Gå til innhold
Fiskersiden

Nedsenkingspåbud for garnredskap i saltvann fra 1. mars


 Share

Recommended Posts

Norges jeger- og fiskerforbund (NJFF): Nedsenkingspåbud fra 1. mars

I perioden 1. mars til 30. september er det nedsenkingspåbud for garnredskap i saltvann. Hensikten med påbudet er å forhindre ulovlig eller utilsikta fangst av androme arter (laks, sjøørret, sjørøye).

Link:

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=153286008&displaypage=TRUE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har da vært klart lenge

Straffeloven 20. mai 2005 nr. 28 definerer selvtekt slik i § 19: «En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den som har retten, handler for å gjenopprette en ulovlig tilstand, og det ville være urimelig å måtte vente på myndighetenes bistand. Makt mot en person kan bare brukes når rettskrenkelsen er åpenbar, og må ikke gå lenger enn forsvarlig.»

Men her må man tre varsomt. Man vil ikke ha rett til å ødlegge ulovlige garn. Den straffbare handlingen, vil være avsluttet når garnet er tatt opp. Det kan også være lurt å ta kontakt med politi før man tar opp garn(om ikke selvsagt). Samt dokumentere alt som blir gjort. Under samtalen med politi tilby deg på tidlig tidspunkt å ta op garnet og levere det til dem. Dette vil spare dem for tid og det vil være svært fristende og si ja. Hvis ikke bare henvis til selvtekt. Ulovlig garnfiske er faktisk grov miljøkriminalitet . Helt på linje med ulovlig hummerfiske

Endret av Afre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta telefonen til politiet er jo igrunnen lurt uansett. Man kan jo tenke seg at det er mye vanskeligere å vri seg unna skulle politiet komme MENS du trekker opp det ulovlige garnet :)

".....ehhh, du skjønner politimester Bastian, at jeg kom susende her med båten min, og hva så jeg? Jo et ulovlig garn, og da tenkte jeg på borgerplikten, og skulle faktisk hjelpe til.....Det er ikke mitt, æresord........"

kan lett misforstås der man står og dra lange lenker med laksegarn over ripa:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ved flere anledninger bare hektet midten av garnet over kryssholtet fremme og gitt gitt full gass i revers. Garnet kan da aldri brukes mer.

Dette gjorde jeg sist gang med en av naboene her mens han så på. Gjett om han var sint.. :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.