Gå til innhold
Fiskersiden

Skjellkontroll av laks i flere av Trøndelags elver


MrVolcom
 Share

Recommended Posts

I år som i fjor skal det gjennomføres skjellkontroll av laks i regi av Elvene Rundt Trondheimsfjorden (ERT) og SalMar. Prosjektet inkluderer flere av Trøndelags elver, hvor prøvetakningen foregår i sportsfiskesesongen av sportsfiskere. Nytt for året er at du får svar på skjellanalysen via SMS fra din innsendte fangst.

Prosjektet er igangsatt for å skaffe en oversikt på andel rømt oppdrettslaks i trønderske elver i sportsfiskesesongen. Prøvene er basert på fiskeres fangst (avlivet) i fiskesesongen og prosjektet gir derfor ikke uttrykk for andelen oppdrettslaks i elvene under gytesesongen. Med økt kapasitet i prosjektet er det etter ønske fra Fylkesmannen tatt med noen ekstra elver i år i forhold til i fjor. Totalt; Gaula, Nidelva, Orkla, Skauga, Stjørdalselva, Verdalselva, Namsen, Salvassdraget, Teksdalselva, Stordalsvassdraget, Søa og Surna*.

(* Surna lagt til prosjektet nylig)

Svar via SMS

Nytt i år er at sportsfiskerne får svar via SMS på skjellprøven de har sendt inn fra sin fangst. Svaret vil bestå av fiskedato og fiskens vekt samt en klassifisering av laksen (eks.: villfisk, oppdrett) etter gjennomført skjellanalyse ved Veterinærinstituttet i Trondheim. For å få tilsendt svar på fangsten din må fiskerens navn og mobiltelefonnummer fylles ut på angitt sted på skjellkonvolutten. Spørsmål angående klassifiseringer eller SMS-løsningen kan sendes på epost til: ert.salmar@vetinst.no

Nye skjellkonvolutter

Prosjektet er et unikt samarbeid mellom oppdrettsnæring, privat og offentlig villaksforvaltning og forskning. Sportsfiskerne har også en sentral rolle ved at det er de som står for prøvematerialet til prosjektet ved innsending av skjell fra deres fangst.

Slik tar du skjellprøven: >> Klikk her for å laste ned et PDF vedlegg <<

For best mulig resultat oppfordres det derfor til nøyaktige målinger (lengde/vekt), om å følge instruksjoner på baksiden av konvolutt om hvor skjellprøven skal tas, samt å fylle ut skjellkonvolutter så nøye som mulig før innsending. I år skal det fortrinnsvis brukes en ny type konvolutt hvor fiskeren kan krysse av om det er en antatt villfisk eller oppdrett. Den gamle kan fortsatt brukes, alternativt kan du angi din vurdering under anmerkninger, da det viktigste er at det blir sendt inn så mange prøver som mulig av all avlivet fangst i sportsfiskesesongen 2012. For nærmere opplysninger om innlevering av prøver, se den lokale fiskeforvaltnings hjemmeside i det aktuelle vassdraget.

skrap%20av%20og%20legg%20skjellprven%20i%20konvolutten.jpg

Send inn skjellprøver: Skjellprøver fra laks tatt av sportsfiskere i trønderske elver blir brukt som materialet til analyse av andel oppdrettslaks i elvene. Foto: Ketil Skår, Veterinærinstituttet

http://www.hooked.no...d=22&Itemid=301

Spørsmål/henvendelser rettet mot prosjektet sendes til: post@elvene.no

SMS-tjenesten: ert.salmar@vetinst.no

Skitt fiske

Bjørn Florø-Larsen, Veterinærinstituttet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve og huske på å ta med noen konvolutter til Ola og gutta i Gaula.

Glimrende :)

Den smaleste sak er vel å få sendt/laget disse, utfordringen er å få noen å skrape av...... :) regner med at Cato og Ola og gjengen bidrar sterkt under brua en periode....

Trodde laksefiske var lett? hehe^^

Kan man sende inn melke-prøver fra laksen også? I konvolutten?

Nei det kan du ikke! (ihvertfall tar vi ikke imot melkeprøver fra deg^^). I fjor fikk jeg i tillegg til skjellprøver inn både fettfinneprøver, skjell/+div bio pakka inn i plast og filetstykker. Det funket dårlig i sommervarme, i posten og på kontorer. Så setter pris på at det blir sendt KUN skjell, lagt direkte i konvolutten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Cato, Ola og gutta kan vel bare rusle rett opp i krysset til utleier av valdet, så får de vel konvolutter, det er vel der de skal levers inn også for det distriktet.

