker en havål, som altså var målet også denne natten. For meg, i alle fall. For Jak handlet det mest om å få fisk på land på kystmeiteutstyr.

Klokken 20.50 hadde vi tre gliderigger i sjøen. Jak kjørte en strimmel med makrell, mens jeg agnet opp med halv makrell delt på langs på en stang, og halv makrell delt på tvers på den andre. Det tok ikke lang tid før jeg hadde aktivitet på Universen, men det var ikke noen fisk. Tyngde de første 20 meterne, og så lett igjen. Krabbe. Og det skulle ikke bli den siste skalljævelen som koste med agnet mitt denne natten.

Borte hos Jak skjedde det ting i det klokken passerte 21.00. Det runnet friskt, og tilslaget satt som det skulle. Her var det også liv i andre enden, og Jak øynet sin første kystmeitefisk. Noen havål var det opplagt ikke, men livlig var det likevel. Stalltipset gikk på hyse, og det viste seg å være godt tipset. Ingen kjempe, men en fin fisk som fikk 1500 gram ut av Lawsonen. Turen var allerede reddet for Jak sin del, og bra var det. Den videre aktiviteten denne natten var nemlig svært laber.

IMG_2144.JPG

Jak med sin første fisk på kystmeite, hyse på 1500 gram.

De neste tre timene flyttet jeg krabber uansett hvilken retning jeg kastet. Jeg vurderte å gå over til pulleytakkel for å få agnet litt opp av bunnen, men det ble til at jeg beholdt troen på utgangspunktstaktikken, i håp om at jeg på et eller annet tidspunkt skulle treffe krabbefri sone. Til slutt klarte jeg også dette, og da skjedde det ting med det samme.

Rundet klokken 23.00 gav regnet seg, og månen og stjernene tittet frem igjen. Ferskt agn ble vinklet nordover, og dette hadde bare lagt på bunnen i et lite minutt før det begynte å skrike i snellen. Runnet var overveldende, men i det jeg løftet stangen ut av poden gav det seg. Jeg dro forsiktig inn en meter for å kjenne om det var kontakt, men her var det helt dødt.

Snøret ble strammet opp igjen, og sangen satt tilbake i poden. Men før jeg hadde fått slått opp baitrunneren, rykket det kraftig til igjen. I rein refleks gav jeg et altfor tidlig tilslag, og ble møtt med to sinnssyke rykk før det var stille igjen. Agnet fikk et kvarter til på seg, men ingenting mer skjedde. Vel oppe på land ble årsaken til dette påenbar. Bare en liten skinnfille hang igjen på den kraftige Mad Cat-kroken. Dette kan fort ha vært sorten.

De neste timene bød på opplett og stille vær, men minimalt med aktivitet. Litt mer krabbeflytting ble det, men fisken glimret med sitt fravær. Det eneste jeg dro opp som har noe som minner om et sentralnervesystem var en liten stankelbeinkrabbe.

IMG_2145.JPG

Stankelbeinkrabbe, ikke det en vanligvis får under kystmeite.

Fangsten i seg selv er jo morsom, men noen havål er det ikke. Da klokken passerte 02.30 bestemte vi oss for å pakke sammen, siden Jak skulle være på jobb til klokken 07.45 dagen etter. Jeg begynte ikke før 10.30, og kunne sånn sett unne meg hele tre og en halv time med søvn. Luksus, etter en fuktig blanketur.

Tirsdag viste datoen 20. september, og det betyr vanligvis kaker og gaver i vår husstand. Men med fruen på reisefot og bursdagsbarnet selv på kveldsvakt, ble hele feiringen utsatt på ubestemt tid. Noe jeg selv ikke har noe som helst imot, når sant skal sies.

Etter ni timer på jobb bar det hjem for å fylle bilen med utstyr. Min bror Torbjørn kastet seg med på denne økten, vel vitende om at han skulle av gårde på jobb klokken 06.30 dagen etter. Jeg for min del hadde fri, og forberedte meg på en lang fiskenatt. Søvn er som kjent for jenter og huskatter.

Klokken 21.00 var vi på plass på samme destinasjon som natten i forveien. Verken regn eller vind var å spore, men vi slo opp shelteret likevel, og lesset alt utstyr inn her. Ingen fukt å spore, så da var alt velstand. På ny rigget vi opp med glidetakkel, og på ny begynte krabbeflyttingen nesten umiddelbart. Tre opptrekk med blankspist krok senere gikk jeg over til pulleytakkel på begge stengene mine, mens Torbjørn fisket videre med glidende.

Det første tre og en halv timene var svært rolige, men det var i alle fall fint å sitte ute og være tørr. Klokken 00.50 bestemte Torbjørn seg for at nok fikk være nok. Han måtte rett og slett ha litt søvn før han skulle på jobb, og siden dette var ventet hadde vi kjørt to biler utover. Torbjørn sin siste beskjed før han pakket sammen var at jeg fikk gi en lyd hvis det skjedde noe spennende i løpet av natten. Ti minutter senere måtte jeg gi en lyd.

