Gå til innhold
Fiskersiden

Rovfiske på SØ


Recommended Posts

Hei

Noen som vet hvem man skal kontakte for å rapportere hasardiøst sø fiske?

Hva mener du med hardasiøst? Er de ulovlig fangst med garn eller annet som ikke er tillat, i elve os, brudd på minste mål ?

Om fangsten er tatt med stang og på lovlig måte er det lite å gjøre , uansett hvor mye fisk som er fanget. Det finns ikke skrevne regler med baglimit, bortsett ifra vår eget samvittighet og uskrevne regler med å sette ut fisken igjen og bare beholde noe til mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du mener med hasardiøst fiske ?

Regner med at det ikke er risiko for fiskerne du henviser til med en slik ordbruk?

Er det fiske som kan defineres som ulovlig kan nærmeste politimyndighet kontaktes ,evnt statsoppsynsmann om en slik finnes i din nærhet.

Slik du beskriver det høres det litt ut som uforstandige mennesker som dreper alt de får på land,inklusive støinger.

Slike såkalte fiskere skulle vært skuddpremie på men det er bare i en ideell sportsfiskeverden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan her skilles mellom forskjellige kategorier stangsvingere.

De som ikke vet bedre eller som aldri har skjønt forskjellen mellom en støing og en sjøørret i topp kondisjon . Det kan være yngre fiskere som i sin iver over å ha fått en tilsynelatende blank stor fisk kakker den i hjel i gledesrusen. Der har vi vel alle vært en gang og det er ikke dem jeg retter skytsen mot .

Det er dem som bevisst ignorerer regelverk ift minstemål,kakker i hjel støinger og slenger dem ut igjen for disse egner seg jo ikke til mat.

Det er disse fiskerne som får ta sin del av skylden for at sjøørreten er utrydningstruet i store deler av vestlandet. Disse personene er i liten grad mottagelig for opplysning da de vet best sjøl .Tro meg når jeg sier at jeg har prøvd mange ganger...

Det er personer som gjentar sine handlinger uten tanke på konsekvenser for framtidens fiske.

Når du treffer på disse menneskene tvinger tanken på en sportsfiskesertifisering seg fram .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du treffer på disse menneskene tvinger tanken på en sportsfiskesertifisering seg fram .

Kloke ord :) Jeg er selv sterk tilhenger av at det er på tide med "fiskelappen" . Begynn å sertifisere ungene via skolen og naturfag. Fortsett med de voksne , og nesten på lik linje som med jaktprøve.

Det er fremtiden til våre etterkommer det gjelder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk på under minstemål skal ut igjen " punktum " jeg ser også ifra tid til annen idioter som drar opp all SØ de får :( Jeg har sier alltid ifra når jeg ser slikt, noen blir bare flaue å enkelte blir agressive å det har endt litt dumt noen ganger ;)

Absolutt på tide med fiskekort i sjøen ! Å blir det det skal jeg frivillig melde meg som oppsyn, da skulle det blitt mange østeuropere med inndratt fiskeutstyr.

Ellers å ta opp SØ som er i god form og over minstemål " helt greit " :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens du ler blir sjøørretbestanden utradert av personer som Larsen refererer til .

Finner du det morsomt har vi svært ulik form for humor .

En sertifisering for fiske etter anadrome fiskeslag hadde vært en strålende ide når man ser hvordan lover og regelverk blir ignorert over det ganske land .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloke ord :) Jeg er selv sterk tilhenger av at det er på tide med "fiskelappen" . Begynn å sertifisere ungene via skolen og naturfag. Fortsett med de voksne , og nesten på lik linje som med jaktprøve.

Det er fremtiden til våre etterkommer det gjelder...

Tror desverre ikke en sertifisering vil hjelpe rekrutteringen til sportsfiske, heller tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller på opplysning på stedet, og opplysning/opplæring av f.eks god matfisk vs støing, minstemål osv er veien og gå. Er ikke mange åra siden jeg kakket små steikfesk, og de fleste ble med hjem. Og det handlet no uvitenhet og omtanke for fremtiden.

Noen idioter vil det alltid være der ute desverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er en gjennomgående motstand ift sertifisering og da tenker jeg primært på laks og sjøørret .

At sertifisering skal virke hemmende på rekrutteringen til sportsfiske virker selvmotsigende på meg . Sportsfiske er jo nettopp å følge lover og regler .

