Gå til innhold
Fiskersiden

håhå


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

De siste månedene har jeg med nesten uten unntak bare kommet meg avgårde på havmusjakt når været har værtskikkelig ille, eller forholdene temmelig labre, så da jeg i går la merke til at det var meldt pent vær, og gode havmusforhold, bestemte jeg at jeg og dama måtte utsette vinkvelden vår en dag. For her skulle det bevises at jeg fremdeles kan forutsi når havmusa biter.

Utover dette syntes jeg jo at jeg måtte ha noe å teste, så denne gangen bestemte jeg meg for å hente inn empiri for en avveiing for og imot å ha med alkohol på fisketuren.

(For ordens skyld: min vanlige variant er å ha med 2-4 øl).

Mens det ennå var et snev av dagslys stod jeg på Nordnes og rigget stenger, mens jeg merket av et poeng til alkoholen:

Man er rimelig kokt etter en kjapp sykkeltur med flytedress og ryggsekk på. Her burde jeg hatt en pils til å kjøle meg ned med. 1-0.

To minutter etter at første agn nådde bunnen (mao. midt i riggingen av andre stang) kom det første utraset.

Jeg kjente fort at det hverken var størrelse eller brusk, så den stakkars kiloshysa fikk seg en hurtig elevering i vannlagene. Men men, fisk er fisk, og en begynnelse var det.

Så fikk jeg god tid til å få agnene rett plassert, og koke opp litt kaffe. Det er noe veldig trivelig med susinga fra en primus, og kaffe er jo ikke akkurat å forakte. 1-1.

Mens jeg nippet til kaffen, svant dagslyset helt, og månen overtok. Nå kommer den, tenkte jeg, og det stemte. Et klassisk havmusutras (et av de to vanlige), Først bølger stangtuppen, og et halvt minutt etterpå et halvhissig utras på 2-3 meter. Fin tung bevegelse til å begynne med, og deretter oppførsel som en velvillig søppelsekk. Ingen overraskelse når jeg da så det lysende grønne øyet, men en fornøyd glede.

Et fint eksemplar:

S4300015.jpg

1800 gram.

Minstepodinnen hadde sagt at jeg måtte ta med meg hjem en havmus, og jeg hadde lovt at hvis jeg fikk en som ble alvorlig skadet så skulle jeg det, men denne var så pent behandlet at den sannsynligvis oppfattet det som å være på spa. (jaja, litt må man vel overdrive). For tjuesjuende gang så jeg en selvfisket havmus svømme avgårde, og det er fremdeles like vakkert.

Med denne bekreftelsen på plass kunne jeg senke skuldrene og nyte resten av kvelden. Det ville passet veldig godt med en øl eller en liten skvett whiskey til targetfish-sigaren. 2-1

Riktignok beit det på den andre stanga mens jeg holdt på med veiing og fotografering, så jeg ville ikke fått satt meg ned umiddelbart.

Og oppførselen var klassisk hågjel.

Det som ikke var fullt så klassisk var mønstrene på den, så jeg grublet litt på "brunsvarthå" eller "uflekket hågjel", eller om gjela har gyteham. Den så jo ganske gravid ut.

S4300017.jpg

Den ble liggende litt lenge på land og plutselig gikk vannet. Kanskje ikke gravid allikavel? Jeg fikk den uti og den svømte rett i kaikanten (en smule desorientert??), før den fikk summet seg og forsvant grasiøst nedover.

Jeg rakk å tenne opp en røyk før det runnet på den andre stanga. En hågjel til, denne med normale mønstre.

I følge teoriene mine skal det være en bittperiode i vel en time etter skumringen, for så å bli dødt en stund. Og slik ble det og.

Jeg sjekket helt inne ved land for å se om noen dvergulker var på hugget, men der var det bare slike:

S4300027.jpg

Ikke akkurat noe å bruke tid på.

Derimot er det en egnet tid for å finne frem musikk på ørene, stappe en pipe, og det gikk like fint med kaffe til som med øl. 2-2.

Når det da nærmet seg andre omgang begynte det å tikke ut litt snøre, og sluttet, og et tikk, og stille osv. Hågjelene gjør sånt av og til, og smålanger, samt agntyver, men ikke havmus, så jeg lot den holde på en god stund. Når jeg da til slutt strammet opp var det en god del mere motstand enn jeg hadde ventet. Mens jeg pumpet fisken oppover tenkte jeg at hvis dette var havmus ville det være MEGAMUSA. Men den oppførte seg ikke som en mus, heller som en slik:

S4300025.jpg

og litt vekt var det i den og :

S4300023.jpg

Hittil den eneste fisken jeg har løftet opp med klepp i byfjorden. (selvom fingrene mine kan huske noen der jeg burde hatt det)

og så begynte det igjen.

S4300028.jpg

S4300029.jpg

S4300032.jpg

Men så oppdaget jeg en stor ulempe med å ikke ha litt alkohol i kroppen. Man merker at man blir trøtt og sliten og sulten. 3-2.

Så da syklet jeg hjem

Dessuten begynte det å sludde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha - kanonbra rapport! Og bra fisketur!

Grattis med enda en respektabel havmus og ikke minst at du traff veldig bra på det å vurdere bittet.

Likte ellers spesielt godt denne kommentaren, ny standard for hvordan man skal behandle c&r-fisk mens de er på land :

...men denne var så pent behandlet at den sannsynligvis oppfattet det som å være på spa.

:lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av meg kapsen for flott formidlet rapport. Det er ikke tvil på at fs avler mange flere skrivetalenter en det komersielle fiskeblader gjør... :) Utrolig flinke mange av dere er !!

Takk for det. Er vel hyggelig for deg å se at det er produkter fra deg på alle tacklene.

Ha ha - kanonbra rapport! Og bra fisketur!

Grattis med enda en respektabel havmus og ikke minst at du traff veldig bra på det å vurdere bittet.

Likte ellers spesielt godt denne kommentaren, ny standard for hvordan man skal behandle c&r-fisk mens de er på land :

:lolu:

Nå må du ikke sette for mange ideer i hodet på karpefolka. Selvom de unektelig allerede er ganske nært.

Hærlig rapport men synes øl teller mer enn 1 poeng! Whisky teller iallefall 6.

Nå telte jeg bare poengene etter som de kom, uten å nevne ting som luftgitarspilling med surfstanga, o.l. Skulle det være en reel vurdering ville det jo være alkoholreklame, og det er vel fremdelses ikke lov

Fin-fin rapport! Så Musa er i støtet enda; Ikke verst! (Trodde det var litt sent for musefiske men-men den gang ei..). :thumbsup:

Musa er i støtet hele året, det er bare at de er lettere å finne vinterstid.

King of mice.

ehh. det må vel bli enten "the mouse king" eller "king of the mice", dessuten er det Torry som er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.