Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 2012 + 2013 + 2014 + 2015


Glalaksen
 Share

Recommended Posts

Kommer ned på 300 så er det bra nede, 175 både oppe og nede. Så vi krysser det vi har. Vi har i hvertfall besøk av en oter jevnlig rett uten for beina våre. Elegant liten krabat.. Om det dukker opp en del bratwurst og hvitløkspølser nedover då bare forsyn dere. Øllen ble redda....;)

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker dere ovenfor Horgøien side øst, oppe på øra der ? Eller ovenfor, nærmere strykene opp til Gaulfossen ? Har fisket på ett av Røskaftvaldene tidligere (1996) alene faktisk. Og betalte hele kr. 2500,- for et sesongkort, det var tider ja :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt !

Det er nå det starter for fullt fra Lundamo og oppover :shifty: . Mye laks har passert nedre deler, og den er i området når elva nå synker. Så stor elv eller ei, den er der nok ja. Og kan hende dere får bonusfisk fra Gaulfossen som har bikket seg ned til området, ikke helt uvanlig :rock: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg hjemme etter noen alt for få dager elva ble helt fint på Grinde i dag selv om det dro hardt. Fra Lørdag til skrivende stund er det 4 lakser på oss, to av dem tatt i dag. Jeg pakket bilen og var klar til å dra. Skulle ta et siste drag. Smalt på selve toget. Trodde jeg satt i bunn sto dønn i et par minutter. Ble en tur ca en kilometer nedover. I hvertfall var fisken det. Ikke nubbtjans til å holde. Gikk bestemt og rolig midt i elva ret nedover i radsk gange fart. Og snella ble rimelig slank på spolen. Men gikk som det måtte på stor elv. Så var det opp i gjen svatt og fæle etter å skrem,t flere fiskere på land. En runde til på 5 min, og ny fisk. Den ble med hjem.... Så mye laks. Det som var mest moro var at det gikk fisk i buskasen på ca 850 m3/s i går kveld 1 meter fra bålet.... Flere stykker på 40 cm vann...D2e som er i gjen til lørdag plukker nok noen til vil jeg tro... Blir toppers for de som er oppover nå og fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar vi ei runde til.... Første påstand; sitat "Jeg har på ingen måte definert moralske standarder ift laksefiske og insinuerer således intet .Dette tar du ut av løse luften ." sitat slutt.

Her kommer noen eksempel på at du har gjort akkurat det;

Sitat "dette er respektløs leking med vill laks" sitat slutt.

Sitat "unødig mange laks blir plaget av ett slikt opplegg uavhengig av hva du eller andre måtte mene" sitat slutt.

Sitat "Må si at det vrir seg noe innvendig av en slik respektløs leking med vill laks . Hva er det egentlig man vil oppnå med å kjøre laks hele dagen ?" sitat slutt.

Er vel ikke helt tatt ut av løse lufta :)

Påstand nr. 2; Sitat "Jeg har sagt meg uenig i ett planlagt og formidabelt C/R fiske hvor man stiller opp med intensjonen å slippe all fisk tilbake ."

Hvor formidabelt er det egentlig, når det i snitt pr. Pers. er snakk om et par fisk per dag?

Dernest; hva veit du om deres intensjoner om å slippe all fisk tilbake? Du sier innledningsvis at jeg tar ting ut av løse lufta. I og med at jeg kan sitere deg, er det jo rimelig greit å bevise det motsatte, men hvor har du det fra at gutta hadde som intensjon å slippe all fisk tilbake? De har jo ikke gjort det og det kommer jo tydelig frem i tråden.

Påstand nr. 3; Sitat "Er du helt sikker på at du ikke har en venn eller kanskje halvbror i Kvålalliansen ?" Sitat slutt.

Egentlig en ganske tullete utalelse. Vi er uenige, og du konkluderer derfor med at jeg må være korrupt på et vis. Jeg kan forsikre deg om at dette er meninger jeg står for, og det er langt fra et forsvar av venner eller halvbrødre. Jeg har riktignok solgt fiskeutstyr i mesteparten av mitt yrkesaktive liv og vet derfor godt hvem gutta på Seeberg er. Jeg vet derfor også litt om hva de står for og hvilke kunskaper de sitter på (noe jeg kansje misstenker at du ikke er like oppdatert på?)men jeg kan forsikre deg om at hadde de representert noe jeg var uenig i, så hadde jeg slettes ikke hatt no problem med å si det også.

