Gå til innhold
Fiskersiden

Fireline tvinner seg / slites


espenkg
 Share

Recommended Posts

Tvinnen er der fremdeles derimot, og den blir jeg ikke kvitt. Har fjernet noen titalls meter fra lina på de siste dagene, både på grunn av kråkereir og litt uvøren kasting, så den ytterste delen fornyes jevnt og trutt :rolleyes2: Men tvinnen kommer tilbake igjen, og da spesielt i den ytterste delen.tror jeg siden jeg virkelig kan se slitasjen der. Ser på snella nå, og det er hvite felt og frynser på en del av lina allerede, og da er det bare en kveld og en halv dag i går med kasting på den ytterste lina. Det virker tidlig for meg å få synlig slitasje.

Skal ta med stanga til sjappa på onsdag og prate litt med dem om problemet. Mulig jeg går over til mono, for den har jeg lang erfaring med ;)

No disrespect intended :thumbsu:

Ut i fra det du sier nå er det logisk å også mistenke at snøreføreren kan være synderen. At den slutter å snurre når senepresset blir mindre.

Da vil du få repeterende tvinn på snørets ytterste del. Kanskje det er andre skader på denne også som ødelegger snøret?

Ta med deg disse betraktningene tilbake til Hesby så ordner det seg sikkert. :-)

Jeg ville ikke ha vært "redd" for å fortsette med multisnøre, det krever bare litt tilvenning som alt nytt utstyr. Du finner også varianter som støyer mindre enn original Fireline.

Som du kanskje merker deg så er det ingen i tråden som direkte oppfordrer deg til å gå tilbake til mono.

Sølvreven er knallhappy med Fireline Crystal. Jeg er meget fornøyd med Suffix832Gore og PowerProSuper8Slick er ett helt nytt snøre på markedet som leveres i 4 forskjellige farger og som sikkert er konkurransedyktig på alle felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg setter min umiddelbare tvil til de som har satt på snøret. Aldri undervurder folks inkompetanse.

Finn en høy bro og dingle snøret ned for å få ut tvinnen ;)

Jeg tror jeg tar meg en tur til butikken og hører med dem først. Deretter blir det å stoppe på brua på vei til jobb. Ikke for å hoppe, men for å gjøre tipset ditt. Takker :)

@Lystfisker'n: Jeg er ikke nærtagende så ingen problem på denne kanten. Skal få butikken til å ta en full gjennomgang av utstyret, og deretter vurdere hva jeg setter på snella. Time will show :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på Hesby og der monterte de splitter ny Fireline Crystal uten kostnad, og sa jeg måtte komme med tilbakemelding om hvordan det ble. Kjempeservice, det skal de ha!

Spennende å se om dette ordner seg nå, for da er jeg i hvertfall kvitt ett problem. Det neste som må løses er å få en fisk, men det kommer håper jeg :)

Takk for tips og anbefalinger!

Endret av espenkg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er det blitt til The Neverending Story.

Fireline Crystal endte opp med samme resultat som Fireline Smoke(?). Etter et par dager med fiske går det synlig tvinn i lina fra sluk og hele veien til snella. Noen slitasjepunkter har også begynt å vise seg, selv om ekspertisen sa at dette skyldes at lina har gått i stener e.l. Kan ikke erindre å ha hektet noe annet enn sluken i tang og sjøgress, men det får nå så være.

Uansett er hele settet levert inn til butikken, for produsenten skulle visstnok komme på onsdag og det blir stor hurlumhei med stand og greier der. Da skal de få dem til å se på settet og forhåpentligvis komme med et svar om hva det kan være. Mange forslag på bordet, men ingen av dem virker som fasiten enda. Den som venter får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre. Han i butikken hadde heller ikke noen svar å gi. Hans forslag var at jeg sveivet inn uten å få line på snella (altså slakk line når jeg starter sveiving), men det har jeg vært påpasselig med etter en drøss med kråkereir i begynnelsen. Eller at hjulet på linelederen(?) ikke snurret, men det går veldig fint.

