Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 2012 + 2013 + 2014 + 2015


Glalaksen
 Share

Recommended Posts

Var akkurat det jeg hadde kalkulert med dette. Jeg kjenner det såkalte grunneierutvalget for godt til det. Og de sier at det ikke er for pengene sin del. Tenker nå på at nettopp de (grunneiere) også har fått bort de "dumme" anbefalingene til Miljødir. om stenging av Gaula/Orkla fra medio august. Grunneierene (det såkalte elveeierutvalget) har igjen gått rett i baret og glatt overstyrt dette "teite" vedtaket. Hm, det snakkes om troverdighet oppi elva nå, blant fiskerne. Fredning ? Når er det på tide å si stopp ? Iallefall ikke så lenge egeninteresser rår i Gauldalen f.eks. Og de har så pent pyntet litt på det med å si at all hannlaks over 65cm. skal ut i hele august. Dvs. så og si full c&r. Alle er fornøyd, Gauldalen (les:grunneiere) vil få sine penger læll ! Og teite laksefiskere med absistens dukker opp likevel. De må jo det, de har jo boooket inn i vinter, eller lenge før det. Og de får jo ikke pengene tilbake hvis det hadde blitt fredning siste del av august. Jeg har forøvrig merket meg hva som er gjennomgangsteamet i lokale aviser i år. Det er i første rekke ikke laksen som er problemet i Gauldalen, men inntektene av turisme som fiskere legger igjen pga. forholdsvis dårlig lakseår. Jeg vil si at det er oppgangen som er det største problemet. Grunneiere kan godt ta et hvileår eller tre, eller fem. De har fått nok penger de siste årene på fiskere spm er villig til å betale mange tusen pr. kilo laks.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at de gjør det på denne måten. Gaula/orkla trenger gytefisk. Ved stenging måtte bønder/utleiere betalt penger tilbake til alle som har kjøpt fiske, dette er penger som kansje mange bønder ikke lenger har på konto.

Ved og frede all laks over 65 cm får gaula gytefisk, bøndene pengene sine og laksefiskere får fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær så petrimetrisk da Sigve :-) Rettet nå. Elveeiere skulle aldri hatt noe som helst innflytelse på reglene. De er inhabil ovenfor laksen så det holder. Her er det kun snakk om inntekter. Og mange fiskere jeg har snakket med er helt klar over at elvene burde vært fredet. Det hadde vært det beste, fremfor å vri på anbefalingene til MD. Dette skaper også uforusigbarhet hos fiskerne. Får håpe til neste år at reglene blir satt før fiskestart, så fiskerne har noe å forholde seg til. Og vet hva de går til. Skal da ikke være så vanskelig det. Og å tilbakebetale fiskere ved evt. fredning er visst et meget stort problem etter det jeg har forstått. Lett å få penger inn på konto, men ikke ut tydeligvis. Skulle tro de har nok penger med det prisnivået som mange har idag ! Skal jo bli interessant å se hva TOFA Nidelva gjør nå. De fulgte anvisningene til MD og fredning siste halvdel august. Er det plutselig blitt mere laks i Nidelva også ? Og hvis ikke, får fiskerne igjen sine penger. De som har flere døgn på Kroppan, Leirfossen etc. Her snakker vi mange tusen kroner. Vet det står i fiskereglene nå at man ikke må regne med å få igjen pengene hvis øvre myndighet må frede fisketiden. Stod denne klausulen f.eks. idet fiskerne betalte fiskedøgn i vinter ?? Fiskerne stiller visst med dårlige kort her også. Snakker om å gjøre narr av fiskerne !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pressemelding fra Norske Lakseelver:

Fiske i Orkla og Gaula fortsetter til 31. august

– Nye lokale tiltak sparer dobbelt så mye gytelaks

Link:

PS:
Se relaterte artikler til høyre for mer informasjon.
Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hele 12 kilometer med gyte- og oppvekstområder ble gjort tilgjengelig igjen etter at lakseforvaltninga fjernet store steiner ved Gammelbrufossen i Bua i vinter.

Trønderbladet:

Hoppende glede etter fjerning av laksehinder

Link:

http://www.tronderbladet.no/laks/article10217084.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeforvaltningen roser grunneierne Siri Stav og Finn Roger Buan opp i skyene etter at de har stått på for å sikre ørreten fritt leide opp Lyngabekken på Lundamo.

Trønderbladet:

– Et eksempel til etterfølgelse

Link:

http://www.tronderbladet.no/laks/article10128573.ece#1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.