Så om du fortsatt lurer på mine motiver for å si deg imot, så er det så enkelt som at jeg er uenig med deg, og i tilegg skal det jo sies at jeg synes det er litt humor også da :)

Fint at du finner denne diskusjonen litt morsom .

Kan ikke helt si meg enig i det ,men så er vi jo tydelig uenig i det meste .

Unnskyld Dan,for at denne meningsutvekslingen tok plass i denne tråden .Enig i at det er feil plass .

Skal avslutte for min del . Har akkurat vært i Trøndelag og drept vill laks ,noe som er ett av årets høydepunkt .

Du bruker stadig sitat og argumenterer utfra disse .Samtlige sitat du refererer til er mine personlige meninger og standpunkt og ikke noen form for generell definering . Jeg står 100 % inne for det jeg skriver og mener og det ligger ingen intensjoner inne om å forandre noe eller sette nye standarder.

Det må du gjerne vende og vri på til du blåner ,men fortsatt er det mine personlige meninger .

Skjønner jo at dere bransjefolk beskytter hverandre,men da må dere også tåle å bli kritisert .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker stadig sitat og argumenterer utfra disse .Samtlige sitat du refererer til er mine personlige meninger og standpunkt og ikke noen form for generell definering . Jeg står 100 % inne for det jeg skriver og mener og det ligger ingen intensjoner inne om å forandre noe eller sette nye standarder.

Det må du gjerne vende og vri på til du blåner ,men fortsatt er det mine personlige meninger .

Skjønner jo at dere bransjefolk beskytter hverandre,men da må dere også tåle å bli kritisert .

Jeg tar sjansen og griper inn i denne dialogen. Forstår ikke hlt hvor du vil hen med dette, og jeg synes du her presterer å argumentere mot deg selv. Du skriver at du står inne for det du skriver, noe som er vel og bra. Men det må vel også bety at du tåler at andre siterer deg, og bruker det du skriver MOT deg? Kan ikke se at Maritim på noen måte har vridd eller vrengt på det du har skrevet. Snarere tvert i mot, har han sitert og tolket dine utsagn på en svært så etterrettelig måte. Og en slik kritisk etterprøvng av hva motdebattanter hevder er jo helt standard fremgangsmåte i ENHVER meningsutveksling og debatt, uansett tema. En slik syretest må vi alle tåle, ellers er ikke meningene våre særlig mye verdt. Meningene er våre egne, de kan ingen ta fra oss, og de må vi respekteres for. Men det er jo ARGUMENTENE som forteller et bredere publikum om meningene våre er tuftet på et skikkelig grunnlag, eller om det er rent føleri og synsing. Det er de synspunktene som ledsages av de beste argumentene og som støttes av fakta som BØR få gjennomslag, selv om det ikka alltid er slik dessverre. Og til slutt, det er jo greit å bare få sagt sin mening, men hva er vitsen å delta i og eventuelt gå inn i en debatt med stort engasjement dersom man ikke har et ønske om å påvirke og bidra til å sette nye standarder. For de ALLER FLESTE er jo dette HELE poenget med å delta i politiske diskusjoner, uansett tema. Og forvaltning av norske laksebestander er politikk, svært viktig sådan også mener mange av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke litt mere tid til å lage noen gode reportasjer. Jeg tenker på bilder, videoer og storyer fra deres bragder i elva gjennom mange år. Regner jo med at dere (superbrukere) og som er eksperter på det meste har opplevd mye glede gjennom et langt liv i lakseelva f.eks. For dere har vel fisket i det hele tatt ? Og ikke bare sittet foran tastaturet og hatt meninger om alt og ingenting, etter mange tusen innlegg her på forumet. Det blir så upersonlig liksom :blush:

Så kom dere ut og fisk, disse c&r-trådene er jo så innmari gørr kjedelig. Vi vil underholdes, lag en reportasje enten fra fremtidige fisketurer, eller det dere har opplevd tidligere. Det er faktisk ikke fali`. Så får vi se hvem dere egentlig er, og får litt underholdning vi også, som har bidratt med vel så mye. Som er mye mere interessant for oss også :shifty:.