Sportsfiske er å ha evne til å tenke litt lenge enn bare på seg selv ,ha forvaltningsaspektet i bakhodet når man høster .

Om vi i framtiden kan redusere antall fiskere trådstarter omtaler ved hjelp av sertifisering,er det tross alt håp .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er enig med lopez i at det kunne vært litt undervisning om sportsfiske i skolen og gjerne mer om fisk og økologi generelt også. men mine erfaringer innen skoleverket sier meg at da må det gjøres noe med pensumet på lærerutdanningen også. og ikke minst må det bli slutt på at skolen er en sparepost på kommunes budsjett. tror det er mange ting som står før sportsfske på prioriteringslista i skolen, sånn som nyere lærebøker i alle fag, nye kart i klasserommene ++++++++

for de som ikke visste eksisterer sovjetunionen i beste velgående i undervisningsmatriel som blir brukt daglig i grunnskolen i dagens moderne oljerike norge...

og jeg vil anbefale å gi SNO beskjed om idiotenes handlinger uansett om responsen kanskje blir i slappeste laget. da har de i hvert fall fått vite om problemet og kan ha oppsyn med området når de har tid og ressurser(SNO lider nok av det samme som resten av statens etater som er viktige, men ikke gir noe inntjening i penger med engang - nemlig at vi bor i et kommersielt selskap, ikke i et land).

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde innføres fiskekort med teori som obligatorisk ! Dette da det flyter over av idioter som ikke fatter at fisken kan bli borte hvis overbeskattning og rovfiske fortsetter som nå ;)

Et slikt fiskekort burde koste litt for eks kr 300' pr år, dette ville lett finansiere et oppsyn :) Eller kanskje kr 1000', så blir vi kvitt enda flere duster ;) Jeg betaler hva det måtte koste uansett :)

Blir faktisk kvalm av å se såkalt fiskere som tar opp alt de får, for så å kaste eller legge igjen fisken atpåtil !

Fiskekort , kan nok bli realitet før vi veit ordet av det ;)

Kommer aldri til å glemme to kjekkaser i fjor sommer som hadde en pose full av ørret når oppsynet kom, eldre koselig oppsynsmann som fikk så hatten passet og ble truet på juling " men føyta fikk en annen lyd da han tok frem sitt politiskilt :) :) Da var det to østeuropere som fikk passet påskrevet, inndragelse av 4 stenger og full kontroll på bilen i tillegg " der fant oppsynsmannen / lensmannen i tillegg 20 kartonger ciggaretter :) Jeg å en kamerat stod på andre siden av vannet , men var på vei rundt for å gi han en hjelpende hånd " men det slapp vi " ;)

Endret av BGA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man er jop ettervert vant med at sportsfiskeadelen vil ha alt av fritidsfiske for seg selv. Jeg for min del blir kvalm av at de med såpass med penger at de har råd til å gjøre stort sett hva de vil, altid skal bruke økonomiske virkemidler for å stenge andre ute.

Og hvem skal kontrollere de hundretusener av fritidsfiskere langs kystem Allerede i 2004 var det 300000 utenlandske turistfiskere som kom hit. De kommer i tilegg til, er det et par millioner nordmenn som fisker en eller flere ganger hvert år? Skal du ha en oppsynsmann på hvert Nes langs kysten?

Og tror du at du får fritidsfiskere flest på din side når du ønsker å stenge dem ute fra en aktivittet de ser som en selvsagt rettighet? En av de rettighetene som faktisk gjør dette gjennomregulerte, avgiftslandet levelig, også for de som i noen varme sommerdager drar ned på nærmeste nes med ei fiskestang fra Biltema og et par stingsilder i håp om å få seg en bedre midag som de ikke har betalt halve venstrearmen for å skaffe seg. Jeg for min del unner dem hver jævla molekyl av den fisken, uansett art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man er jop ettervert vant med at sportsfiskeadelen vil ha alt av fritidsfiske for seg selv. Jeg for min del blir kvalm av at de med såpass med penger at de har råd til å gjøre stort sett hva de vil, altid skal bruke økonomiske virkemidler for å stenge andre ute.

