Gå til innhold
Fiskersiden

Reparere borekrone - UrRantanen. Noen som gjør det?


Lystfisker´n
 Share

Recommended Posts

Dagen isfisketur ble desverre en stor nedtur.

Mitt splitter nye UrRantanen gikk desverre "rett i torva" på hull 9 idag (en tilsynelatende enkel par 0,7m på fin vinteris med 2 sekundmeter sørvestlig flau vind inn fra venstre ).

Nå lager boret kun fin slush av isen..... :-/

Greier ikke å se noen hakk eller annen synlig skade. Kan skaden ligge i at skjæret har fått endret vinkling?

Er det noen som reparere denne type skade, eller er det bare å krype til korset og kjøpe nytt?

Ligger en liten stemningsrapport i denne tråden : http://www.fiskersid...=0

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt når slikt skjer, men ikke helt uvanlig desverre, var en tur nedi sjøl her om dagen :)

Du har tre muligheter. Du kan få det slipt opp hos Oves' sportsfiske, på kløfta, (ikke vits i å prøve å slipe sjøl). Eller du kan betale for ei "byttekrone" dette er brukte kroner som er slipt opp hos rantanen. Eller du kan kjøpe helt ny krone. Jeg ville tatt kontakt med elbe og hørt vilken butikk i nærheten av deg som kan ordne med byttekrone. Veit at Gero på lillestrøm driver med slikt, men det er vel noen nermere deg som kan ordne det. Lykke til :)

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke kan se noen skade på skjæret er det nok vinkelen som har endret seg.

Dette går det an å rette litt på,har gjort det selv med noen bor.

Jeg brukte bare en skiftenøkkel og bøyde skjærene litt oppover igjen.

Siden du borret nedi noe kan skjærene ha blitt vridd slik at vinkelen er for stor?

Hvis du boret i torv kan jo rett og slett knivene blitt sløve,går å slipe det skarpt igjen men du må kun slipe på oversiden av skjæret.

Bruk et fint bryne eller lignende.

Endret av L K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil fra min side; jeg hadde sendt det til Leirud. Sendte selv krona til han i går, etter at det hadde blitt noe galt med skjæra hos meg og. Jeg har ikke vært i bunnen, så jeg har nok truffet noe i isen ved et uhell. Det funket såvidt greit på sjøisen, men på 15 cm stålis på ferskvann så var det et mareritt å bore med på tirsdag. Jeg mistenker at noe har skjedd i senteret av boret og/eller en av skjærene.

Leirud gjør jobben billig, er kjapp og du er sikret en reprasjon som er 100%. På et kvalitetsbor som UR så hadde jeg ikke ville forsøkt å fikse på det selv, men det er smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leirud, som i Jan Leirud? Ja, det er også en mulighet. Takk for et godt tips. Fikse sjøl er er utelukket.

Tungvint dette var da når man bor i Tondheim.....

Er litt i tenkeboksen på dette. Blir jo fort endel kroner å sende på reparasjon også. Mulig det ender opp med at jeg bestiller ei ny krone og ordner reparasjon av den jeg har når jeg har veien forbi Gero eller Ove`s (kjører relativt ofte tur/retur Oslo)

Da har jeg også ei reservekrone å ha med på lengre ekspedisjoner ;-)

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leirud, som i Jan Leirud? Ja, det er også en mulighet. Takk for et godt tips. Fikse sjøl er er utelukket.

Tungvint dette var da når man bor i Tondheim.....

Er litt i tenkeboksen på dette. Blir jo fort endel kroner å sende på reparasjon også. Mulig det ender opp med at jeg bestiller ei ny krone og ordner reparasjon av den jeg har når jeg har veien forbi Gero eller Ove`s (kjører relativt ofte tur/retur Oslo)

Da har jeg også ei reservekrone å ha med på lengre ekspedisjoner ;-)

Høres ut som en god ide, altid greit å ha ei lynskarp reservekrone i bakhånd. Så slipper du ufrivillig fiskepause neste gang det skjer..