Piscator, hvordan ser du ut egentlig ? Det er jeg nysgjerrig på !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke litt mere tid til å lage noen gode reportasjer. Jeg tenker på bilder, videoer og storyer fra deres bragder i elva gjennom mange år. Regner jo med at dere (superbrukere) og som er eksperter på det meste har opplevd mye glede gjennom et langt liv i lakseelva f.eks. For dere har vel fisket i det hele tatt ? Og ikke bare sittet foran tastaturet og hatt meninger om alt og ingenting, etter mange tusen innlegg her på forumet. Det blir så upersonlig liksom :blush:

Så kom dere ut og fisk, disse c&r-trådene er jo så innmari gørr kjedelig. Vi vil underholdes, lag en reportasje enten fra fremtidige fisketurer, eller det dere har opplevd tidligere. Det er faktisk ikke fali`. Så får vi se hvem dere egentlig er, og får litt underholdning vi også, som har bidratt med vel så mye. Som er mye mere interessant for oss også :shifty:. Piscator, hvordan ser du ut egentlig ? Det er jeg nysgjerrig på !

trynet mitt har vel vært til allmenn beskuelse i fiskesammenheng mer enn de aller fleste her inne skulle jeg tro (derfor føler jeg heller ikke behov for å flashe trynet i tide og utide)... så hvis du gjør litt research skulle det være gode muligheter for å finne ut hvordan jeg ser ut..! ;) fisket laks har jeg også gjort, til og med i gaula.og har til og med fått laks der, selv om det er noen år siden jeg sist fisket der. Du har rett i en ting, jeg får fisket alt for lite for tiden. Dessuten er det jo så mye jeg skulle ha prøvd, og derfor blir det en beinhard prioritering hva man skal satse på. Og laks er en "problemart" fra et slik ståsted. Med dagens situasjon er det alt for langt mellom hver laks, skal man ha et realistisk håp om å få laks må man statistisk sett bruke så mye tid på dette at man ikke får gjort andre ting. Dessuten koster det for mye å fiske laks, og medmindre man kjøper seg inn på svinedyre eksklusive vald, blir det et køfiske jeg absolutt ikke ser noe poeng å delta i. Bor for langt unna en ordentlig lakseelv gjør jeg også, forankret på østlandet som jeg er.

Men ikke minst som biolog er jeg likevel interessert i villaksens fremtid, og hvordan den forvaltes, og jeg er bekymret for villaksens fremtid. Og dere som faktisk har anledning til å fiske laks burde jo være takknemlig for at noen forsøker å kjempe for å bevare deres interesser, og sikre at ressursene er der også i morgen. Og skal vi får til det, må vi først og femst basere oss på fakta og ikke synsing og føleri. Det brude dere som fisker laks være de første til å innse.

PS; jeg kunne godt laste opp et laksebilde hvis det var av interesse, hvis jeg bare finner ut hvordan jeg gjør det.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, greit nok det. Men det er så rart at det bare er et fåtall (ja man kan telle de på 5 fingre) som kommer med noen gode raportasjer her inne, på tross av at så utrolig mange fisker laks. Og mange har fisket laks tidligere i flere elver. Greit med meninger, men det har jo en tendens til å bli bare samme vaset om c&r og det evige gnålet om c&r. Når det gjelder Gaula og flere trønderske elver så er dette faktisk ikke noe problem virker det som, at man dreper eller kakker en laks eller to eller tre. Eller enda flere også. Så jeg synes det er aldri så lite skuffende, mange her inne sitter og mener det meste, og skummer fløten også. Men bidrar ikke en kalori selv med å vise fram sine fangster. Eller hvor de fisker hen. Mulig jeg har gått glipp av noe, men jeg kan ikke huske jeg har sett noen ting fra endel av superbrukerne her inne. Hverken reportasjer, eller bilder. Er det bare meg, og 2-3 til her inne som fisker laks ? For det er jo det som interesser mange spesielt nå i lakseperioden. Og et lite stikk til Nord-Norge, skjer det absolutt ingen ting der oppe ? For de er jo en hel del der oppe også som frekventerer inne her på FS. Er de skitredd for å fortelle hvor de fisker, og vil ha all info for seg selv ? Men bare skummer fløten her inne og soper inn mest mulig info. Bidra litt karer, er mitt håp. Og kom heller med noe som er mye mere interessant enn å småkrangle med hverandre.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har jo mange gode poenger her. Jeg innrømmer glatt at jeg kunne eller burde ha bidratt mer med reportasjer, ikke laks spesifikt, men generelt. En av grunnene til at jeg ikke har gjort dette på lang tid er at jeg synes det har vært vanskelig å laste ned bilder. Jeg brukte fiskevatn.no tidligere men får ikke dette til å virke nå. Og jeg er generelt skeptisk til å legge ut bilder i forhold til bildetyverier. Et annet moment er at jeg kanskje er litt redd for å virke skrytete dersom jeg legger ut en reportasje om en god fisk. Dessuten er det en god porsjon latskap ute og går. Føler ikke at jeg har tid til å lage gode reportasjer (selv om jeg åpenbart har mye tid til å diskutere! ;) ). Til slutt er jeg av den meningen at sier man A bør man si B. Med andre ord; hvis jeg offentliggjør fangst bør jeg også si hvor det er. Hvis jeg ikke ønsker å avsløre fangststed - noe som feks er tilfelle med mitt røyefiske - mener jeg at det er bedre å ikke offentliggjøre fangsten i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bidrar jeg med litt fra mobilen her vi sitter på hovin.

