Gå til innhold
Fiskersiden

Årets repparfjordtur


Nikolassisen
 Share

Recommended Posts

Det har vært lite fiskerapporter i Nord-Norge forumet i det siste og ettersom jeg plutselig fikk et anfall av skrivekløe fant jeg på å rapportere i fra årets tur til Repparfjordelva.

Fjorårets tur var en stor suksess. Da var Einar og sønnen Anders med. I år kunne ikke Einar være med - han er styrmann på brønnbåt og måtte være ombord mesteparten av laksesesongen. Sønnen Anders er lidenskapelig interessert i laksefiske og hadde gledet seg lenge til turen og jeg synes det er alle tiders at ungdommen har sunne interesser og tok han derfor med nordover. På grunn av stort arbeidspress i sommer hadde jeg bare tid til 4 dagers fiske og planen var et døgn i rød sone og 2 i brun.

Dag 1, rød sone: Vi startet fisket i Myggheim. Det er mye vann i elva, men ikke for mye. Vi verken ser eller kjenner fisk, men på nedsiden av oss står det en kar og fisker ved "Makksteinen" Han mister en stor laks og får en mindre fisk. Makksteinen er en liten kulp mot andre siden av elva hvor laksen gjerne stopper for kortere eller lengre tid. Jeg har fått flere lakser i denne kulpen tidligere. Kulpen er imidlertid svært populær og det står som regel bestandig folk i kulpen. Vi bestemmer oss for å ta tidlig kveld og satse på at kulpen er ledig på morran dagen etter. Vi installerer oss på hytta og jeg bruker kvelden til fluebinding og senker et par glass Montifaud.

Dag 2, rød sone: Vi er i elva tidlig på formiddagen og makksteinen er ledig så vi starter fisket her. Anders starter fisket, men har visst ikke klart å lese kulpen og jeg registrer at han prøver å kaste flua over kulpen og inn i stristrømmen på andre siden. Laksen står gjerne langs kanten bare noen meter fra der vi står og fisker og jeg ber Anders om å konsentrere seg om å avfiske kanten i stedet. Mens han fisker ser jeg en smålaks på brekket. Sannsynligvis en nygådd fisk. Anders fisker seg gjennom kulpen uten kontakt med fisk og det blir min tur.

Andersmedmakkstein-1.jpg

Jeg fisker meg gjennom kulpen uten kontakt, men jeg ser en smålaks som hopper 2 ganger på øversiden av hvor jeg fisker og jeg går på land og ber Anders starte øverst i kulpen igjen. Anders gjør noen få kast før laksen lugger i flua. Når laksen lugger i flua på denne måten tar den som regel på ett av de neste kastene og på neste kastet tar laksen. Anders kjører laksen etter boka og vi kan snart lande en flott smålaks på halvannen kilo. Turen er allerede berget for Anders.

Andersmedfastfisk-1.jpg

Etterhvert kommer fiskeren vi så i går og det viser seg at det er en russer. Han prater godt engelsk og kan fortelle at han fikk laks på 2,5 og 6,5kg dagen før samt den han mistet. Vi lar russeren overta kulpen og prøver en kulp lengre ned i elva. Vi ser fisk her også, men får ingen til å ta flua. Vi avslutter fisket på ettermiddagen og kjøper nye kort i brun sone.

På kvelden starter vi fisket i en kulp et stykke ned i brun sone. Både Anders og jeg fikk storlaks i denne kulpen i fjor og forventningen er stor. Men det virker dødt i kulpen og vi flytter oss oppover elva, kulpene ligger tett oppover sona. Vi nærmer oss en annen kulp jeg har et godt forhold til. Anders fisker av en liten kulp lengre ned i elva mens jeg stopper på brekk-kanten i hovedkulpen. Jeg setter meg ned og tenner en Prince og har tatt et trekk av sigaretten når en 3-4 kilos laks viser seg bare 2 meter fra land hvor jeg sitter. Jeg stumper røyken og beveger meg 20 meter oppover elva for å fiske meg ned mot laksen. Jeg venter hugg hvert øyeblikk når jeg nærmer meg laksen, men det skjer ingenting og jeg må bare fiske meg videre nedover. Da ser jeg laksen på nytt - den har flyttet seg litt lengre ut og ned i elva. Jeg står perfekt til og får lagt flua et par meter på øversida av fisken. Strømmen er ganske strid her og jeg aner at flua ligger og wobler i vannflata. Når flua svinger framfor laksen tar den flua i et voldsom plask. Elva er strid og det er vanskelige landingsforhold, men fisken sitter godt og jeg kan etterhvert lande en fin laks på 4kg. Årets første laks er sikret og jeg kjenner en barnslig glede over fangsten.

