Gå til innhold
Fiskersiden

36 timers artstur i pinsen - trenger tips!


Tørrfisken
 Share

Recommended Posts

Artsjakt på Østlandet - Trenger hjelp!

Til tross for å være storinteressert i fisking og ulike fiskeslag generelt, har det vist seg vanskelig å få satt av tid til reale fisketurer de seneste årene. Turer til annet enn lokale småvann, samt Mjøsa, har blitt en mangelvare.

I pinsehelga (26-28.mai) planlegger jeg derfor å være på fisketur i 36 timer i strekk. Fra grytidlig søndag morgen til mandag ettermiddag/kveld. For å få en så variert og minnerik opplevelse som mulig har jeg satt meg denne problemstillingen for turen:

Hvor mange forskjellige arter kan en amatør som meg oppnå på 36 timer?

Utgangspunktet er fra Lillehammer, og den knappe tidsfristen forminsker selvfølgelig det geografiske området. I mine tidlige tanker ønsker jeg å benytte morgen/dag på søndag på det indre østland, før jeg ideelt sett kommer meg ut til saltvannet mot ettermiddag/kveld. Deretter blir det en retur tilbake mot Lillehammer utover ettermiddagen på mandag.

For å kunne krysse av flest mulig arter trenger en nybegynner som undertegnede gode tips. "Bankersplasser" er selvfølgelig gull. Nærmest all min fiskeerfaring kommer fra ørret, abbor og gjedde (jepp, Indre Østland...), så metoder for å lure disse andre artene må også innhentes.

Alt av fiske kommer til å foregå fra land, så det må også tas med i betraktningen. Det vil selvfølgelig komme en fyldig rapport i etterkant (kanskje også oppdateringer underveis, hvis en har tid), med betraktninger om en tørrfisks snellekluss og krokskader.

Men, jeg trenger altså konkrete tips! Noen som ønsker å dele sin kunnskap for å tilfredsstille min hunger? :)

Tankene så langt:

Turen kommer til å starte i det lokale Røyslitjernet. Her bugner det over av tusenbrødre, så å få en abbor på en spinner her bør ikke ta mer enn toppen 5 minutter. Da har jeg også sikret at turen ikke blir totalt fiasko :)

Deretter har jeg tanker om at en kjapp tur til Eiktunet kan være lurt. Her skal det være mang en damkaruss som kan bite på mais eller brødbiter. Forhåpentligvis tar ikke dette lange stunden heller.

Så vil det geografisk sett kanskje kunne være lurt å dra til Åkersvika. Vet ikke helt hvordan fiskereguleringen er her i slutten av mai, og vet heller ikke mye om hvilke plasser som lønner seg, men det skal vel være fint mulig å få både mort, laue, brasme og vederbuk her? Tips fra lokalkjente?

Deretter er jeg mer usikker på veien videre. Tanker, steder og arter tas i mot med stor takk!

Når det kommer til saltvannsfiske så har jeg tidligere hatt et par turer til Holmestrand. Dette er faktisk mine to eneste reelle fisketurer i saltvann, som også har gitt et brukbart artsmessig resultat. Tips til andre steder ved kysten vil selvfølgelig være til stor hjelp!

Kort oppsummert - HJELP! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev denne for endel år siden: http://folk.ntnu.no/kilde/Bilder/Natur/Artsfiskerens_guide_til_vellykket_Ostlandsturn%C3%A9.pdf Tillegg til dokumentet: Nipigg finnes i hele Mjøsa og fiskes lett i en rolig båthavn med krok 26 og busemann som man drar gjennom vannet (de trigges av at agnet stikker av gårde). Ellers er det blitt ny avkjørsel til Drengsruddammene i nordgående retning, men det gjelder vel ikke for deg om du kommer fra Lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rage og Hunter

Takk! Har jo lest litt om denne naturperlen med tiden, og det virker jo klart at dette er et sted som må besøkes. Har vel også fått med meg at det gjerne er flust av folk der, både av norsk avstamning og de litt lengre østover. Blir vel ikke noen stor naturopplevelse, men jeg gleder meg til avgi vika en visitt!

@Triturus

Fantastisk! Denne er jo bare nødt til å bli handy! Masse deilig informasjon med både arter og fangstmetoder såvel som kart og bilder. Nydelig! Tusen hjertelig!

@ Alle

Må få på plass alle aktuelle steder nå først, før jeg kan planlegge rute og tidsskjema. Blir jo trangt tidsmessig. Håper imidlertid å få til en tredagers til sommeren, så da er mulighetene enda større :)

Jeg kunne tenkt meg å ta enn liten tur i saltvannet også, bare for å få speed på med noen ekstra, forholdsvis greie arter. Vanlige saker som torsk, sei, hvitting, samt gjerne noen flate. Alle arter teller like mye :)

Noen konkrete tips som kan passe inn i reiseruta? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da tror jeg at jeg har reiseruta noenlunde klar.

Kommer til å starte med å plukke opp en abbor i Røyslitjernet, bare for å være sikret at turen ikke blir komplett fiasko. Deretter går det hurtig videre til Eiktunet på Gjøvik der jeg forhåpentligvis klarer å plukke opp en liten karuss kjempefort.

Deretter velger jeg i første omgang å hoppe over Åkersvika og dra rett til Dynovika. Håpet er at jeg kan plukke opp noen kjappe arter der, som laue, mort og hork. Forhåpentligvis kan det lure seg på noe brasme, flire etc. Deretter tar jeg turen direkte til Holmestrand. etter planen skal jeg være på plass der i løpet av ettermiddagen, slik at jeg rekker en del timer før jeg må krype til køys.

Dersom jeg klarer vil jeg stå opp grytidlig for å rekke 3-4 timers fiske før turen går innover i landet. Da blir det å prøve seg på stam ved Gilhusodden. Suter, karpe og solabbor ved Kasut, og deretter dvergmalle og ørekyte ved Drengsrud.

Om det skulle bli tid vil det bli et stopp ved Åkersvika. Har også et par andre alternativer som kan slenges inn. Målsetting? Vanskelig å si. Mye vil nok avhenge av lykken i saltvannet. Dersom jeg skulle havne på 10 ulike arter vil jeg bli fornøyd. For en som bare har 10 ulike arter på listen fra tidligere, vil dette være respektabelt.

SALTVANN:

Hva slags tackle/agn er anbefalt for å satse bredt i slikt farvann?

Tidligere har jeg kun kjørt et enkelt paternoster m/reker. Hva er anbefalt for å kunne ta flest mulige arter her? Agn? Krokstørrelse? Oppsett?

Takk for all hjelp til nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Guiden er råflott! Det skal sies at min tur ble ytterligere forkortet til en dagstur, men Dynovika leverte varene med laue, abbor, flire og brasme på kort tid. En kjapp tur i Holmestrand etterpå ga torsk, sandflyndre, skrubbe, makrell, svartkutling og bergnebb. Tok en svipptur innom Kasut på vei hjemover også, men hadde ikke agn eller tid tilgjengelig til å plukke en av de ørten solabborene som føk rundt på grunna der.

Satser på å få tatt en skikkelig tur ved en senere anledning.

Endret av Tørrfisken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nevnes at denne er litt utdatert, men det meste holder fremdeles.

https://docs.google....zZSQlExOHM/edit

Ganialt, var ikkje klar over denne! :)

2 357 598 bytes solid gull.

Kva er utdatert, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.