Vi har ikke fisket noe ovenfor fossen enda.men i natt kl 5 var elva 9 grader etter timer med stigende smeltevann.i dag kan den gått komme opp i 11 grader tenker jeg i ettermiddag.

Hvor varmt må det være i vannet før de går fossenpå 200-230 kbms?

Så langt har vi fått 4 laks alle på evjen.9,8-9,0-8,5 og 6,0 kg.Alle tatt på kraftig synkeliner.Blir lenge mellom hver økt med kjangs for fisk da vi rulerer på 6 vald hver 6 time.(2nedenfor-4ovenfor).

I natt har vi fiske fra midnatt til kl 12 mandag på fiskbare vald så vi får kjøre på igjen da.

Mvh kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ned i .200-170kbm, på denne temperaturen har jeg hørt. Så dundrer den opp fossen og det blir liv ovenfor. Ser forøvrig at halve slekta Schouten boltrer seg stadig oppe i Gaulfossen. Sikkert vanlig industriarbeiderlønn han karen der :jig: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode nyheter fra Gaulas bredder!

Jeg tok en nygått, lusete laks på 16,5 kg i går ettermiddag på B/L etter tre timers fiske. Jeg tuller ikke når jeg sier at jeg fortsatt har vondt i venstrearmen... Sånn går det når fisken ville nedover, og jeg ville ha den oppover :-)

Den tok nesten helt nede på valdet, bare såvidt jeg kjente den var borti agnet, og jeg tenkte at den kunne jo ikke være så stor da... Så feil skulle jeg ta! Jeg slapp på et par meter og ga den et par sekund før jeg la hele vekta bak stanga og dro til.

Fisken gjorde ikke så mye ut av seg de første sekundene og siden jeg var nærme ruletten (et stryk hvor man absolutt ikke vil ha en fisk utti i visshet om at den vinner kampen) benyttet jeg sjansen til å "ta med meg" fisken litt lenger opp. Jeg fryktet at den ville ta turen tilbake der den kom fra, men håpet på at jeg kunne ta den med meg et stykke oppover før den prøvde. Fisken kjentes fortsatt ikke så stor ut og fulgte velvillig med oppover.

Etter jeg hadde gått ca 20 meter kom første utraset, og det var først da jeg merket styrken i denne fisken, det var helt ufattelig.. Stramma jeg bremsen så klarte jeg nesten ikke holde stanga, og tok jeg opp bremsen ville den antakeligvis tatt med seg alt snøret mitt og forsvunnet ned mot melhus.. Jeg tenkte at det måtte briste eller bære og stramma bremsen og la meg på stanga for å få snudd fisken. Heldigvis holdt utstyret, fisken snudde og var den på vei innpå land mot fiskeren som stod der, plaska som et lite hællvette bare en meter fra land. Var et jævla show, og de stod helt forfjamsa alle mann nedi der :P. Fikk heldigvis dratt den oppover for andre gang, før det kom et nytt utras, og noen voldsomme rykk i stanga hvor snøret var nesten slakt mellom slagene, helt merkelig oppførsel tenkte jeg, og la press på den igjen. Jeg fikk endelig dratt den oppover så langt at jeg fikk lagt sidepress på fisken. Etter en liten stund var fisken litt "avventende" og jeg benyttet anledningen til å få den litt nærmere land. Første gang den kom inntil land var den absolutt ikke klar for hoven, men jeg åpna bremsen litt, holdt hånda på spolen og gikk sakte bakover mens hovmester Per Hansen (faren min :)) danderte hoven fint nedi vannet. Da fisken fant ut at det ikke stemte helt med planene den hadde om å fortsette oppover elva snudde den og var på vei utover igjen, men fattern hadde allerede satt hoven ved siden av fisken så når den snudde seg så svømte den rett inn i hoven. Makan til genial hoving har jeg ikke sett før! Stor takk til fattern for en utmerket jobb med hovinga :-)

Det tok vel rundt 10-12 minutter fra jeg fikk den på til den var i hoven.