Laks4kg-1.jpg

Vi fisker av flere kulper, men det er tydeligvis ikke samme oppgangen som tidligere år og vi verken ser eller er borti flere fisker. Det er uansett stas å sitte ved leirbålet ved denne nydelige elva å bare suge inn atmosfæren samtidig som man patter på en sigar og nipper til en Montifaud.

IMAG0955.jpg

Dag 3: Et av målene med årets tur var å ta turen til Hammerfest både for å besøke galleriet hvor Espen Ørud og Lars Mathisen har utstlit noen av sine bilder. Men også for å hilse på gutta fra FS in person. Etter å ha vært på galleriet avtaler jeg å møte Espen på Kleven sport. Der jobber som kjent Lars og det blir tid til en kopp kaffe i butikken. Gutta er akkurat så hyggelig som jeg hadde trodd og det blir et hyggelig kaffeslabberas.

Når vi kommer tilbake til Skaidi er fiskeiveren stor og vi haster inn på hytta for å skifte til vadebukse og fiskevest. Her skal det fiskes resten av dagen. Når jeg kjører ut fra Skaidi og oppover Repparfjorddalen ligger det 2 tyske campingbiler foran meg som ikke klarer å bestemme seg for om de skal kjøre eller parkere og jeg blir irritert og kjører forbi dem en god del over fartsgrensa. Rett etter forbikjøringa blir jeg vinket inn av onkel politi og det viser seg at politiet og vegvesenet har en felles storkontroll hvor ALT skal sjekkes. Jeg går ut av bilen og blir umiddelbart pakket inn av uniformer. En skal skrive fartsbot, en skal måle promille, en skal sjekke dieselen og en skal sjekke eu-godkjenninga. Alle sammen har dollartegn i øynene. Jeg får først presentert en fartsbot på 6000 kroner og det er jo surt, men jeg vedtar forelegget uten å blunke og vil bare bort fra uniformene for å fortsette fisket. Men skjebnen ville det annerledes og en annen uniform kommer bort til meg å opplyser om at bilen ikke er EU-godkjent og må avskiltes på stedet. Jeg skjønner ingenting, men sier bare tørt "Akkurat... men dieselen såg fin ut? " og fikk til svar at dieselen var godkjent og hadde den ikke vært det hadde jeg fått en bot til på 20.000 kr.

Uniformene tar skiltene og vi blir sittende i ingenmannsland uten mulighet til verken å fiske eller komme oss tilbake til hytta. Løsningen blir at disponenten på Kleven Sport henter oss å kjører oss tilbake til hytta. Der benytter jeg anledningen til å skaffe en bil til dagen etter og jeg finner også ut at verkstedet som gjorde EU-kontrollen på bilen min i vinter har glemt å sende kontrollseddelen til vegvesenet. Dagen etter får jeg verkstedet til å sende meg kontrollseddelen på epost og jeg får lånt en bil på campingplassen for å kjøre til Biltilsynet i hammerfest hvor skiltene mine ble innlevert dagen før.

Når jeg har fått skiltene på bilen er det dags for å starte hjemturen. Surt å få amputert årets Reppar-tur på denne måten - spesielt siden vi hadde så kort tid til rådighet. Men vi fikk laks begge to og det kommer mange nye anledninger.

Vi er hjemme klokka 02,00 natt til 1. juli. Dvs si at Skogsfjordelva hjemm har vært åpen for fiske i 2 timer. Jeg har fått en kompis til å ordne kort til meg og jeg kjører direkte opp til elva. Når jeg kommer dit får jeg en laks på 2kg etter 5 minutts fisking. Dermed er kvota oppfisket.. Det passer egentlig fint for jeg er sliten og trøtt etter kjøreturen fra Hammerfest. Kompisen min har også fisket kvota og har i tillegg fått et par fine sjø-ørreter.

IMAG0957.jpg

Det ble flere lakser i løpet av sommeren, men det er en annen historie. Nå er det heldigvis bare 6 måneder igjen til ny laksesesong og en ny tur til Repparn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport, Frank og takk for trivelig kaffebesøk.