En hel makrellside med hode ble tydeligvis for fristende for noe der ute i mørket, for nå runnet det godt på høyreflanken av poden. Tilslaget ble satt med stor kraft, og det svarte fint i andre enden. Ikke noe havålsvar, men unektelig fisk. På denne plassen kan en få litt av hvert, og jeg hadde et håp om lysing, en fisk det er tatt en del av her tidligere, og som jeg ennå har til gode å skifte bekjentskap med. To minutter senere kunne jeg krysse av arten, og årets femte mål var nådd. Vekten stoppet på 2740 gram, og dermed var natten reddet.

IMG_2194.JPG

Min første lysing noen gang, 2740 gram.

Agnet var fremdeles mer eller mindre inntakt, og for å ha to stenger i aksjon så mye som mulig av fisketiden, klinte jeg riggen ut igjen i området der lysingen tok. Fotografering med selvutløser i stummende mørke gikk så som så, men etter noen forsøk ble det nå noen dugende bevis på at jeg nå har fått lysing.

Da jeg tre kvarter senere sløyde fisken rett nedenfor der poden stod, begynte det så smått å tikke i snellen på samme stang som hadde skaffet nattens eneste fisk. Ganske snart rant snøret rolig, men taktfast av snellen. Ikke noe typisk havålnapp dette heller, og tankene gikk til ny lysing. Helt til tilslaget ble satt.

Der formelig eksploderte i andre enden da jeg slo opp stangen av all kraft, og noen kraftige slag vitnet om at dette fort kunne være sorten. Fisken jobbet godt og var tung hele veien. Jeg hadde troen. Jeg har bare fått en liten havål under båtfiske med kraftig havfiskeutstyr tidligere, så voldsomt sammenligningsgrunnlag har jeg ikke. Et av målene i år er å få den fra land. Etter kreftene å dømme antok jeg at det var en bra fisk, om enn ikke en kjempe.

Etter en fin kamp viste omsider fisken seg, og visst var det havål. Med tanke på at jeg var alene, og måtte stå for håvingen selv, passet størrelsen egentlig perfekt. Fisken jobbet hardt imot i siste fase av kampen, men jeg fikk den i nettet på første forsøk. Kroken satt fint i underkjeven, og vekten stoppet på 4240 gram. Etter en slimete og makkete fotoshoot, fikk den majestetiske havålen svømme tilbake der den kom fra, og jeg kunne fornøyd erklære årets sjette mål for oppnådd.

IMG_2204.JPG

Ålen er i håven, og livet er supert.

IMG_2200.JPG

Min første havål fra land, 4240 gram.

Stengene ble rigget på ny, men den neste timen var det lite aktivitet. Jeg tok en tidlig frokost i shelteret, som forresten er en genial oppfinnelse for oss som har fundamentale mangler i lillehjernen, og sitter oppe og ser på stangtupper i stedet for å sove om nettene.

IMG_2212.JPG

Shelter er nydelige greier.

Klokken 05.00 hadde det blåst opp en del, og havdønningene begynte å bli grove. Jeg begynte så smått å pakke sammen, og da stang nummer to ble sveivet opp var det tyngde i andre enden. Denne gangen tok krabbeflyttingen en ny vending, da ble taskerotten ble flyttet helt opp på land. Egentlig hadde agntyven fortjent å bli med hjem i gryten for å ta støyten for alle sine artsfrender som de siste to nettene har forsynt seg grådig av makrellen min. Jeg kjørte likevel en benåding, og lot den røde traske tilbake der den kom fra.

IMG_2219.JPG

Krabbejævel.

Klokken ble 07.30 jeg dunket i seng, men som vi har vært inne på: Søvn er overvurdert. Til natten bærer det ut på nye eventyr…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra saker, grattis med havål, kult at dere får til kystmeite :)

Hva slags shelter er det? pris? størrelse?

https://www.tackleuk.co.uk/imax-beach-comfort-shelter-p-547829.html

Hør med Campelen på Bryggen om de kan få tak i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med Havål til deg også!! Så du fant vel ut det samme som jeg tenkte meg frem til.. Når vi kom frem på den plassen vi fisker Havål, så lå det krabbeteine litt ut fra land. Dessuten så var krokene som kom for nær bunnen, skrelt flere ganger. Få agnet litt opp fra bunnen for å slippe krabbej*****e.

Pulley funker utmerket til Havål. Jeg skal snart ut og hente mer og større Havål. DET er sikkert!! For det er et kick!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger, folkens. Var ute på nye eventyr med havålkongen Erling (GoneFIshing) i natt, og det gikk jo som det stort sett går når Erling fisker etter havål... Interesserte kan lese mer om saken her. Påan igjen i natt også. Leve galskapen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.