Følelsen jeg fikk fra jeg så den første gang uti elva helt til nå (og antakeligvis resten av livet) er ubeskrivelig. Har hatt store forhåpninger på å få en over 10 kg i mange år, men har alltid mistet de virkelig store. Endelig fikk jeg den i land, den største jeg noensinne har hatt på!

Er nå på jakt etter noen å preparere fisken da jeg tviler på at jeg noensinne vil få en på denne størrelsen igjen :)

PS! Bilde® kommer senere ;)

Endret av AlexEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og gratulerer med Megalaks ! Jeg så du stod og kjørte på laks på andre siden, men trodde ikke den var så stor. Er jo så vanlig at man kjører laks langs landet der, så jeg bare kjørte videre nedover landet og ned til revehiet. Men fikk høre senere at det var tatt en 16-kilos på andre siden senere på dagen. Var en stor dag på valdet igår, ble tatt denne pluss en på 17 kilo på toppen (apeberget). Og noen snakket også om en 14-kilos. Du vil vel ha Megalaksmerke ? Har flere jeg :shifty: Men det begynner å røyne på merkene nå, fikk jo ett nytt medlem til igår. Jeg anbefaler på det sterkeste Schanke`s Trofedesign i Rindal. Tror ingen slår ham i utstopping av fisk. Men det vil koste flesk ! Men det har du sikkert råd til :blush: Kanskje 2 års ventetid her, han Gjelsten leverer jo noen som også tar litt tid. Hørte forresten noe skråling litt lenger opp på side vest at fiskere har sett ett par svære lakser til, så det kokte litt på andre siden igår til endel fiskere vil jeg tro hehe. Og flere bamser er på vei nedenfra har jeg hørt. De kommer i bølger nå, så det er bare å sjekke knutene !!! Må få tilføye at det var litt overraskende å se dere med fullt markutstyr tidligere i juni. Trodde du/dere var ihuga fluefiskere, men så feil kan man ta. Skal man ta bamsen så skjer det mest sannsynlig på mark i nedre deler i juni hehe. Fluefiske er oppskrytt ! Men alt til sin tid, mange som har funnet ut det etter hvert. Har aldri sett så mange fiskere med ordentlig utstyr som i år.

Enn annen ting som du kanskje vet fra før hvis du har tenkt å ta avstøpning av laksen. Fotografèr hele siden på laksen som skal vende ut. Jo flere nærbilder, jo bedre for preparant ! Så han får malt en tro kopi. Og legg laksen flatt i fryser og glasèr den flere ganger så det blir et brukbart islag over spesielt finnene. De vil ellers tørke ut endel i fryser når den ligger der lenge nok. Når glasèrt, pakk den godt inn i plast og forsegle med minimalt med oksygen inni posen. Og vær forsiktig med finnene. Og gå for helfigur, fremfor bare ene siden. Dyrere, men mye finere selvsagt. Nå er det ikke utstopping han foretar, men avstøpning og malearbeide. Han mener at utstopping med skinn ikke holder mål enda med dagens teknikker. Umulig å fjerne alt fett fra skinnet og det harskner uansett etter lang tid, og kan sprekke. Og det ser ikke ut. Laksen beholder heller ikke den blanke og fine overflaten som den var som ny. Gå inn på sidene til Schanke og du ser hva han er god for !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Tor, vil gjerne ha megalaksmerke :D Ble vel tatt et par på over 10 på vestsida i går også, hvis ikke flere, så det er nok som du sier en haug med bamser på vei oppover nå om dagen!

Ser det er stor forskjell i kvaliteten hos de forskjellige utstopperne, men som regel temmelig dyrt ja. Er villig til å betale litt for å få foreviget fisken min på denne måten da.

Vi fisker alltid med mark i juni vi, må jo tilpasse seg så man får fisk :P Er ikke før utti juli vi pleier å ta frem fluestanga, hvis ikke elva er for stor. Artig med flue også, men mest trua på marken nå om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.