Gå til innhold
Fiskersiden

Ber fiskerne holde seg unna under VM i skreifiske


Oz
 Share

Recommended Posts

Som yrkesfisker mener jeg at disse som skal fiske fisk for å konkurere, må finne seg i at yrkesfiskerne har førsteretten til de gode fiskepalssene. Denne plassen som det snakkes om er den såkalte "Henningsværboksen" og der er det egentligt fiske forbudt med garn og line, for å bevare kysttorsken, men når skrei innsiget kommer så kan denne boksen bli opnet vist % andell av skrei blir stor, da blir det lov med line og garn. I fjor 2011 var første gang på mange år denne ble opnet, også i år er den opnet, da blir det yrkesfiskeri her, og det liker ikke disse som skal fiske til å konkurere. VM i skrei fiske i en "boks" som er vernet mot fiske for å bevare kysttorsken.

jeg mener selv at de må finne seg andre plasser når de skal fiske til konkuranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for sportsfiske..

Vet ikke hvor mye to dagers konkurranse har å si...

Erfaring fra andre steder i verden der områder har blitt stengt for yrkesfiskere, men sportsfiske har vært tillat er vel gode? Bestanden av torsk er jo på et nivå der man må se etter måter å berge rekrutteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hva turister og sportsfiskere legger igjen i lokalsamfunnet, så burde yrkesfiskerne klare å styrebåten en annen plass 2 dager gjennom et år. Yrkesfiskern får kanskje noe økte diesel utgifter 2 dager, men det får lokalsamfunnet lett tilbake fra sportsfiskere, i form av kost/losji/båtleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje litt på siden av diskusjonen, men aktuell i mine øyne.

http://www.dirnat.no...ode-flytter-seg

Synd at yrkesfiskere og sportsfiskere ikke greier å bli enig om to dagers fiske, prinsippsak spør du meg.

Endret av kamico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.