Så, produsenten får svare for seg, så får resten av oss sitte og vente i spenning :)

Endret av espenkg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det skal jeg gjøre. Han i butikken hadde heller ikke noen svar å gi. Hans forslag var at jeg sveivet inn uten å få line på snella (altså slakk line når jeg starter sveiving), men det har jeg vært påpasselig med etter en drøss med kråkereir i begynnelsen. Eller at hjulet på linelederen(?) ikke snurret, men det går veldig fint.

Så, produsenten får svare for seg, så får resten av oss sitte og vente i spenning :)

hvilken hempehvirvel bruker du? kulelager? vanlig messinghvirvel? noe av problemene dine ligger kanskje der. prøv kulelagersvivel fra fireline til mono eller fluorcarbon fortom og kulelager hempe til sluken :)

Endret av skjerve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken hempehvirvel bruker du? kulelager? vanlig messinghvirvel? noe av problemene dine ligger kanskje der. prøv kulelagersvivel fra fireline til mono eller fluorcarbon fortom og kulelager hempe til sluken :)

Har forsøkt både kulelager og messing, fortom med kulelager osv. En representant fra produsenten har også kikket på det, men han fant heller ingen svar. Alle som en er derimot enige i at det er snella som lager problemer, så jeg får byttet den i en ny. Det er enden på visa er jeg redd. Får vel ikke svar på hva som er problemet med mindre det gjentar seg med den nye snella ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at du ble plaga. Hvis du skulle få problemer med den nye snella også forslår jeg at du spør butikken om å få gjøre en test også med Power Pro eller Suffix832.

Jeg håper nå i det lengste at jeg ikke får problemer med den nye snella. Kjipt å måtte dille med utstyret, når du egentlig har lyst å ha sluken under overflaten :) Jeg skal huske tipset ditt hvis det skulle bli aktuelt, men det er nok snella som er problemet ikke linen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei. :)

Eller rett å slett kjøp deg den Berkley Nanofil multisnøre, dette er neste generasjon ifra Fireline produsenten Berkley :)

Jeg har nå hatt Nanofil 0,134 på 2 sneller i snart 14 dager å har vel vært på en 4/5 turer, dette snøret overgår etter min mening alt annet jeg har prøvd ifra fireline og sufix.

Hadde aldri trodd det var mulig med så lite friksjon å lyd ifra et snøre, å kastene er utrolig laange. I tillegg er den så å si usynlig i vannet :) Å ikke minst, ikke noe minne i snøret :)

Løp å kjøp, litt stiv pris men alle tilsvarende snører koster jo også skjorta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. :)

Eller rett å slett kjøp deg den Berkley Nanofil multisnøre, dette er neste generasjon ifra Fireline produsenten Berkley :)

Er det denne senen? http://www.ebay.com/...=item2c65693f9b

Endret av Vesterålen fisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. :)

Eller rett å slett kjøp deg den Berkley Nanofil multisnøre, dette er neste generasjon ifra Fireline produsenten Berkley :)

Jeg har nå hatt Nanofil 0,134 på 2 sneller i snart 14 dager å har vel vært på en 4/5 turer, dette snøret overgår etter min mening alt annet jeg har prøvd ifra fireline og sufix.

Hadde aldri trodd det var mulig med så lite friksjon å lyd ifra et snøre, å kastene er utrolig laange. I tillegg er den så å si usynlig i vannet :) Å ikke minst, ikke noe minne i snøret :)

Løp å kjøp, litt stiv pris men alle tilsvarende snører koster jo også skjorta :)

