Gå til innhold
Fiskersiden

Havfiske etter laks, kan jeg bruke fireline?


Vesterålen fisker
 Share

Recommended Posts

Beklager om dette er spurt om før, men jeg har kjøpt meg en shimano fireblood snelle som jeg skal bruke til å fiske etter laks i sjøen. På fiskebutikken ba jeg om en sene som var bra til å bruke i sjøen og som kunne ta lakser opptil 20 kg.

Imidlertid når jeg ser på spolen jeg kjøpte står det følgende:

Fireline fused crystal, 20 LB - 9,0 kg, Crystal 8lb test, 0,33mm

Står jo kun 9 kg... med rett bremsing på snellen vet jeg man kan berge større laks, men mener dere jeg bør gå for dette, eller må jeg ha kraftigere sene?

råd\tips tas med stor takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En laks på 20 kg er "storvilt" som man i utgangspunktet bekjemper med dertil hørende utstyr.

Snøret ditt er mer enn sterkt nok til å håndtere en 20kgs laks. Det er desto større krav til fisker, snelle, stang, knuter, splittringer, kroker og svivler når en slik gigant går på kroken.

Fireblood er utvilsomt kvalitet, men husker jeg ikke feil så er største Fireblood i 4000-størrelse.

Noe som tilsier at du har plass til ca 130 meter med Firelinen din.

Snella di er ikke egnet til å håndtere denne type fisk. Sats heller på solide kvalitetsneller beregnet for tungt dorgefiske-eksempelvis Shimano Calcutta.

Hvis du foretrekker haspel så er Shimano Stella SW 8000 Powergear etter min menig et mer fornuftig valg fra Shimanos katalog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://home.nktv.no/tergro/sener.htm Her står det 0,32mm på fireline tilsvarer bruddstyrke på 29 kg... og på den senen jeg kjøpte står det 20 lb, 9 kg, 0,33mm... skjønner ikke bæret :)

Fikk en storlaks engang på powerpro, men husker ikke bruddstyrken.. da hadde jeg en Twinpower 4000 haspel...

Endret av Vesterålen fisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruddstyrke regnes annerledes i feks USA. 0.33 burde holde i massevis, så lenge resten av utstyret ditt er av god kvalitet.

Men hvordan kan dem si det skal tåle 29 kg i usa og 9 kg i norge når det er samme senen? (beklager om jeg spørr som en idiot).

Men du mener da at fireline 20 LB kan brukes alene uten problemer til mitt bruk?

Endret av Vesterålen fisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spm til folkens:

Jeg har tenkt å bruke fluorcarbon som fortom og ikke Mono da jeg hører flere forteller om bedre fangst med fluor, hvilken LB\mm bør jeg gå for da til større laks?

Holder denne?

0,19in\0,483mm, 30lb 13,6 kg link: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200656524141&ssPageName=ADME:X:AAQ:US:1123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne senen du har kjøpt? http://www.berkley-fishing.com/products/line/superline/fireline-fused-crystal

Du kan nok kjøre 20kg laks på den, bare ta det pent. :) Det samme gjelder fluorkarbonen du linker til. Men bruk skikkelige knuter, gjerne med en dråpe lynlim på.

Men som andre er inne på er laks i den dimmensjonen ikke noen spøk uansett utstyr. Snakker vi om dorging i saltvann hadde en multiplikator i Shimanos 6000-størrelse vært å anbefale, kombinert med en stang med god rygg. Du kan veldig fort ende opp med tom spole på en haspel i 4000-størrelsen når et dyr i den størrelsen drar avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne senen du har kjøpt? http://www.berkley-f...e-fused-crystal

Du kan nok kjøre 20kg laks på den, bare ta det pent. :) Det samme gjelder fluorkarbonen du linker til. Men bruk skikkelige knuter, gjerne med en dråpe lynlim på.

Men som andre er inne på er laks i den dimmensjonen ikke noen spøk uansett utstyr. Snakker vi om dorging i saltvann hadde en multiplikator i Shimanos 6000-størrelse vært å anbefale, kombinert med en stang med god rygg. Du kan veldig fort ende opp med tom spole på en haspel i 4000-størrelsen når et dyr i den størrelsen drar avgårde.

Ja den senen du linker til i 20 LB! Fluorcarbon økte jeg til 0,56mm. Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på Lystfiskern her, det er ikke senetykkelsen, men derimot senemengde du burde bekymre deg for. Mulig jeg har litt dårlig syn i dag, men 130 meter med sene og laks på sjøen opp mot 20 kg. Ja det kan bli riktig så heftig. Når vi dorger laks har vi minimum 300meter sene på snella. Du skal dorge og ikke kaste, ergo så er det fort 30 meter om ikke 40 du har ute før fisken evt biter. 90-100meter sene er je veldig skeptisk holder når en bamsing tar sluken. Det er ikke utenkelig at det durer ut 200 meter sene i et skikkelig laksedrag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg skal stå å kaste fra land:) Til dorging har jeg en annen snelle. Jeg ser at min fireblood tar 180 meter med 0,30mm. Med 0.20mm bekley nano skal jeg klare å neste fylle senen med over 200 meter sene. Spørsmålet er bare om 0.20mm vil holde til laks da jeg har brukt 0.30 før, men går ned til 0.20 nå for å få testet denne senen som ikke har høyere mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Såg ein polakk som fekk på storlaks ved utløpet av Arnaelva (storelva) her i Bergen. Veit ikkje kor langt, tjukt eller snøre fyren hadde. Det var iallfall krefter på laksen som spjoinga snøret etter nokre minutt. Litt moro å sjå på i grunn, sjøl om laksen no fer rundt med sluk i kjeften...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.