Gå til innhold
Fiskersiden

Haspelsnelle til laksefiske


Håpefull
 Share

Recommended Posts

Prøvde meg inne på laksforumet men dårlig med respons så prøver her istedenfor :)

Jeg har tenkt å investere i ny snelle til neste år, og da gå opp en størrelse på snellen.

Har idag en Twin Power RB med Fighting Drag og er meget fornøyd med den. Men syns jeg fikk litt lite snøre på og følte meg ikke alltid komfortabel når laksen raste nedover.

Jeg har fisket stort sett i småelver som Ørstaelva og Eidselva i år men planen er vel en tur til Gaula og/eller Orkla til neste sesong :)

Krav jeg stiller til snellen er at det skal være bakbrems (Vanedyr)

Ihvertfall 6000 str

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en som solgte (kanskje fortsatt selger) en Shimano SGT 6000 her på forumet for 200 kr eller noe sånt. Det er jo ingen ny moderne snelle akkurat men den duger og har plass til en del snøre. Brukte den selv en del tidligere og har fightet masse laks med den uten problemer

- og den har bakbrems!

Søker du litt finner du kanskje salgstråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med gotland. Å gå fra bak- til front-brems er fort gjort å venne seg til, og når du skal opp i 6000 størelse blir bakbrems-snellene veldig store. Dessuten er det ikke til å stikke under en stol at frontbremser somregel er vesentlig jemnere en bakbrems i samme prisklasse.

Slenger med på her så jeg ikke lager en unødvendig tråd..

Noen gode eks. på haspel med frontbrems som ikke er for dyrt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I valget mellom Stradic og Sustain (mine i 6000 str) - helt klart Sustain. Stradicen har noen flere timer i elv og sjø, men har trøbblet mye på slitedeler i det siste. Den andre er mer "smooth" på alle måter og har tålt noen kraftige kakk i steiner med glans. Elvestein og våte grønskeberg er sleipe ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd her :) Men etter å ha kikket litt rundt var det en tanke som slo meg... Skal jeg ta å prøve meg på en spinnstang og multiplikator?

Etter å ha grublet litt og kikket enda mer rundt såg jeg at på skittfiske.no kunne jeg "lage mitt eget sett for en rimelig penge"

Jeg kikket mest på Berkley sin laksepakke siden jeg har 13' Lightning Shock ifra før og er igrunnen fornøyd med den. Men snelle har jeg liten erfaring med. Men spør likevel hvilken av stengene (Lawson og Berkley) ville dere sett sammen med hvilken snelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt om du beskriver litt fisket du bruker utstyret til. Eks. Viss du skal fiske med sluk i Ørstaelva, ville jeg satsa på haspel. Elva er lita, med mye smålaks (avvikende år i år :)) og 10gr er ei aktuell slukvekt (gjerne enda lettere woblere) Kulpene er ofte små, og man blir gjerne hemma av busk og kratt. Fisker du med mark eller sluk og elva går stor på Nordfjordeid er multiplikator (i vert fall på noen vald) fint. Kan jo være at du bør satse på et grøvre multiplikatorutstyr til trøndelag og stor elv, og et lettere utstyr til ørsta og elvene i det område. Skulle du ende opp med kun ei snelle, vile jeg nok valgt haspel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haspel til Ørstaelva har jeg, men føler den er på grensa til Nordfjordeid, så en multiplikator til stor Nordfjordeidselv og seinsommer trøndelagselv hadde vært midt i blinken

Høres ut som en plan :) Blandt ambasadørene finnes det både rimelig, og enkelt utstyr og noe dyrere og bedre. Vil tru at 6000/6500 er en fin størelse. Går du for krem, er shimano calkutta veldig fine sneller. Der er det vel 400 størelsen som passer om jeg ikke husker feil. Jeg er ingen dedicert multibruker, så det er nok andre som kan komme med spesifike ambefalinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en plan :) Blandt ambasadørene finnes det både rimelig, og enkelt utstyr og noe dyrere og bedre. Vil tru at 6000/6500 er en fin størelse. Går du for krem, er shimano calkutta veldig fine sneller. Der er det vel 400 størelsen som passer om jeg ikke husker feil. Jeg er ingen dedicert multibruker, så det er nok andre som kan komme med spesifike ambefalinger...

Jeg har calcutta 400 og er veldig fornøyd med den til fiske i NIdelva/Gaula. Funker bra til både mark og sluk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calcuttaen er dessverre litt utenfor budsjettet mitt akkurat nå, så alternativene blir de som vi kan kombinere i laksepakken til skittfiske : http://skittfiske.no/Avdelinger/Supertilbud/Spinnstenger-og-sneller/Alle/Berkley-laksepakke-Spinnstang--multiplikator-133084-p0000064453.aspx

Så blir nok en av de slik jeg får prøvd det litt og ser om det er noe for meg... så får jeg heller investere i Calcuttaen til neste høst når jeg er ferdig som student og kommet i fast jobb :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.