Mr Volcom.... Hva skjer med den store andelen prøver som består av erstatningsskjell/ikke lesbare skjell? Blir det tatt dna prøver, eller blir de klassifisert som villfisk? Noterte meg at i 2011 var andelen usikre meget høy tidlig i sesonge, for så å minke kraftig til sluttrapporten, hvordan ble disse prøvene bestemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk svar etter ti dager på en laks jeg tok 1. juni. Litt skuffende at det bare sto om det var villfisk eller oppdrett. Kunne gjerne tenkt meg info om antall år i havet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kan man forvente svar på innsendt skjellprøve?

Kan man kontakte veterinærinst. direkte dersom man har glemt å skrive mobilnummeret på konvolutten?

Skjellprøvene blir analysert fortløpende og svart ut direkte med en sms-funksjon tilknyttet en base hvor innsendt fisk blir lagret. Tiden avhenger mest av lokalforvaltning som ofte samler inn og sender inn prøvene ved jevne mellomrom. Når prøven har ankommet "labben" tar det som regel kun et par dager (alt etter mengde skjellprøver som er kommet inn på aktuelt tidspunkt). Uten tlfnr får du ingen svar, men det er mulig vi kan finne fisken din ved ledig tid i basen, hvis du sender info om laksen (dato,vekt, lengde, fisker, elv etc). Henvendelser anngående svar på prøver etc sendes til: ert.salmar@vetinst.no

Er på ferie i Stavanger ut neste uke, men det er andre som sitter på post frem til da :)

Cato, Ola og gutta kan vel bare rusle rett opp i krysset til utleier av valdet, så får de vel konvolutter, det er vel der de skal levers inn også for det distriktet.

Mr Volcom.... Hva skjer med den store andelen prøver som består av erstatningsskjell/ikke lesbare skjell? Blir det tatt dna prøver, eller blir de klassifisert som villfisk? Noterte meg at i 2011 var andelen usikre meget høy tidlig i sesonge, for så å minke kraftig til sluttrapporten, hvordan ble disse prøvene bestemt?

Riktig anngående konvolutter :)

Hva du legger i "meget høy andel" er jeg usikker på, men en andel i prosent er jo mer tilfeldig når N er lav i begynnelsen av sesongen. Mot slutten var det kun noen få prosent som var usikre av de totalt ca.5500 prøvene vi fikk inn. Dette er erstatningsskjell som kan skyldes slitasje hos fisken eller dårlig prøvetakning av fisker. Får inn mye rart, der noen velger å sende inn filet-stykker, skjell fra et helt random sted på fisken eller noen få halvrotne i en klump innpakka i plastikk. Usikre/erstatningsskjell fra i fjor (og også i år) blir sendt inn til DNA-analyse for å finne svar. Ingen fisk blir klassifisert som hverken oppdrett, villfisk eller utsatt smolt uten solid grunnlag. Er som sagt på ferie i øyeblikket, men har hørt at det har vært bra med innsendinger fra elvene til nå i år nå jeg prata med jobben igår, og de første 200 som jeg analyserte selv før jeg dro var av fin kvalitet :) Sluttrapport kommer selvfølgelig også i år, da vi også håper at NINA blir ferdig med DNA-analyse av usikre/erstatsningsskjell innen fristen for hovedrapporten. Ellers blir dette supplert med i etterkant.

Jeg fikk svar etter ti dager på en laks jeg tok 1. juni. Litt skuffende at det bare sto om det var villfisk eller oppdrett. Kunne gjerne tenkt meg info om antall år i havet også.

Tiden det tar er mer avhengig av posten/fiskeren/lokal forvaltning, siden vi svarer fort ut fra oss på V.I. med effektive løsninger. Synd du synes det er skuffende med kun klassifisering av laksen, men det er andel oppdrettsfisk i sportsfiskesesongen i de 10 utvalgte vassdragene dette prosjektet ser nærmere på. Analyse av alder og innlegging av det i basen på alle individene i denne sammenheng ville tatt mye ekstra tid,(ergo mye mer penger/tid til arbeidskraft) når det er snakk om ca 10.000 skjellprøver i løpet av sommeren 2012. Med så store mengder prøver over en kort sommer, så prøver vi å fokusere på den delen prosjektet faktisk handler om, nemlig "klassifisering". Den automatiske SMS-løsningen er ikke lagt opp til å hente sjøalder eller smolt alder i denne omgang fra basen.

