Gå til innhold
Fiskersiden

Utrolig fransk storørretfiske


Labrax
 Share

Recommended Posts

Utrolig fransk storørretfiske fra elva la Dranse. Det meste er spesielt med fisket til herr Zanella: fiskeutstyret (sjekk snella), måten å kjøre fisken på og størrelsen på fisken! Ørreten går opp i elva fra den store innsjøen Léman (73 km lang). Byene Gèneve, Montreux og Lausanne ligger ved sjøen.

Bloggen til storfisker Zanella:

http://www.zanellape...ome-on-my-blog/

Storørret som gyter i la Dranse:

Endret av Labrax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fytti rakker'n!!! Kan det være snakk om Marble trout (salmo marmoratus)? Fiskene på snuttene ser jo ut som vanlig brunørret, men jeg har sett bilder av Marmoratus som er klin lik brunis, og jeg har sett brunørret som er lik Marmoratus. Tenker først og fremst på størelsen her, siden marmoratus er mer storvokst en brunørret, på den annen side er jo innsjøørret fult kapabel til å bli like stor som disse fiskene. Spesiellt å fiske uten uten snelle ja, har hørt før at franskmenna driver med dette i forbindelse med fluefiske, merkelig å følge slike tradisjoner når det finnes så mye gromt av sneller på markedet, på den annen side er det sikkert en artig følelse å stå med kun vekta av ei carbonstang i hånda, så viss du er vokst opp med det så.... Utrulig artig video! Høres ut som fotografen koser seg også. Skulle vert artig å kunne fransk, jeg forsto bare "merde" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok vanlig brunørret siden den ikke har marmorert pigmentering. Utbredelse i følge Wikipedia (http://en.wikipedia....almo_marmoratus) «The marble trout is found in rivers of the Adriatic basin in the Neretva river in Bosnia and Herzegovina, Po River in Italy, Zeta river in Montenegro, Soča and Idrijca rivers in Slovenia and possibly in Albania». Jeg ser at ørreten tatt tidlig i sesongen er relativt blank, det kommer sikkert av at innsjøen Léman er påvirket av brevann.

Endret av Labrax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo vi mennesker en tendens til å flytte på arter vi synes om, så den kan jo være kunstig introdusert, men du har sikkert rett, et par av fiskene har litt atypisk marmorering, men variasjonene er jo store innen brunørret også, ref; den røde og veldig marmorerte ørreten i setesdalstraktene. De store blanke bærer tydelig preg av å ha levd pelagisk i en klar og dyp innsjø, ser det samme hos storørret i lignende vann i norge, kunne like gjerne vert sjøørret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at noen av fiskene var tatt på spinner, skal tro hvordan insveiving foregår med stang og vinne.... Han bruker relativt lang stang og elva er jo ikke så stor, så det er jo mulig at han bare vippa ut greiene og dro det over standplass.... Men noen må tipse den mannen om at det finnes gode haspelsneller :)

På den annenside er det jo imponerende å håndkjøre så stor fisk med suksess....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som gidder å legge inn linker til videoene eller? Jeg får ikke sett dem... Andre som bruker IE som har samme problemet?

www.youtube.com/watch?v=Ai8eR-QqlZM

www.youtube.com/watch?v=wwQcUUE7QRE

www.youtube.com/watch?v=6go4SHEBJUs

www.youtube.com/watch?v=NXLm9cMP2ZI

Bloggen til storfisker Zanella:

www.zanellapeche.com/welcome-on-my-blog/

Storørret som gyter i la Dranse:

www.youtube.com/watch?v=XWFacWMIk4s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.