Gå til innhold
Fiskersiden

Fisk med rødt horn. Hvilken art kan det være?


 Share

Recommended Posts

Viss fiskelarven var 2cm, så er parasitten rundt 2,5-3mm lang. I så tilfelle vil jeg tro det er naturlig at den er såpass "stiv" blir jo litt sånn når det er så smått. Fantastisk flott bilde forøvrig!

Synes parasitten ser veldig "iglete" ut (Ref; festeanordning og hode) men det er kansje andre mulige kandidater i "parasittverdenen".

Uansett er det vel ganske tydelig at det er en egen organisme, og ikke en del av "flyndretassen"

Slike krabater er ikke mitt felt, men i tilegg til igler så er det vel noen ormer, og muligens ikter som kan være kandidater. Krepsdyr har jo også en hang til å "drive med slikt", men de ser vel, så vidt jeg vet, ikke helt ut som en mark. Jeg holder fortsatt en finger på igle....

Og -var da...

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror også et er en lomre med en igle i panna. Den ser kanskje ut til å være på vei mot å bli høyrevendt, og i så fall er sjansen størst for at det er en "ekte" flyndre og ikke en var. Ellers ser det ut som den har andre parasitter også, jfr de små hvite "markene". Om dette er eksterne parasitter, ala gyro, eller om disse sitter i kjøttet er vanskelig å avgjøre fra bildet. Ellers er det jo påfallende hvor ferdig utviklet denne larven er; skjellett, tarmer, leveren, øyne og hjerne. Fantastisk bilde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har to forskere uavhengig av hverandre bestemt larven over til tungevar. Ikke noe spennende, men en helt vanlig fisk altså. Det uvanlige og spennende er vel stadiet den er fotografert på. Det røde hornet er en abnorm utgave av første finnestråle som en del varer har på dette stadiet. Jeg har et annet bilde der en tydelig ser en membran mellom hornet og resten av fisken og en også ser lysende røde prikker på "hornet".

Vel, så lærte vi noe nytt i dag også :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tungevar er 'helt normalt' :)

Kanskje ikke for sportsfiskere, men jeg har 3-4 steder her i området der den er ganske så vanlig når en dykker vaffal, blant annet foran huset mitt der bildet over er tatt. Er jo klar over at den er mangelvare på en del artslizter rundt omkring :shifty: men hvor mange satser målrettet etter tungevar da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige greier, "hornet" ser jo ikke ut som en naturlig del av fisken i det hele tatt. Skal tru hvorfor evolusjonen har kommet til at dette er en god ide' :) Har du fått no forståelse av hvilken hensikt hornet har? I forhold til plasering og farge, kunne jo en teori være at det er ei "fiskestang" a'la breiflabb, men på en så liten skapning er vel det mindre sansynelig. Kansje den skal ligne på en igle, slik at andre igler tror verten er opptatt, og skygger banen? :) Eller kansje hele greia er en relikt, at den rett og slett ikke har noen hensikt, men er rudimentære rester av noe fra et tidligere utviklingstrinn? Pussig er det i alle fall.. Artig at det var en -var, jeg syntes finneplasering og halefinnen så litt -varaktig ut, men det var jo høyst ukvalifisert gjettning, Yngel og larver er sære greier og trenger jo ikke å ligne på voksne individer i det heletatt. Nok en gang, innmari kult bilde, du burde lage "posters" og selge de på sidene....

Skulle vert artig å høre litt mer om hensikta med "hornet".

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.