Allikevel hvis du lurer veldig på alder på en fisk du har sendt inn, så kan du sende informasjon om fisken (elv,vekt,dato etc) til meg på en PM, så skal jeg se om jeg finner fisken din når jeg er tilbake på jobb den 25juni, og gi deg et svar :)

Ellers har jeg faktisk opplevd et motsatt inntrykk fra mail og kommentarer jeg har fått av folk, som synes dette med SMS var et kjempe fremskritt samt at de var fornøyde at de fikk svar nå i fiskesesongen fortløpende :)

Fint med spørsmål og kommentarer, og jo flere som sender inn prøver, jo høyere N får vi, som igjen gir et mer riktig situasjonsbilde av andel oppdrett i de ulike vassdragene i sportsfiskesesongen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N er jo svært høy for de fleste elvene i Trondheimsfjorden virker det som. Kanskje dere kunne opplyst om konfidensintervall for det estimerte gjennomsnittet også?

Ellers må jeg si at jeg synes dette er et kjempespennende og nyttig prosjekt.

Endret av mortwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Siste rapport i fra Veterinærinstituttet viser så langt forsvinnende få oppdrettslaks i elvene rundt Trondheimsfjorden.

Hooked: Få oppdrettslaks i elvene rundt Trondheimsfjorden

Link:

http://www.hooked.no...d=22&Itemid=301

Oppfordrer alle laksefiskere til å være lojale mot skjellprøveprosjektet ut fiskesesongen i dei respektive lakselvene!

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte på, får man melding pr post hvis man glemmer å skrive på telefonnummer?

Sto ikke noe sted å føre på nummer, så glemte helt å skrive det på da jeg tok laks for litt over en uke siden.

Hei, så ikke dette innlegget før nå. Hvis du sender meg lengde/vekt, elv og dato på PM så skal jeg se om finner fisken din :) I utgangspunktet sender vi kun svar på SMS, men litt extra service til FS-medlemmer bør me fiksa!

N er jo svært høy for de fleste elvene i Trondheimsfjorden virker det som. Kanskje dere kunne opplyst om konfidensintervall for det estimerte gjennomsnittet også?

Ellers må jeg si at jeg synes dette er et kjempespennende og nyttig prosjekt.

Mer detaljerte resultater kommer i sluttrapporten, som vel er ferdigstilt i november. Vi fikk inn bra med prøver fra de store Trønderelvene i fjor, men er avhengige av det også i år for best mulig resultat. I år er det også med en del mindre elver som er ekstra avhengig av at flest mulig sender inn prøver, mtp antall fisk som totalt er normal fangst i de respektive elvene per sesong :)

Oppfordrer alle laksefiskere til å være lojale mot skjellprøveprosjektet ut fiskesesongen i dei respektive lakselvene!

+1

Dette er et samarbeid mellom forvaltning, forskning, oppdrettsnæringen og sportsfiskerne, noe som kan være en fin vei å gå for å løse problemstillinger; kommunikasjon. Prosjektet er avhengig av laksefiskerens innsats, så takk til alle dere som har vært med å bidratt til nå, håper enda flere vil være med å bidra videre ut sesongen! Skitt fiske :)

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, så ikke dette innlegget før nå. Hvis du sender meg lengde/vekt, elv og dato på PM så skal jeg se om finner fisken din :) I utgangspunktet sender vi kun svar på SMS, men litt extra service til FS-medlemmer bør me fiksa!

Mer detaljerte resultater kommer i sluttrapporten, som vel er ferdigstilt i november. Vi fikk inn bra med prøver fra de store Trønderelvene i fjor, men er avhengige av det også i år for best mulig resultat. I år er det også med en del mindre elver som er ekstra avhengig av at flest mulig sender inn prøver, mtp antall fisk som totalt er normal fangst i de respektive elvene per sesong :)

+1

Dette er et samarbeid mellom forvaltning, forskning, oppdrettsnæringen og sportsfiskerne, noe som kan være en fin vei å gå for å løse problemstillinger; kommunikasjon. Prosjektet er avhengig av laksefiskerens innsats, så takk til alle dere som har vært med å bidratt til nå, håper enda flere vil være med å bidra videre ut sesongen! Skitt fiske :)

Stå på Bjørn og resten av gjengen - takk for fortløpende info.

Prosjektet i seg selv er veldig bra og nyttig for alle involverte parter - så vi håper at folk "får det med seg" og faktisk bidrar med litt skjell igjennom sesongen.

B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på Bjørn og resten av gjengen - takk for fortløpende info.

Prosjektet i seg selv er veldig bra og nyttig for alle involverte parter - så vi håper at folk "får det med seg" og faktisk bidrar med litt skjell igjennom sesongen.