Du glemte å fortelle at du er veldig flink til å fiske og at elva egentlig er dritdårlig... Husk å gjenta dette til alle du møter ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk alle sammen :) Jeg glemte forresten å fortelle at Repparfjordelva egentlig er ei drittelv og det var usannsynlig tjuvflaks at vi i det hele tatt fikk fisk der! Anbefaler alle å dra til Stabburselva istedet :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk alle sammen :) Jeg glemte forresten å fortelle at Repparfjordelva egentlig er ei drittelv og det var usannsynlig tjuvflaks at vi i det hele tatt fikk fisk der! Anbefaler alle å dra til Stabburselva istedet :angel:

Det stemmer, var der 4 dager for noen år siden og fikk ikke en fisk og "marksteinen" var ikke ledig en gang på dei dagene..... he he slik kan det også gå. Flott elv og natur.... Flott rapport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fisk!

Hvorfor i alle dager fortell du hvor du har vært på tur?

Er sikker på at forfatteren har sine "moltemyrer" han ikke legger ut på nett. Hvor paranoid skal man være da? Repparfjordelva er ikke akkurat en statshemmelighet. Vær glad for at noen ønsker å dele. Å kritisere det, blir bare tullete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport Nikko :shifty: , husker godt at du var noe betuttet og frustrert etter denne interaksjonen med lovens lange arm. Nå skal det sies ,du har av og til en god porsjon uflaks, hvem har ellers vært i promille, fart, teknisk og diesel kontroll samtidig? Aldri hørt om dette. For meg høres det mer ut som planlagt landeveisrøveri av turister. Ellers enig med Maritim når det gjelder kritikk i poster under fangstrapporter, slettes ikke nødvendig bestandig...

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, statlig landeveisrøveri kaller jeg det. Heldigvis snyter jeg på skatten så det går vel opp i opp ;) Jeg oppfatter ikke Missinglinks spørsmål som kritikk, men som undring. For jeg er enig at det kan være å skyte seg selv i foten å røpe plassene sine. Men Repparfjordelva består av over 100 navngitte kulper pluss alle kulper og lureplasser som ikke er navngitt så det er god plass å fiske på. Jeg tviler også på at elva blir overfylt på grunn av mine rapporter og hvis det blir er det mange gode alternative elver rett i nærheten, Kokelv, Skaide, Stabburselva, Børselv mfl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikker på at forfatteren har sine "moltemyrer" han ikke legger ut på nett. Hvor paranoid skal man være da? Repparfjordelva er ikke akkurat en statshemmelighet. Vær glad for at noen ønsker å dele. Å kritisere det, blir bare tullete...

Er selvfølgelig glad for at han deler historien, men stedsangivelsen var helt unødvendig. Sjøl om elva er kjent så er det ikke vits i å bidra aktivt til enda høyere fiskepress.

Endret av missinglink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selvfølgelig glad for at han deler historien, men stedsangivelsen var helt unødvendig. Sjøl om elva er kjent så er det ikke vits i å bidra aktivt til enda høyere fiskepress.

Du vet - neste gang jeg er i Repparfjordelva har folk klumpet seg sammen i Myggheim og Makksteinen på grunn av min rapport og da er de beste kulpene lengre opp ledig ;)

Når det gjelder fiskepress er kortsalget regulert i de fleste elvene. Forøvrig synes jeg det er utelukkende positivt at folk - og spesielt ungdom - kommer seg ut og bruker naturen vår, eller "fiskepress" som du kaller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt for dumt å klage på det ja. Jeg er selv meget sparsom på opplysninger om hvor jeg fisker, men noe av det tåler å bli delt! Da har jeg heller ingen problemer med å dele det med likesinnede :)

Har jeg fiska på borten og losen i gaula har jeg ingen problemer med å skrive det, men har jeg derimot vært på intettjønna å fiska stor røye eller ørret skal man derimot passe seg for å legge ut for mye info.

I lakselvene er det også kvote for hvor mange fisk man kan ta og ofte også for hvor mange kort som selges, det er det ikke i de sårbare fjellvanna.

Du får heller gå litt i deg selv å vurdere å sette ut en eller anna fisk , før du begynner å klage på folk som deler en fiskeplass i ei lakselv. De skjulte fjellperlene er ofte langt mer sårbare.

Dette er ikke tiltenkt som kritikk av deg, men kanskje du tenker over hva du sier før du kommer med så dumme uttalelser igjen :)

Endret av ivan_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.