Gå til innhold
Fiskersiden

Håbrann fanget i garn


Rage
 Share

Recommended Posts

Jeg er jo klar over at bifangst er lovelig, men unlot å nevne det når jeg påpekte at de solgte en freda fisk..

Er litt usikker på om det burde vert omsetningsforbud. Det er vel lite trolig at noen fisker målrettet etter håbrann i og med at det er så langt mellom individene. Blir de tatt i trål, snurpenot eller garn, er de som regel daue alikevel. Og da ville det jo være synd ikke å ta vare på den. Men det er klart, så lenge det ikke er omsetningsforbud blir nok de som lever, klaska i skallen så snart de kommer over rekka....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det samme hos en Meny butikk i Skien, da jeg fikk se at det lå to pigghå i ferskdisken. Jeg spurte hvem som leverte sjømaten til de, og forklarte at jeg gjerne ville si ifra at de hadde en fredet art på is i disken sin. Jeg var nøye med å si det på en høflig og diplomatisk måte, siden jeg antok at det nok var bifangst og at leverandøren hadde lov til å selge et visst kvantum. Dama jeg snakket med virket til å ta det litt personlig okke som, så jeg avsluttet enda høfligere og sa at jeg bare ville si ifra - i tilfelle noen kanskje kunne reagere på at en fredet art lå til utstilling og salg.

Noen minutter etterpå ble jeg oppsøkt av lederen for ferskvare-avdelingen, og hun var veldig interessert i informasjonen. Jeg gjentok ovenfor henne at jeg kun var ute etter å informere og at jeg ikke påstod at noen stod for noe lovbrudd. Hun var svært takknemlig, fjernet begge pigghåene fra disken og ville ta en prat med leverandøren hvordan systemet var lagt opp hva fredede arter og salg angikk. Hun virket ikke så ivrig på å ha slike varer i sin avdeling, noe jeg syns var en positiv holdning - istedenfor å f.eks. si at det ikke var deres ansvar e.l.

Endret av BanJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.