Gå til innhold
Fiskersiden

Skjernøy 8. oktober 2011


Veggeland
 Share

Recommended Posts

Dro bort til Skjernøya på morrakvisten for å se om det var noe liv. Værmeldingen var bra, sol og ikke for mye vind.

Rigga først opp inne i lagunen. Prøvde litt med fluestanga mens agnene lå ute. Det var bekymringsverdig lite liv. Kun litt smånapping på agnet.

IMG_0769.jpg

Etter en liten stund nappet det litt mer bestemt, og en grei middagstorsk kom på land.

IMG_0774.jpg

Ikke så lenge etterpå fikk jeg en lyr også. Tror nesten ikke det er fysisk mulig å få mindre lyr enn dette...

IMG_0772.jpg

Pakket etter hvert sammen og dro istedet over heia til en grunn bukt som ligger ut mot havet. Nå hadde sola tatt tak, og det var deilig å være ute. Håpet på å få meg noen flyndrer her.

IMG_0775.jpg

Uten mat og drikke duger en kystmeiter slettes ikke! Brødblings med fleskepølse, samt en kald brun en er ikke kjipt å befatte seg med i høstsola! :)

IMG_0777.jpg

Det tok ikke lange tida før det skjedde noe, og dagens første berggylte var et faktum.

IMG_0786.jpg

Det ble flere slike, med ulike fargesjatteringer. Vakre fisker! Dessverre ingen store. Veide dem ikke, men den største var vel 6-7 hekto.

IMG_0781.jpg

IMG_0789.jpg

IMG_0787.jpg

En liten blåstål falt også for fristelsen.

IMG_0782.jpg

Denne lille torsken var kroket så dypt at den også fikk æren av å være med hjem til grytene. Stanga på bildet er forresten en gammel Abu Tracer 10' med helaksjon. Morsom stang å kjøre fisk på, og passer fint til meitefiske. Den veier dog enormt mye mer enn Speedmasteren på 10' med samme kastevektklassifisering som jeg bruker som slukstang, og tilbringer dermed sin pensjonisttilværelse i pod'en sammen med hovedmeitestanga, en 2,75 punds Beastmaster på 12 fot. Snellene som satt på stengene i dag, var henholdsvis en Shimano Stradic 3000 og en Shimano Baitrunner DL6000RA.

IMG_0771.jpg

Byttet plass en gang til, til et sted der terrenget under vann skrånet bratt nedover mot 60 meter. Mista noen søkker i ura, men fikk også en torsk til før jeg pakket sakene og tok turen hjemover.

IMG_0790.jpg

IMG_0792.jpg

En fin tur, selv om det ikke ble noe flyndre denne gangen. Mange spennende plasser på Skjernøy, men det er i overkant kupert mange steder.

Kommer sterkere tilbake ved en senere anledning, forhåpentligvis både med flere arter og større eksemplarer...

Stian Veggeland

Endret av Veggeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på den du, kystmeite i Mandal - det er det ikke mye av!

Flott rapport, og ganske like fangster til hva jeg dro inn i Tregde-traktene forrige uke (men jeg fikk sandflyndre også, bædabæda...)

Nei, det er vel mest vanlig med sluk- og fluefiske. Men Mandal har svært rike muligheter for kystmeite også, og det blir ofte til at turene mine legges til Mandalsdistriktet. Til helga blir det antageligvis en tur til Harkmark. Skal prøve å få tatt litt bilder og legge ut en rapport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skal ikke stå på mulighetene, masse kystlinje med alt fra relativt dype plasser til masse flotte grunnere områderr. Jeg har ikke fått utforska nok i mine to år her i byen, jeg legger skyld på oppussing, fødsel og giftemål. Men planen er jo å bo her i hundre år så jeg får alltids tid!

Kanskje vi skulle tatt oss en tur i lag en vakker dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skal ikke stå på mulighetene, masse kystlinje med alt fra relativt dype plasser til masse flotte grunnere områderr. Jeg har ikke fått utforska nok i mine to år her i byen, jeg legger skyld på oppussing, fødsel og giftemål. Men planen er jo å bo her i hundre år så jeg får alltids tid!

Kanskje vi skulle tatt oss en tur i lag en vakker dag?

Det høres jo ut som en strålende ide! Sender deg en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv dere på lidesnes halvøya...... sjekk dybdekurvene på østsiden. Under en fiskekonkurranse på båly dro en del engelskmenn fra en fiskeklubb i newcastle en haug med ulike arter, bla digre lyr og haier av div sorter......

Høres spennende ut! Det er vel temmelig dypt ganske nærme land noen steder der, ja. Skal testes ut snarest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok en fin piggvar for en måned siden langs E39 lenefjorden. Den ble tatt mens vi fridykket. Men det beviser de er der i hvertfall!

Piggvar har blitt tatt fra det gamle nato anlegget i mandal og særlig rundt hille. Skrubbe og rødspette er det mange av om våren fra bankefjorden inn mot landekilen. Jeg har i tillegg tatt en nydelig sjøtunge utenfor kanelstranda. Fridykking gir absolutt et annet perspektiv. Nå vet jeg mye mer om hvor jeg fisker og hva slags fisk finnes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiaiai...tok du den ene tunga du så, eller har du sett flere der?

Og i Lenefjorden skal jeg få satt av en plass i kalenderen til å ta ei økt en vakker dag, må jo være et flyndreparadis!

Så bare den ene. Den ble en god middag i hvertfall.

Lenefjorden er en veldig spennende plass. Vi så noe SØ men enorme mengde agn fisk. Brisling, sild, osv. Det er ikke rart at havabboren trives her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.