Forøvrig en genial tråd til fluebinding. Er man et par kamerater som binder, er det slettes ingen dum ide' å kjøpe en 110m spole i 0,04 og surre den inn på tomme tråsneller. Ekstremt sterk og bygger 0 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på en ting: Hvor nøye har de gått over snella di? Er det noe mulighet for at "mutteren" på spolestaget (den du ser når du tar av snellespolen) ikke er strammet skikkelig til; slik at fremre del av snellen har bevegelse når den ikke skal ha det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått ny snelle med 200m Fireline Crystal på. Har ikke fått fisket så mye, men ser igjen tendenser til at linen tvinner seg. Så det senest i dag. Fisket med Møresild 15g og 18g. Når sluken kommer opp av vannet spinner den og jeg må stå og vente på at den skal stoppe før jeg gjør neste kast. At jeg venter tror jeg har gjort det bedre, men kjipt å stå og kikke på sluken når den egentlig burde være i lufta allerede ;)

Med ny snelle og stort sett det samme problemet begynner jeg snart å tro på brukerfeil. Kan ikke skjønne hvordan jeg får det til derimot. Sørger alltid for at lina er stram før jeg begynner å sveive, også etter sveivstopp. Fikk en SØ på 6-700g i dag og bremsen er slik atvden løser seg akkurat på de verste sprellene, men stort sett kan jeg dra den rett inn. Fikk fin makrell på også, og samme der. Så jeg synes ikke at bremsen min er for løs i hvert fall.

Kommer en "rar" ulelyd fra snella av og til, og alltid når linemengden når et visst nivå. Det forsvinner også alltid når jeg har ca 10m med line igjen i vannet. Sånn var det med den forrige snella også, men det ble verre og var skikkelig ille dagene før jeg byttet den inn.

Kanskje noen må ta seg noen dager med hele utstyret mitt og se om de merker samme problemene. Kan jo som sagt være det er han tosken som holder i stanga som er problemet :)

PS: Tror ikke de åpnet snella mi, men siden det er samme problemet nå virker det usannsynlig at det var noe som var "glemt" sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakser fra en tidligere kommentar " Min erfaring er også at multisnører får den hengende sluken til å spinne lengre fram og tilbake enn med mono, men dette behøver ikke å komme av unormal tvinn på snøret, dette kan kanskje forklares i snørets beskaffenhet p.g.a. struktur og fabriksjonsmåte."

Lyden som kommer og går ved ett gitt antall meter ute, kan relateres til presset som da settes (og slipper) på senefører og hovedaksel.

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er rett at det skal være slik, men dette kan være ett resultat av fabrikasjonsmåte og kvaliteten på snellas innmat.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp, det er denne .... Jeg kjøpte 4 stk a 270 meter :) Det beste snøret jeg noen gang har fisket med :)

sendte deg en pm med et spm, men kan spørre her også: Hvilken knute bruker du innerst på senene og ikke minst på svirvelen? Mener å ha lest at denne senen krevde en spesiell knute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multi-line gir mer lyd i stangringene, og på noen stenger gir det ganske mye lyd. Det at lyden stilner litt når du har igjen 10 meter + - kan ha noe å gjøre med at lyden i sena forandrer seg etterhvert som redskapen i enden av sena nærmer seg stanga. Skjønt, jeg kan ikke huske å ha lagt merke til dette selv ved denging av sluk (under havfiske f.eks., der kan man høre på lyden i snelle/stang når fortommet begynner å nærme seg - enda det da fremdeles er mange meter igjen før det bryter overflaten).

Jeg sliter litt med å forstå hvordan dette problemet ditt oppstår. Skal jeg pirke på noe så må det være at jeg syns 0,17 FL er litt i tykkeste laget for en snelle som for det meste er laget for lett fiske og slukkasting, men det er smak og behag.

Når du har heis opp sluken fra vannet for å gjøre et nytt kast, sånn ca hvor lenge står du og ser på at den tvinner seg frem og tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller rett å slett kjøp deg den Berkley Nanofil multisnøre, dette er neste generasjon ifra Fireline produsenten Berkley :)

Enig med forrige taler. Jeg brukte 12lb Nanofil i hele fjor sommer og gjennom vinteren, både til kasting fra land, makrelldorging og lett driftjigging, og er strålende fornøyd. Lange, lydløse kast; kort sagt et suverent snøre til haspelsneller. Bruker man "nanofilknuten" er det ikke antydning til at den slipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.