Gå til innhold
Fiskersiden

– Oppdrettsnæring trussel mot urfolk


Glalaksen
 Share

Recommended Posts

"– Det er klart at i forhold til de måleparametrene vi har i næringen, så er det uheldig at vi får et stort utbrudd på så kort varsel. Samtidig så har vi full kontroll. Vi har veldig gode kontrollrutiner og veldig gode beredskapsrutiner på dette, sier Volden."

det er rart at han tror at folk skal stole på næringen med slike uttalelser. men når meningmann gir blanke i følge med og lever i sin egen "boble", så går det jo fint for pengefolka som det pleier :growl:

men det er fint å se at kritikk av oppdrett ihvertfall kommer i media. det gir jo et visst håp :goodjob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at jeg provoserer noen nå-men er ikke menningen. Samene er like mye norsk urfolk som meg som kommer fra Kanariøyene...De kom dog til Norge noen tusen år tidligere en meg ...

Aldri forstått at de kaller seg urfolk, og lurer på hvilke næring som er mer skadelig for miljøet- Oppdrett av reinsdyr eller oppdrett av laks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sår tvil i hvem som befolket landet 1. og hvilke folkeslag som kom 1. til Norge. Isen smeltet sørifra og folk kom etter-Den samiske samfunnet var den gang asiatiske nomader som kom nordøst ifra. Spørmålet er : Hvem kom 1. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes du lufter viktige momenter Martin. Jeg har ingenting i mot samer jeg heller, men som du skriver kan det absolutt diskuteres hvem som kom først til Skandinavia etter istiden. Derfor er alt dette pratet om "urbefolkning" et blindspor. Men at samene er en minoritet i Skandinavia med en særegen kultur er et faktum. Og jeg støtter gjerne tiltak for å bevare denne kulturen. Men samene må som andre følge fellesskapets kjøreregler for forvaltning av naturen. Og det er et faktum at mye av samenes virksomhet i moderne tid; enten det er selve reindriften (overbeiting av vidda), utgarning av glimrende ørretvann (eller overfiske av Tana), eller villmannskjøring i utmark med firehjulinger (er disse firehjulingene en del av den samiske kulturen?), har hatt negativ effekt på naturen. Å bruke samene som argument mot oppdrettsindustrien blir derfor noe søkt. Her sitter man i glasshus og kaster stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg nok ening med Piscator. Samene har sett under et gått fra å være brukere av natur til å være forbrukere av natur. Det trist å se hvordan de har forsøplet og ødelagt store deler av Finnmarksvidda. Så det er ikke synd på de Norske samene. Men Steinar Pedersen har et poeng på global basis. Man vil nok snart komme til et veiskille der mange Norske Oppdrett-selskap. Finner at de ikke kan drive som de vil lenger i Norge. Og derfor ser seg nødt til å flytte virksomheten ut av Norge. Når de gjør det vil de høyst sansynlig ta like lite miljø hensyn, om ikke mindre. Enn det de gjør i dag.

Og da vil de problemene som Steinar Pedersen nevner være der

Men det var en ganske felles oppfatning av at lakseoppdrett i sin nåværende form representerer en stor trussel mot urfolksnæringer. Det gjelder i forbindelse med utbredelse av lakselus, rømminger av laks, overføringer av andre sykdommer til villaks og påvirkninger av miljøet.

Jeg vil også legge til introduksjon av fremmede arter som en fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes du lufter viktige momenter Martin. Jeg har ingenting i mot samer jeg heller, men som du skriver kan det absolutt diskuteres hvem som kom først til Skandinavia etter istiden. Derfor er alt dette pratet om "urbefolkning" et blindspor. Men at samene er en minoritet i Skandinavia med en særegen kultur er et faktum. Og jeg støtter gjerne tiltak for å bevare denne kulturen. Men samene må som andre følge fellesskapets kjøreregler for forvaltning av naturen. Og det er et faktum at mye av samenes virksomhet i moderne tid; enten det er selve reindriften (overbeiting av vidda), utgarning av glimrende ørretvann (eller overfiske av Tana), eller villmannskjøring i utmark med firehjulinger (er disse firehjulingene en del av den samiske kulturen?), har hatt negativ effekt på naturen. Å bruke samene som argument mot oppdrettsindustrien blir derfor noe søkt. Her sitter man i glasshus og kaster stein.

Jeg har heller ikke noe imot samer eller andre folkeslag, men må si meg små irritert når noen krever spesiell behandling grunnet kulturarv eller hvilke folkeslag man hører til. Er man norsk, så er man norsk- Bor man i Norge så skal reglene være like for ALLE som bor i Norge,uansett om vi kom ifjor eller for 10000 år siden, punktum.Forstår ikke heller at de har eget Sametinget, vi har jo Stortinget.Hvordan hadde det gått om alle minoritetsgrupper hadde begynt å kreve særegen behandling grunnet kulturarv...

Dessverre er det mange eksempler på at mye har utviklet seg mot misbruk av naturen, samt gjøre sitt beste for å utelukke resten av Norges befolkningen til fri bruk av naturen...

Jeg har alltid vært interessert i historie, da historie er for meg som å kjøre bil "Man er nødt til å se i sladrespeilet en gang i blandt for å kunne kjøre rett fremover" om dere er interessert i norsk historie kan dere ta en titt på bla.denne og denne linken Her kan det bla leses at reindrift er faktisk av "nyere dato" og ikke en del av den opprinnelig "kulturen"

Hvorfor skal det være mer stueren å drive "oppdrett" til lands en til vanns, er det jeg sikter til...

Artige og lærerike debatter om emnet her og her også

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.