B

Takk Bernt for god oppfølging av prosjektet i nyhetsbildet deres på FS/Hooked :thumbsup:

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da går vi straks inn i de 2 siste ukene av laksesesongen. Oppfordrer alle i Trøndelags elver til å fortsette med å sende inn prøver. Fiske og forhold har vel ikke vært helt max den siste tiden i elvene, men flott om folk bidrar med det de får uansett :)

Ut å fisk :D

Vil også minne på dere som eventuelt sitter med prøver hjemme på "peishylla" om å få sendt de inn i rett tid. Vi analyserer prøver som er kommet inn før fredag 14.september. I fjor kom det også inn en del prøver etter fristen, flott hvis disse kommer inn før sluttrapport er ferdig skrevet... ^^

Prøver kan leveres i postkasser eller til lokal forvaltning i hvert enkelt elv, leveres i postkasse utenfor Veterinærinstituttet (Tungesletta 2) eller sendes via post:

Veterinærinstituttet, Pb 5695 Sluppen, 7485 Trondheim (merket: skjellprøver)

Skulle det være noen spørsmål, post i tråd eller send meg en pm. 15-22 august er jeg i Troms, så da kan spørsmål rettes til ert.salmar@vetinst.no

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fra 3,9% til 4,5 promille er jo en formidabel nedgang.

http://www.kyst.no/?...rticle_id=95591

Men det er en ting jeg lurer på.

Kan dere i dette prosjektet se om en skjellprøve stammer fra en fisk som har rømt som smolt, og derved levd sitt liv som "vill"?

Smoltsonen har ulikt vekstmønster på villfisk og o-laks som det går an å skille. Allikevel er det fiskene som er rømt på et veldig tidlig stadie som er vanskeligst. Fisk med unormalt vekstmønster (både unormalt ifht oppdrett og vill) havner i ulike usikkerhets kategorier. Usikre fisk/erstatningsskjell fra i fjor ble sendt inn til gentest for å få sikre svar. Ellers er det viktig å presisere at dette er data fra sportsfiskesesongen ikke endelige tall fra % o-laks i elvene ved gyting. Tall bør også brukes for hvert enkelt vassdrag, ikke totalt, pga veldig skjev fordeling av N, men det er til nå registrert færre oppdrett i år i løpet av fiskesesongen enn i fjor.

Vill ellers minne alle på innsending av prøver. For at prøver skal bli med i prosjektet må de være på mitt kontor innen fredag 14.sept! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smoltsonen har ulikt vekstmønster på villfisk og o-laks som det går an å skille. Allikevel er det fiskene som er rømt på et veldig tidlig stadie som er vanskeligst. Fisk med unormalt vekstmønster (både unormalt ifht oppdrett og vill) havner i ulike usikkerhets kategorier. Usikre fisk/erstatningsskjell fra i fjor ble sendt inn til gentest for å få sikre svar. Ellers er det viktig å presisere at dette er data fra sportsfiskesesongen ikke endelige tall fra % o-laks i elvene ved gyting. Tall bør også brukes for hvert enkelt vassdrag, ikke totalt, pga veldig skjev fordeling av N, men det er til nå registrert færre oppdrett i år i løpet av fiskesesongen enn i fjor.

Vill ellers minne alle på innsending av prøver. For at prøver skal bli med i prosjektet må de være på mitt kontor innen fredag 14.sept! :)

Jeg savner litt info angående antallet usikre prøver. På oppdateringa til Gaula.no står det kun hvor mange prøver som er analysert og at en av dem er klassifisert som oppdrett.

Kan du si noe om hvor mange usikre prøver som foreligger, og gjerne noe om hvilke kriterier som legges til grunn før en prøve klassifiseres som usikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker blir delt i 3 kategorier:

Usikker

Usikkerhet oppstår ved unormale vekstmønster i ferskvann eller sjøvannsfasen eller dersom prøven består av lite lesbare eller erstatningsskjell.

Usikker vill/ utsatt

Det kan være usikkerhet mellom villfisk eller utsatt smolt pga unormale vekstmønster.

Usikker utsatt/rømt

Det kan være usikkerhet mellom utsatt smolt og oppdrettsfisk pga unormale vekstmønster.

-------

Usikkerhet mellom vill og utsatt er jo i denne sammenheng ikke så interessant mtp at begge de kategoriene er fisk som skal være i elva og kultivert fisk stammer fra lokal villfisk

Usikkerhet mellom utsatt og rømt kan skje. Utsatt fisk har en jevnere vekst frem til smoltstadiet og er ofte litt større enn villsmolt, som kan forveksles med tidlig rømt oppdrett.