Og hvem skal kontrollere de hundretusener av fritidsfiskere langs kystem Allerede i 2004 var det 300000 utenlandske turistfiskere som kom hit. De kommer i tilegg til, er det et par millioner nordmenn som fisker en eller flere ganger hvert år? Skal du ha en oppsynsmann på hvert Nes langs kysten?

Og tror du at du får fritidsfiskere flest på din side når du ønsker å stenge dem ute fra en aktivittet de ser som en selvsagt rettighet? En av de rettighetene som faktisk gjør dette gjennomregulerte, avgiftslandet levelig, også for de som i noen varme sommerdager drar ned på nærmeste nes med ei fiskestang fra Biltema og et par stingsilder i håp om å få seg en bedre midag som de ikke har betalt halve venstrearmen for å skaffe seg. Jeg for min del unner dem hver jævla molekyl av den fisken, uansett art.

støtter deg fullt ut her, gimbo. et slikt system ville bomme på målgruppa. De som driver skjult næringsfiske ville glatt betale for det, mens pappaen som tar med ungene med til ei kai i nabolaget ville bli taperen. Det er jo også en mulighet for at våre kjære myndigheter ville overlate ansvaret til grunneierne, og dermed kan disse kreve en liten kompansasjon for dette i form av lokale fiskekort, eller forby fiske for at disse irriterende menneskene som sniknyter av deres dyrekjøpte idyller skal forsvinne. Det frie fisket i sjøen er en av grunnpillarene i friluftsloven, og bør hegnes om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ikke snakk om å stenge noen ute men snarere å kvalifisere seg til fiske .

Jeg trodde tråden omhandlet sertifisering ift laks/ørretfiske. Er enig i at det blir vanskelig/umulig å praktisere noen form for oppsyn som gjelder alle typer sjøfiske.Resultatet av alle utenlandske fritidsfiskere har jo ikke uteblitt . I mange av våre kystkommuner er torske bestanden mer eller mindre utradert .

Her hjelper det tydeligvis ikke å tilhøre det som blir kalt sportsfiskeadelen,heller ikke når det gjelder sjøørretfiske på vestlandet. På mine kanter i Bergensområdet er sjøørret blitt en sjelden vare .Jeg fikk 5 sjøørret i fjor ,den største ca 2 kilo .Denne fangsten var fordelt på mange turer og alle fiskene svømmer fortsatt (håper jeg) .

Man må gjerne unne folk å spise fisk men det avhenger nødvendigvis at det finnes fisk å fiske på .

Når torsken og sjøørreten er utryddet,hva skal man da unne seg ?

Tror nok man må prøve en mer nyansert innfalsvinkel til framtidens fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står for hva jeg mener :) Så skal alle andre få mene sitt om saken også ;)

Den som ikke skulle ha råd til å skaffe seg et fiskekort om det skulle bli virkelighet kan finne på noe helt annet " er min mening " ;)

Å de som blir overaska å ikke har fått med seg at " cash is king " riv av kalenderen !

Jeg ønsker meg for fremtiden å kunne fiske i former som også tar hensyn til fiskens biologi i så måte at bestander bibeholdes. Samt søppelfrie fiskeplasser uten en hælvetes masse østblokkølboxer osv liggende igjen ! Detta er hva JEG mener, så skal alle dere som er uenige få mene akurat hva dere vil om saken !!

kr 1000.- for et fiskekort eller høyere dersom det må til for å holde de som ikke kan følge normer unna !

Skitt fiske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for at tråden sporer av litt er jeg fullt på høyde med BGA som viser til tilgrising av fiskeplasser .Dette er ett økende problem mange plasser og bør reageres på . Om man kunne lagt inn undervisning ift sertifisering som omhandler hvordan man skal opptre langs vannet eller elven ,bla at man ikke slipper alt boss fra seg der man står men faktisk tar det med seg bort fra fiskepalssen .

Jeg er redd for at det er de samme personene som griser til som også driter i lover og regler . Å få disse bort fra elv og vann ved å innføre sertifisering ville vært en seier for alle sports og fritidsfiskere som faktisk følger lover og regler og kan oppføre seg .

Min gamle farfar som var langt forut sin tid som sportsfisker lærte meg som 5 åring at ingen skulle se at man hadde vært på en fiskeplass når man forlot den .Dette har jeg lært videre til mine barn som forhåpentligvis tar dette med seg inn i framtiden.

Endret av Laksen som går
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.