Husk å ringe noen dager i forveien så du er sikker på at butikken har riktig byttekrone på lager. Byttekronene er slipt hos rantanen, og da er du garantert 100% resultat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

170,- for å sende krona, den smetter i en medium Smartpakke. 150,- for sliping + frakt tilbake, jeg syns ikke det er en ille pris. Du kan også høre om f.eks. Intersport lokalt er greie nok til å sende krona internt, men sjekk da først om de har 205 inne i tilfelle hele krona må byttes. Det koster også 150,- å få den slipt der. Jeg hadde i alle fall sendt en krone til sliping, selv om boret ikke var kjøpt hos oss. Men så er jeg himla grei og, da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke med Intersport.

Neida prisen er ikke ille, skjønner at det ikke kan gjøres mye billigere, men å sende for å få reparert er så og si like kostbart som å få ei ny krone levert på posten.(Har 155mm)

Hvis ikke Intersport tar saken blir det til at jeg bestiller ny og får denne reparert når jeg har veien forbi Gero/Ove`s.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det til at jeg bestillte ny krone fra KomplettFritid.no. Fikk den i posten i går og nå lurer jeg på om jeg har fått feil krone.......fml

Original krone er rød. Den som kom i posten er sort.

Støtteleppa til spiralen på krona ligger ikke inni i det hele tatt. På originalkrona ligger spiralen helt inni støtteleppa på skjærekrona.

Samt at denne støtteleppa er både litt kortere og har en litt annen utforming er på originalen.

Opplever også at sveis,slipearbeid og generell finish er dårligere på den nye jeg har fått.

a: Kan jeg ha fått en "poorly refurbished" krone?

b: Er det kanskje egne kroner for den røde UrRantanen og kan jeg ha fått en sånn?

Det eneste jeg vet er at det var bilde av grønn Ur-Rantanen ved bestilling

http://komplettfriti...-rantanen-isbor

EDIT: Fant ut at det er egne kroner for rød UrRantanen, ser ut som jeg har fått feil tilsendt......fml

(Jeg har bestillt og er fakturert for reserveskjær til grønt....)

http://komplettfriti...tanen-isbor-rod

Ny Edit: Oppdager nå at mitt "nye bor" mottat for en måned siden er identisk med bildet fra testen i AltomFiske fra april 2008.... en smule skuffet for å si det mildt.....Er dette grunnlag for reklamasjon?

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article257785.ece

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ vidt jeg vet så er krona til rød rantanen svart. Så du har nok fått feil krone. Er du overrasket over at det ikke er kommet en ny modell av UR rantanen? Så vidt jeg vet, så ser de rantanen borene som er 25 år gamle nesten prikk like ut som de nye i dag, de lenge. Blir noen år gjort noen endringer, men løsningen som er nå er rimelig brukbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 155mm, men takk for tilbudet. Ok, så du mener at den mer robuste T-innfestinga av sveiva tilhører eldre enn 2008 modeller da?

Jepp. Mitt gamle røde 115 mm borr fra 17-18 år tilbake, hadde den løsninga som på bildet du linka til. Jeg har tre relativt nye Rantanen bor, grønne og røde, og de har alle den "spinkle" løsningen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Ble litt lettet der....

Sendte mail til KomplettFritid søndag om mulig feil krone. No reply so far.....

EDIT:

Oppnådd kontakt i dag og konstatert at jeg har fått krone til rød Rantanen. De har sendt meg ny krone.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn litt på si: Tok en uke fra jeg sendte UR-krona til Leirud til den var ferdig slipt, og til den var returnert til meg. Testet den i dag, og det var som å bore i smør å dra igjennom 30-40 cm stålis på brakkvann. Den slipeservicen er verdt hver krone; kan anbefales til alle som har et UR-bor de syns at har blitt litt seigere enn det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.