Flere prøver vi får inn består kun av "erstatningskjell", som mangler store deler av livshistorie eller bare er generelt av dårlig kvalitet som gjør dem lite lesbare, dette blir satt som usikker i skjema og tilleggsklassifisert hos oss lokalt som "erstatningskjell" eller "lite lesbar"

42942f6ddd.jpg

Laget nå en enkel tegning fra Paint, som på skraverte områder viser hvor usikkerhet kan oppstå utifra vekstmønster under skjellanalyse.

Analyse av skjell er en meget bra metode for å klassifisere laks, men 100% sikker på alle prøver blir en aldri. For å være enda sikrere må fisken gentestes. Gentest tar mye lengre tid og er mer kostbart. Og svar på gentester etter fiskesesongen ville vært for sent til å eventuelt foreta noe form for preventiv handling i rett tid.

Fisk som havner i disse usikkerhets kategoriene er fisk som er aktuelle til gentest i etterkant for å få fullstendige svar ("usikker" og "usikker rømt/utsatt"). Direkte henvendelser angående tall skal formelt bli foretatt gjennom prosjekteiere. Send evt mail til ERT: rune@orklaguide.com

Andelen fisk som havner i disse kategoriene er allikevel et fåtall.

Artikkelen med fulle resultater midtveis i prosjektet fra hooked.no (http://www.hooked.no...d=22&Itemid=301)gir et inntrykk av fordelingene. Etter endt prosjekt blir det uansett skrevet årsrapport som blir gitt ut.

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen!

Da vil jeg bare minne om de siste skjellprøvene skal analyseres denne uken. Så hvis noen av dere fortsatt har prøver liggende send dem gjerne inn nå! Prøver som skal bli med må være inne hos meg på Vet.inst (Tungasletta 2) i løpet av fredag 14.sept :)

Ellers, har jeg fått inn en del etterslengere denne uka, der en prøve var "god og mør", med skjellprøven pakka inn i plastikk i konvolutten. Avsender var storfiskkongen Bekkis. Takk Cato, det friska opp kontoret mitt hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål som årlig dukker opp er; Hvor er det blitt av smålaksen?

Skjellprøver vi sender inn må da kunne gi svar på annet enn O-laks, tvilsom eller vill fisk. Svar som også kunne være interessante er; har oppvekstvilkårene endret seg, har laksen normal tilvekst i forhold til antall sjøvintre? Innsigsmengden av laks målt i kg syntes å være stabil for elvene Orkla og Gaula, men smålaksen har uteblitt noen år.

Føres det statistikker på tilvekst for laks fra de ulike elver, og blir dette vurdert ved skjellprøveanalysen og lagt til i rapporten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål som årlig dukker opp er; Hvor er det blitt av smålaksen?

Skjellprøver vi sender inn må da kunne gi svar på annet enn O-laks, tvilsom eller vill fisk. Svar som også kunne være interessante er; har oppvekstvilkårene endret seg, har laksen normal tilvekst i forhold til antall sjøvintre? Innsigsmengden av laks målt i kg syntes å være stabil for elvene Orkla og Gaula, men smålaksen har uteblitt noen år.

Føres det statistikker på tilvekst for laks fra de ulike elver, og blir dette vurdert ved skjellprøveanalysen og lagt til i rapporten?

I år virker det å være generelt lite smålaks, men mye storlaks. I fjor var det mye mellomlaks og i 2010 det var bra med smålaks. Dette kan stamme fra en god årklasse som hadde utgang til sjøen i 2009. I alle år har det alltid vert gode og dårlige årsklasser, som har variert med ulike variabler, slik at størrelsesfordeling av laks som kommer tilbake vil variere fra år til år.

Årsaken til at det ikke er sett nærmere på tilvekst i dette prosjektet er tid og kostnader. Å vurdere tilvekst i alle år på flere tusen individer som kommer inn ville krevd mye mer folk, penger og tid. Dette var et prosjekt som vi ble forespurt å gjennomføre som en kontroll på o-laks i Trønderskeelver i sportsfiskesesongen. Alt skjellprøvemateriell som Veterinærinstituttet har fått inn lagres fra alle type prosjekter i et "skjellkartotek" (både fysisk og elektronisk), slik at materialet er tilgjengelig for eventuelle fremtidige prosjekter innen f.ex vekst, alders-bestemming, klassifisering, gentesting etc. Videre arbeid med årets skjellprosjekt blir gentesting av "usikker utsatt/rømt" og "erstatningsskjell/ikke lesbare", samt å samle fjorårets og årets resultater i en sluttrapport. Siste ukesrapport er sendt til prosjekteiere.

I henhold til arbeid innen oppvekst i havet ville jeg kontaktet Havforskningsinstituttet (+arbeid innen lusebelastning; HI og NINA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.